Aiheuttaako joku taloyhtiössäsi jatkuvaa häiriötä? – Toimi näin, Suomen Vuokranantajat ohjeistaa

Häiritsevä elämä, kuten toistuva melu öisin, voi olla taloyhtiössä varsin pitkäkestoinen ongelma. Tilanne voi pahimmillaan venyä useiden kuukausien mittaiseksi, jos häiriötä aiheuttava asukas esimerkiksi välttelee tiedoksiantoja ja häätö on vireillä. Siksi kärsivällisyys ja yhteistyö ovat asian edistymisen kannalta olennaisia.

Vuokranantajan kannattaa tarttua häiriötilanteiden ilmetessä ripeästi toimeen. Myös häiriöstä kärsivien naapureiden kannattaa olla aktiivisia ja ilmoittaa häiriöistä pitkäjänteisesti ja johdonmukaisesti, ohjeistaa Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Juho Flinck. Kaikki taloyhtiössä seinien läpi kantautuva ääni tai esimerkiksi yksittäiset juhlat eivät kuitenkaan ole lain silmissä sellaista häiritsevää elämää, joka oikeuttaa toimenpiteisiin, Flinck muistuttaa.

Naapureiden tekemät häiriöilmoitukset olennaisia häiriöihin puuttumisessa

Mahdollisuudet puuttua tehokkaasti häiritsevään elämään riippuvat valtaosassa tapauksia siitä, millaisia häiriöilmoituksia taloyhtiölle on tehty. Häiriöihin on helpompi puuttua, kun ilmoituksia on runsaasti ja ne ovat hyvin dokumentoituja. Lisäksi vuokranantajaa auttaa tieto siitä, että ilmoittajat ovat myös tarvittaessa valmiita todistamaan oikeudenkäynnissä häiriöistä.

Aivan ensiksi häiritsevää elämää viettävään naapuriin kannattaa olla yhteydessä ja keskustella asiasta. Akuuteissa uhkaavissa tilanteissa tulee olla yhteydessä viranomaisiin.

“Mitä useampi naapuri ilmoittaa häiriöistä, sitä paremmat mahdollisuudet on tilanteeseen puuttumiselle. Ilmoitusten on hyvä olla mahdollisimman kattavia ja tarkkoja, jotta ilmoitusten tekijät voivat tarvittaessa todistaa häiriöiden tapahtuneen”, muistuttaa Flinck.

Häiritsevyyttä arvioidaan kokonaisuutena – merkitystä on muun muassa kestolla ja vuorokaudenajalla

Kaikki taloyhtiössä seinien läpi kantautuva ääni ei ole oikeuden silmissä sellaista häiritsevää elämää, joka oikeuttaa toimenpiteisiin. Häiritsevältä elämältä edellytetään jonkinasteista jatkuvuutta ja toistuvuutta. Merkitystä on niin häiriön tyypillä, vuorokaudenajalla kuin häiriön ajallisella kestollakin. Erityisesti yöaikaan tapahtuvaa metelöintiä voidaan pitää häiritsevänä. Yksittäiset juhlat jääkiekon MM-finaaliviikonloppuna eivät kuitenkaan todennäköisesti vielä riitä näytöksi häiritsevän elämän viettämisestä.

”Hankalampia tilanteita ovat sellaiset, joissa häiriöt tapahtuvat päiväsaikaan tai johtuvat muuten sinänsä hyväksyttävästä toiminnasta. Esimerkiksi useita tunteja päivässä kestävä musiikin soittaminen tai jatkuva koirien haukkuminen voivat muodostua häiritseväksi elämäksi. Asukkailla on kuitenkin velvollisuus sietää normaaleja elämiseen kuuluvia ääniä kohtuullisissa määrin”, Flinck sanoo.

Vuokranantajan ensiaskeleena varoituksen antaminen

Kun vuokranantaja saa tietoonsa epäilyn siitä, että vuokralainen viettää häiritsevää elämää, kannattaa toimia ripeästi. Oma aktiivisuus asian hoitamisessa ehkäisee myös taloyhtiön halukkuutta ryhtyä huoneiston hallintaanottoon.

Ensimmäiseksi vuokranantajan kannattaa ottaa yhteyttä isännöitsijään ja pyytää päivätyt häiriöilmoitukset. Parasta on, jos ilmoitukset on jätetty omalla nimellä. Häiriöilmoitusten perusteella vuokranantaja voi harkita, onko tilanteessa aihetta antaa vuokralaiselle vuokrasopimuksen purkamisvaroitusta. Varoitus tulee lain mukaan antaa todistettavasti tiedoksi vuokralaiselle. Tämä tarkoittaa sitä, että jos vuokralaista ei saada tavoitettua varoituksen toimittamista varten, voidaan viime kädessä joutua käyttämään haastemiehen palveluja tiedoksiannon toimittamisessa. Sama tilanne voi vielä olla edessä purkamisilmoituksen toimittamisen kohdalla.

