Aikuiskouluttaja Markkinointi-instituutti täyttää 85 vuotta: aikuisopiskelu modernisoituu mutta ihminen janoaa kehitystä vuosikymmenestä toiseen

Myynti- ja Markkinointikoulun opetustaulu 1930-luvulta. Opetusvälineet kehittyvät, mutta myyntityön ydinajatus on säilynyt.

Itsensä kehittämisen into ei muutu

”En kadu niitä vapaa-aikojen menetyksiä, joita opiskeluun olen joutunut uhraamaan menneiden vuosien aikana. Olen jo nyt tullut huomaamaan, että näistä kursseista on paljon hyötyä jokapäiväisissä tehtävissäni. - Henkilölle, joka lähtee kauppateknikkokurssille pelkästään tittelin toivossa, käy opiskelu pitkäksi ja vaikeaksi.”

Näin kommentoi Kauppateknikon opintoja Markkinointi-instituutin opiskelija vuonna 1952. Sitaatista käyvät ilmi aikuisopiskelijan tyypilliset huolet ja ilot – ja lausahdus voisi hyvin olla jonkun nykyisen opiskelijan suusta.

Markkinointi-instituutti auttaa asiakkaitaan kehittymään

Vaikka aikuisopiskelun keinot elävät ja muuntuvat työelämän ja teknologian kehityksen mukana, ihmisen perustarve kehittyä ja kehittää itseään eivät muutu. Markkinointi-instituutin menestys perustuukin uudistumiskyvyn lisäksi ihmisen ikuiseen oppimisen ja kehittymisen tarpeeseen. Yhteiskunnan muutosten läpi menestyy koulutuksen tarjoaja, joka kohtaa aina asiakkaansa ihmisinä, jotka kaipaavat oivalluksia, ilahtuvat omasta osaamisestaan ja haluavat olla parempia omassa työssään.

Hyvänä esimerkkinä ihmisen ja työelämän pysyvistä elementeistä ovat 1930-luvulla Myynti- ja Mainoskoulussa käytetyt opetustaulut, joihin on koottu myyntityöhön liittyvät koulutusoivallukset havainnolliseen visuaaliseen muotoon. Opetustaulujen viestit ovat yhtä tärkeitä tänäänkin, kahdeksan vuosikymmenen jälkeen.

Työelämälähtöistä koulutusta 1930-luvulta saakka

Markkinointi-instituutin taival aikuisten kouluttajana alkoi 4.12.1930. Silloin viisi elinkeinoelämän keskusjärjestöä, Keskuskauppakamari, Suomen Tukkukauppiaitten Liitto, Suomen Vähittäiskauppiasliitto, Suomen Teollisuusliitto ja Suomen Rauta- ja Koneliikkeiden yhdistys, perustivat Myynti- ja Mainoskoulun. Kiinteä yhteistyö työelämässä toimivien järjestöjen ja yritysten kanssa merkitsi käytännönläheistä koulutusta heti alusta pitäen.

Suomessa oli jo 1920-luvulla kurssitettu myyntihenkilöstöä, mutta vuosikymmenen lopussa syntyi ajatus oppilaitoksesta, joka antaisi säännöllistä ja pitempiaikaista koulutusta ja joka opettaisi mainontaa. Työelämän vaikuttajista koottu valiokunta esitti Myynti- ja Mainoskoulu perustamista. Nykyinen Markkinointi-instituutti oli saanut alkunsa. Ensimmäisenä vuonna järjestettiin myynti-, mainos- ja näyteikkunasommittelukursseja sekä kirjanpitokurssi.

Nykyisin Markkinointi-instituutin omistaa Markkinointi-instituutin Kannatusyhdistys ry, jonka jäseninä on 14 järjestöä ja 22 yritystä, mukana mm. Keskuskauppakamari, Palvelualojen ammattiliitto PAM ry ja Suomen Kaupan Liitto SK ry sekä Google Finland Oy, MTV Oy, Otavamedia Oy, Stockmann Oyj ABp, SOK ja VR-Yhtymä Oy.

Lisäksi nyt vuonna 2015 Markkinointi-instituutin Oulun toimipiste juhlii 40-vuotistaivaltaan.

Aikuiskoulutuksen ja työn ohessa kehittymisen pioneeri uudistuu vuosikymmenestä toiseen

Myynti- ja Mainoskouluna aloittanut Markkinointi-instituutti on kehittynyt työelämän muutosten myötä. 1940-luvulla sota keskeytti hetkeksi opetustyön, mutta rintamalla olevien sotilaiden opiksi ja virkistykseksi perustettiin kirjekursseja. Sodan jälkeen, 1940- ja 50-luvuilla, opiskelijamäärät kasvoivat tuhansiin.

1970-luvulla panostettiin tutkimukseen, erityisesti etäopetuksen kehittämiseen. Markkinointi-instituutti verkostoitui eri maiden oppilaitosten kanssa kehittääkseen etäopetusta. Monimuoto-opiskelu yleistyi. Jo tuolloin otettiin käyttöön myös tietokone ja atk-ohjelmat.

Markkinointi-instituutti on ollut edelläkävijä verkko-opiskelun kehittäjänä. Oma verkko-oppimisympäristö otettiin käyttöön jo 1990-luvun loppupuolella luonnollisena kehitysvaiheena, jolloin etäopiskelu siirtyi kirjekursseista digiaikaan.

Markkinointi-instituutti on historiansa aikana kehittänyt useita laajoja koulutusohjelmia, joista on tullut tunnettuja ja arvostettuja työelämässä: Kauppateknikon tutkinto, Mainoshoitaja MAT, Markkinointitutkinto MKT, Tiedottajan tutkinto MTi, Markkinointi-instituutin diplomitutkinto MJD (nykyisin Markkinoinnin johtamisen tutkinto) sekä Luottotutkinto.