Effortia Oy

Aika painaa voitonmaksua? Kiinteistönvälittäjätkin alensivat hintojaan

7.7.2017 08:00 | Effortia Oy

Kasvukeskuksissa halutaan nyt omistusasumista, ensiasunnon ostajat ovat liikkeellä, asuntokauppa vetää ja kiinteistönvälittäjät laskevat palkkioitaan. Samaan aikaan EKP väläytti kesäkuun lopussa, että matalista koroista luovutaan pikkuhiljaa [1] . Helteet eivät ole täällä, mutta onnistuneen asuntokaupan ainekset ovat.

Kiinteistönvälityshinnat - Suomi

Julkistus: 2/4/2017
Lähde: Välityspalkkiovertailu – Asuntojenmyynti.fi

Linkitä julkistukseen: https://www.asuntojenmyynti.fi/julkistukset.php

Asunto-osakkeiden ammattivälityksen keskiarvopalkkio laski Suomessa vuoden toisella neljänneksellä. Kiinteistönvälittäjät pyysivät kerros- ja rivitalohuoneistojen välityksestä huhti-kesäkuussa keskimäärin 4,13% sisältäen arvonlisäveron. Eniten laskua hintoihin syntyi Oulussa, jossa paikallisten välitysliikkeiden palveluistaan pyytämä asunto-osakkeen keskiarvoprosentti laski 0,06 prosenttiyksikköä.

Kiinteistöjen välityksen koko maan keskiarvoprosentti laski niin ikään. Välitysliikkeet pyysivät tarkastelujaksolla esimerkiksi omakotitalokiinteistön välityksestä keskimäärin 4,31% sisältäen arvonlisäveron. Edullisin kaupunki myydä kiinteistöä oli kesäkuun lopussa Kuopio, jossa kiinteistönvälittäjät tarjosivat palvelua keskimäärin hintaan 3,50% sis. alv 24%.

Mainittavaa: Korkeiden välitysprosenttien Hämeenlinnassa ja Jyväskylässä nähtiin kummassakin laskua keskiarvoprosenteissa. Suurista kaupungeista ainoastaan Tampereella nähtiin minkäänlaista nousua. Muuten isoissa kaupungeissa prosentit laskivat tai pysyttelivät vastaavasti muuttumattomina.

Ohjeita julkistuksen tulkitsemiseen:

• Asunto-osakkeilla ja kiinteistöillä on ammattimaisessa kiinteistönvälityksessä lain mukaan erikseen omat prosenttinsa. Karkea jako on, että asunto-osakkeita ovat tavanomaisimmin kerrostaloasunnot, rivitalot ja paritalot. Omakotitalokauppa sen sijaan on useinmiten kiinteistön kauppaa.
  • Asuntojenmyynti.fi ei vertaile vapaa-ajan asuntojen välityspalkkioita ja siten tässäkään julkistuksessa ei ole kyse vapaa-ajan asuntojen välityshinnoista.
  • Mikäli hinnan kehitys on ollut miinusmerkkistä tarkoittaa tämä, että tarkastelujaksolla hinnat ovat laskeneet ja päinvastoin.
  • Nolla tai viiva taulukossa hintakehitystä mittaavan luvun kohdalla tarkoittaa, etteivät kyseisen kaupungin listahinnat ole kehittyneet tarkastelujaksolla suuntaan tai toiseen.

Tiedotteessa ja palvelun verkkosivuilla esitetyt hintatiedot perustuvat Effortia Oy:n tarjoamaan kuluttajille maksuttomaan kiinteistönvälityksen välityspalkkiovertailuun Asuntojenmyynti.fi:hin.

• Palvelu seuraa aluehallintovirastojen valvomien laillistettujen kiinteistönvälitysyritysten lain hintamerkintäasetuksen mukaan julkaisemia kiinteistönvälityksen listahintoja.
  • Palvelusta on löydettävissä ajantasaisesti asunto-osakkeiden ja kiinteistönvälityksen arvonlisäverolliset välityspalkkioprosentit, minipalkkiot, perus- ja mahdolliset asiakirjakulut.
  • Koko maan keskiarvoon vaikuttivat kaikkiaan 165 paikkakuntaa ja niissä hintansa ilmoittavat, syntyvät, toimivat ja lakkaavat välitysyritykset hintoineen.
  • Julkistus löytyy osoitteesta: https://www.asuntojenmyynti.fi/julkistukset.php

Effortia Oy 2261132-0  Lisätietoja: Toimitusjohtaja Ville Lehtinen 0400 811 839

Lähteet: [1]

Effortia Oy
Vattuniemenkatu 23

044 768 7322https://www.asuntojenmyynti.fi

Asuntojenmyynti.fi on Effortia Oy:n ylläpitämä puhtaasti suomalainen kiinteistönvälityksen maksuton tietopalvelu. Palvelu seuraa välitysyritysten lain hintamerkintäasetuksen mukaan ilmoittamia välityshintoja sekä välitysliikelain välitystoimipisteiltä edellyttämiä ammattipätevyystasoja.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Effortia Oy