Jos sopimuksen purkamisesta huolimatta vuokralainen edelleen pitää asuntoa hallinnassaan ja häiriöt jatkuvat, joudutaan vuokralaiselle vielä hakemaan häätöä käräjäoikeudesta. Häiriöt saadaan loppumaan viimeistään, kun ulosottoviranomainen toimittaa häädön.

Taloyhtiön hallintaanottovaroitus kannattaa ottaa vakavasti

Taloyhtiö saattaa myös antaa sekä osakkaalle että vuokralaiselle huoneiston hallintaanottovaroituksen häiritsevän elämän perusteella. Hallintaanotolla yhtiö pyrkii ratkaisemaan asian itse. Tarkoituksena on myös saada vuokranantaja puuttumaan häiritsevään elämään.

”Hallintaanotto on taloyhtiön konsti saada asiaan ratkaisu, vaikka vuokranantaja omia keinojaan käyttäisikin. Onkin siis hyvä pitää taloyhtiö ajan tasalla ja tehdä yhteistyötä asian selvittämiseksi, sillä intressi on usein yhteinen. Kaikista helpointa usein on, jos tilanteeseen löydetään ratkaisu yhdessä häiriöitä aiheuttavan asukkaan kanssa”, Flinck neuvoo.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 29 000 vuokranantajaa.

Tuoreissa vuokratilastoissa näkyy vahvasti pääkaupunkiseudun ylitarjonta, samalla muussa maassa vuokrat nousevat huomattavasti enemmän18.4.2024 08:59:17 EEST | Tiedote

Tilastokeskus on julkaissut vuokratilastot vuoden 2024 ensimmäiseltä neljännekseltä tammi-maaliskuulta. Vapaarahoitteisten asuntojen vuokrat nousivat vuodentakaisesta koko maassa 1,4 prosenttia. Vuokrien vuosimuutos oli pääkaupunkiseudulla maltillisesti positiivinen (0,4 %) jatkaen eron tekemistä muuhun Suomeen (+2,1 %). Pääkaupunkiseudulla ainoastaan kolmioiden vuokrat nousivat, mutta muutoin muun maan vuokrakehitys jättää pääkaupunkiseudun yhä vahvemmin taakseen, kommentoi Suomen Vuokranantajien ekonomisti Eemeli Karlsson.

Vuokranantajan veroilmoituksen aika – muista ilmoittaa pienetkin vuokratulot ja varo Airbnb-sudenkuoppaa26.3.2024 07:30:00 EET | Tiedote

Verohallinnon tilastojen mukaan vuokratuloja saa yli 370 000 suomalaista. Esitäytettyjä veroilmoituksia lähetetään parhaillaan kaikille tulonsaajille. Ilmoituksen tiedot vuokratuloista perustuvat joko edellisen vuoden tietoihin tai verovelvollisen itse aiemmin ilmoittamiin tietoihin. Vuokratulojen ilmoittamisen kanssa onkin syytä olla huolellinen vuosittain, sillä pienetkin muutokset on ilmoitettava. Myös lyhytaikaisen vuokrauksen kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä se saattaa vaikuttaa oman asunnon myyntivoiton verovapauteen, Suomen Vuokranantajien lakiasiainjohtaja Tarik Ahsanullah muistuttaa.

Vuokralainen, varo: luvaton remontti voi johtaa isoon laskuun20.3.2024 10:57:28 EET | Tiedote

Uusimmat oikeustapaukset muistuttavat ikävällä tavalla siitä, kuinka keväinen remonttikuume voi käydä vuokralaiselle kalliiksi. Vaasan hovioikeus tuomitsi 22.11.2023 vuokralaisen maksamaan asunnossa luvattomasti tekemistään muutostöistä lähes 18 000 euroa ja sen päälle vielä vuokranantajan yli 30 000 euron suuruiset oikeudenkäyntikulut. Tapauksessa vuokralainen oli ilman vuokranantajan lupaa vaihtanut asunnon lattian ja remontoinut keittiötä. Muun muassa sähkö- ja putkitöihin liittyneet puutteellisuudet ja niistä aiheutuneet turvallisuus- ja vahinkoriskit oikeuttivat vuokranantajan uusimaan remontin vuokralaisen piikkiin.

Tuore katsaus paljastaa: vuokramarkkinoilla koronan jälkeen kaksi isoa muutosta5.3.2024 11:00:00 EET | Tiedote

Suomen Vuokranantajat on yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa analysoinut vuokra-asuntomarkkinoiden kehitystä. Vuokra-asuntojen kysyntä on ennätystasolla, mutta samaan aikaan vuokra-asunnoista on ylitarjontaa etenkin pääkaupunkiseudulla. Vuosi 2023 jatkoi koronapandemian jälkeistä kehitystä – vuokrien nousu vauhdittui ja vuokra-asuntojen markkinointiaikojen lyhentyivät. Vuokra-asuntojen ylitarjonta ei kosketa koko maata.