Aikeet yksityisten vuokranantajien kurmuuttamisesta tuntuvat järjettömiltä

Asuntosijoittajia ja vuokranantajia hämmentää tieto siitä, että Rinteen hallitus selvittää mahdollisuutta uudistaa asuntosijoittamisen verotusta siten, että laissa rajoitetaan oikeutta vähentää yhtiölainan lyhennyksen osuus vuokratuotosta.

Vuokrien vuosinousu 2010-luvulla. Myös yksityisten asuntosijoittajien rooli asuntomarkkinoilla on samaan aikaan ollut merkittävä. Kuva: Tilastokeskus.

”Tuntuu erikoiselta, että hallitus haluaisi rankaista yksityisiä vuokranantajia yhtiölainaosuuden vähentämisestä. Ymmärrän halun hillitä velkaantumista, mutta vähennysoikeuden poistaminen on siihen väärä keino”, sanoo Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva

”Taloyhtiöiden kautta velkaantumista voidaan rajoittaa paljon tehokkaammin ja järkevämmin rajaamalla yhtiölainoille esimerkiksi 60 %:n katto ja säätämällä lyhennysvapaille maksimipituus”, Koro-Kanerva ehdottaa.

Kiinteistöliiton tekemän tuoreen selvityksen mukaan taloyhtiöt lyhentävät lainojaan verrattain nopeasti niin uudiskohteissa kuin vanhoissa kohteissa. Lisäksi usean vuoden ajan jatkunut asuntoyhteisöjen uusien lainojen euromääräinen kasvu on tasoittunut. Asuntoyhteisöt nostivat 0,4 miljardin euron edestä lainoja huhtikuussa 2019, mikä on lähes viidenneksen vähemmän kuin vuotta aiemmin. Jos ennusteiden mukaisesti rakentaminen vähenee samaa tahtia, vähenevät myös nostetut taloyhtiölainat.

”Vähennysoikeuteen puuttuminen asettaisi asuntosijoittamisen verotuksellisesti entistä huonompaan asemaan muihin sijoitusmuotoihin nähden. Arvopaperisijoittajilla on vakuutuskuoret ja osakesäästötili tulossa, yhtiöllä on kevennetyt osingot, yrittäjillä yrittäjävähennys, metsätalouden harjoittajilla on metsävähennys, metsän verovapaa myynti lapselle sekä myös metsälahjavähennys. Sijoitusmuotoja pitäisi arvioida neutraalisti”, Koro-Kanerva painottaa.

Sijoittajakysynnällä on ollut asuntomarkkinoihin erittäin positiivinen vaikutus. Se on maltillistanut hintojen ja vuokrien nousua. Sijoittajakysynnän väheneminen tarkoittaisi siis sitä, että asuntojen hinnat ja vuokrat lähtisivät jälleen voimakkaaseen nousuun kasvavissa kaupungeissa.

”Hallitusohjelmassa on kuitenkin hyvin huomioitu, että toimivilla vuokramarkkinoilla tarvitaan myös yksityisiä toimijoita. Yksityiset vuokranantajat ovat keskeinen osa toimivaa markkinaa, koska he omistavat noin 60 prosenttia kaikista vapaarahoitteisista vuokra-asunnoista”, Koro-Kanerva huomauttaa.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 18 000 vuokranantajaa.

Yksityiset vuokranantajat entistä paremmin mukaan asunnottomuustyöhön17.10.2019 10:08:42 EESTTiedote

Asunnottomien yötä vietetään jälleen 17.10.2019. Suomessa on vuodesta 2002 alkaen vietetty YK:n kansainvälistä päivää köyhyyden poistamiseksi Asunnottomien yön merkeissä. Uudessa hallitusohjelmassa tavoitellaan asunnottomuuden poistamista kahdessa vaalikaudessa eli kahdeksassa vuodessa. Jotta tavoite toteutuu, on tärkeää ottaa myös yksityiset vuokranantajat entistä vahvemmin mukaan asunnottomuustyöhön.

Suomen suurin yksityisten vuokranantajien tapahtuma kokoaa 1100 vuokranantajaa Helsinkiin lauantaina 5.10. - ”Kiristyvä sääntely tarjoaisi kultaisen oksan kansainvälisille sijoittajille”4.10.2019 16:50:07 EESTTiedote

Suomen suurin yksityisten vuokranantajien tapahtuma kokoaa 1100 vuokranantajaa Helsingin Messukeskukseen lauantaina 5.10. Tapahtumassa luodaan katsaus Suomen talouteen ja asuntomarkkinoihin yksityisten asuntosijoittajien ja vuokranantajien silmin. Tapahtumassa vietetään tänä vuonna myös Suomen Vuokranantajien 20-vuotisjuhlia. Vuokranantajia huolettaa, että ehdotetut kiristykset asuntolainoitukseen tarjoaisivat pelitilaa kansainvälisille sijoittajille.

Ehkäistäänkö kotitalouksien ylivelkaantumista vai vaikeutetaanko perheiden kodin hankintaa?1.10.2019 13:27:07 EESTTiedote

Valtiovarainministeriön kotitalouksien velkaantumista pohtinut työryhmä jätti tänään raporttinsa. Raportissa esitetään runsaasti keinoja kotitalouksien velkaantumisen ehkäisyyn. Raportissa ehdotetaan muun muassa tulosidonnaista lainakattoa asuntolainoille, asuntolainojen enimmäispituuden rajaamista 25 vuoteen ja taloyhtiölainoihin uutta sääntelyä. Toteutuessaan ehdotukset vaikeuttaisivat asuntolainan saamista ja asunnon ostamista. Muutokset osuisivat rankimmin ensimmäistä omaa kotia hankkiviin tai asuntosijoittamista aloittaviin ihmisiin.

Hoitokulujen jatkuva nousu nakertaa yksityisten vuokranantajien kannattavuutta17.9.2019 14:00:00 EESTTiedote

Kiinteistöliitto julkaisi perusteellisesti tehdyn vuosittaisen Indeksitalo-selvityksen, jossa on vertailtu kuntakohtaisia kiinteistökustannuksia ja niiden kehitystä. Selvityksessä on eritelty muun muassa kaukolämmön, vesihuollon ja kiinteistöveron muodostamia kustannuksia. Indeksitalo-vertailussa kustannukset ovat nousseet keskimäärin 2,6 prosenttia vuodessa. Kustannusten nousu on ollut huomattavaa erityisesti Helsingissä ja Espoossa.