Aikeet yksityisten vuokranantajien kurmuuttamisesta tuntuvat järjettömiltä

Asuntosijoittajia ja vuokranantajia hämmentää tieto siitä, että Rinteen hallitus selvittää mahdollisuutta uudistaa asuntosijoittamisen verotusta siten, että laissa rajoitetaan oikeutta vähentää yhtiölainan lyhennyksen osuus vuokratuotosta.

Vuokrien vuosinousu 2010-luvulla. Myös yksityisten asuntosijoittajien rooli asuntomarkkinoilla on samaan aikaan ollut merkittävä. Kuva: Tilastokeskus.

”Tuntuu erikoiselta, että hallitus haluaisi rankaista yksityisiä vuokranantajia yhtiölainaosuuden vähentämisestä. Ymmärrän halun hillitä velkaantumista, mutta vähennysoikeuden poistaminen on siihen väärä keino”, sanoo Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva

”Taloyhtiöiden kautta velkaantumista voidaan rajoittaa paljon tehokkaammin ja järkevämmin rajaamalla yhtiölainoille esimerkiksi 60 %:n katto ja säätämällä lyhennysvapaille maksimipituus”, Koro-Kanerva ehdottaa.

Kiinteistöliiton tekemän tuoreen selvityksen mukaan taloyhtiöt lyhentävät lainojaan verrattain nopeasti niin uudiskohteissa kuin vanhoissa kohteissa. Lisäksi usean vuoden ajan jatkunut asuntoyhteisöjen uusien lainojen euromääräinen kasvu on tasoittunut. Asuntoyhteisöt nostivat 0,4 miljardin euron edestä lainoja huhtikuussa 2019, mikä on lähes viidenneksen vähemmän kuin vuotta aiemmin. Jos ennusteiden mukaisesti rakentaminen vähenee samaa tahtia, vähenevät myös nostetut taloyhtiölainat.

”Vähennysoikeuteen puuttuminen asettaisi asuntosijoittamisen verotuksellisesti entistä huonompaan asemaan muihin sijoitusmuotoihin nähden. Arvopaperisijoittajilla on vakuutuskuoret ja osakesäästötili tulossa, yhtiöllä on kevennetyt osingot, yrittäjillä yrittäjävähennys, metsätalouden harjoittajilla on metsävähennys, metsän verovapaa myynti lapselle sekä myös metsälahjavähennys. Sijoitusmuotoja pitäisi arvioida neutraalisti”, Koro-Kanerva painottaa.

Sijoittajakysynnällä on ollut asuntomarkkinoihin erittäin positiivinen vaikutus. Se on maltillistanut hintojen ja vuokrien nousua. Sijoittajakysynnän väheneminen tarkoittaisi siis sitä, että asuntojen hinnat ja vuokrat lähtisivät jälleen voimakkaaseen nousuun kasvavissa kaupungeissa.

”Hallitusohjelmassa on kuitenkin hyvin huomioitu, että toimivilla vuokramarkkinoilla tarvitaan myös yksityisiä toimijoita. Yksityiset vuokranantajat ovat keskeinen osa toimivaa markkinaa, koska he omistavat noin 60 prosenttia kaikista vapaarahoitteisista vuokra-asunnoista”, Koro-Kanerva huomauttaa.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 18 000 vuokranantajaa.

Asuntosijoittamisen alueelliset erot kasvavat: Katso Suomen kaupunkien rankinglista asuntosijoittajan näkökulmasta17.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat ry on julkaissut yhdessä Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) kanssa vuosittaisen ennusteen asuntosijoittamisen tulevista tuotoista. Ennusteen mukaan pitkän aikavälin vuokratuotto pysyy edelleen tasaisena, mutta alueelliset erot kasvavat erityisesti asuntojen arvon kehityksessä. Kaupunkirankingissa parhaat vuokratuotot löytyvät pienemmistä yliopistokaupungeista.

Vuokranantaja: muista sopia etukäteen vuokra-asunnossa käymisestä10.7.2019 08:30:00 EESTUutinen

Julkisuuteen nousee välillä kertomuksia vuokranantajan yllätyskäynneistä vuokralaisen kotiin. Vuokranantajalla on oikeus päästä vuokra-asuntoon asunnon kunnon valvomiseksi ja tarkistamiseksi sekä asunnon esittelemiseksi uusille vuokralais- tai ostajakandidaateille. Käynnistä tulee kuitenkin aina sopia vuokralaisen kanssa. Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Niklas Nygren neuvoo, miten asunnossa käynnit hoidetaan tyylikkäästi.

Vinkit vuokranantajalle: Miten löydät sopivan vuokralaisen?3.7.2019 08:00:00 EESTUutinen

Kesällä asuntomarkkinat ja vuokraussesonki ovat kuumimmillaan. Moni vuokralainen etsii uutta kotia ja vuokranantaja luotettavaa vuokralaista omistamaansa asuntoon. Panostamalla vuokralaisen valintaan vuokranantaja pystyy ehkäisemään monia vuokraukseen liittyviä riskejä. Palkintona huolellisesta valinnasta on usein pitkäaikainen ja luotettava vuokrasuhde. Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Magda El Agoz kokosi vinkit onnistuneeseen vuokralaisen valintaan.