Aineeton lahja on ympäristöteko – hanki Museokortti-museosta joululahjaksi unohtumaton elämys tai vaikkapa pala ikimetsää

Mitä antaa joululahjaksi, kun haluaa välttää turhaa tavaraa ja säästää ympäristöä? Museot tarjoavat laajan kirjon aineettomia lahjaideoita Museokortista pakopeleihin ja korsuyöstä luonnonsuojeluun. Antamalla aineettomia lahjoja voi sekä tukea kestävää kehitystä että ilahduttaa läheisiä. Kokosimme museoiden parhaat aineettomat lahjaideat.
Karsi tavaralahjoja ja suosi aineettomia elämyksiä. Museokortti on aineeton lahja, joka tuo elämyksiä vuodeksi 300 museossa.

Aineeton lahja on joulun ekologisin lahjavalinta. Tavaran sijaan lahjana toimii niin lupaus yhteisestä ajasta, hyväntekeväisyyslahjoitus kuin myös kulttuurielämys.

Zero Waste – jäähyväiset jätteille -kirjan kirjoittanut Otso Sillanaukee toteuttaa Nollahukka-elämäntyyliä pyrkien elämään mahdollisimman kestävästi kaikkea hukkaa vähentämällä. Sillanaukee kannustaa karsimaan tavaralahjoja ja suosimaan aineettomia elämyksiä.

– Lahjassa tärkeintä on toisen ihmisen halu näyttää, että tämä välittää sinusta – tavara on toissijainen.

Lahjavalinnoillaan voi vaikuttaa kulutuskulttuurin muuttamiseen kestävämmäksi.

– Elämyslahjoja on monenlaisia, ja minulle parhaita ovat sellaiset, joissa voi viettää aikaa läheisten kanssa. Elämyslahjan ei tarvitse olla laskuvarjo- tai benjihyppy, vaan arkisemmatkin kokemukset ovat oikein sopivia lahjoja. Tänä päivänä, kun tunnumme olevan koko ajan vain kiireisempiä, yhteinen kahvihetki tai museokierros voi olla vieläkin arvokkaampi lahja.

Sillanaukee ilahtui saadessaan läheiseltään tänä vuonna Museokortin aikaisena joululahjana. Hän kertoo aikoneensa hankkia Museokortin itselleen, joten lahja miellytti paljon.

Myös Museokortin asiakaskyselyssä (4/2019) nousi esiin tarve välttää turhan tavaran ostamista ja suosimaan aineettomia lahjoja.

”Ihmisillä on jo tarpeeksi tavaraa. Museokortti tarjoaa koko vuodeksi elämyksiä, joita on kiva muistella yhdessä”, eräs vastaajista kommentoi.

Yli kolmannes 1 100 vastaajasta on itse antanut aineettoman Museokortti-lahjan. Vastaajat kertovat antaneensa kortin esimerkiksi joulu-, syntymäpäivä- tai äitienpäivälahjaksi. Peräti 98 prosentin mielestä vuoden mittainen kulttuurimatka on hyvä tai erittäin hyvä lahjaidea.

Museokortti-museoista joulun parhaat aineettomat lahjat: seikkailuja, jännitystä, opastuksia, luonnonsuojelua ja hyväntekeväisyyttä

Aineettomia lahjaostoksia voi tehdä Museokortti-kohteiden museokaupoista, joissa tarjolla on muun muassa elämyslahjakortteja joka makuun.

Suomenlinnan elämyslahjakortit ovat loistava valinta seikkailusta nauttivalle. Yleisöpurjehdus tykkisluuppi Dianalla -elämys tarjoaa ainutlaatuisen purjehduksen Suomenlinnan vesillä, laivaston historiaa sekä 1700-luvun tunnelmaa. Suomenlinnan seikkailukierros puolestaan vie lapset vanhempineen jännittävälle aikamatkalle menneiden aikojen Suomenlinnaan

Jännitystä ja mysteereitä tarjoilee lahjakortti Vanhalinnan pakohuonepeliin, jossa matkataan suuren kultaryntäyksen aikaan. Tehtävänä on löytää Kultaisen Joutsenen aarre. Myös Suomalaisen kirjan museo Pukstaavissa pääsee ratkomaan mysteereitä pakohuonepelissä.

Opastus on lahja, joka vie museoiden kiehtovien sisältöjen pariin. Opastuksia voi varata mistä museosta tahansa. Lahjansaaja pääsee syventymään oppaan kanssa suosikkimuseoon, -näyttelyyn tai -taiteilijaan.

Opastus Suomalaisen kirjan museo Pukstaavissa syventää museokokemusta avaamalla kirjahistorian teemoja eri näkökulmista. Aboa Vetus & Ars Nova -museon Bonnes dames – moraali ja seksuaalisuus keskiajalla -kierros vie vierailijan myös historiaan, mutta kertoo porvarirouvien kuin myös ilotyttöjen elämästä keskiajalla.

Tekniikan museon opastuksessa pääsee kuulemaan tekniikan vaikutuksesta arjessa ja ympäristössä, suomalaisesta osaamisesta sekä unelmoinnin tärkeydestä uuden keksimisessä.

Muumimuseon opastuksia on tarjolla niin lapsille, nuorille kuin myös aikuisille. Mielenrauhaa Muumimuseosta -opastus on rauhallinen matka muumikirjojen äärelle ja antaa lepohetken hälyn, kiireen ja arjen keskelle.

Kokeilunhaluiselle ystävälle lahjaksi sopii Virolahden Bunkkerimuseon Yö pallokorsussa -elämys, jossa pääsee viettämään yön pallokorsussa, reilun puolen metrin paksuisten betoniseinien suojassa.

Vauhdikkaan ja ainutlaatuisen elämyslahjan saa Ilmailumuseolta, jossa pääsee hyppäämään lentokoneen puikkoihin. Elämyslentoja voi varata kolmeen eri lentosimulaattoriin: tarjolla on siviili-, sota- tai retrolentämistä.

Esittävästä taiteesta kiinnostuneelle lahjalippu Uotinen Goes Kekkonen -esitykseen tarjoaa kiinnostavan kokemuksen Tamminiemen museossa. Compañía Kaari & Roni Martinin 5.3.2020 ensi-iltansa saava teos tutkii muun muassa sitä, miten henkilökultti syntyy. Kekkosen roolin tulkitsee Jorma Uotinen.

Museoista voi ostaa myös lahjaksi myös hyväntekeväisyys- ja luonnonsuojelulahjoja. Helsingin kaupunginmuseon uuden Pullopostia Kurvista -näyttelyn innoittamana museon myymälöistä on saatavilla hyväntekeväisyyslahjoja, joissa lahjoitetaan lämpöä sitä tarvitsevalle. Museo toimittaa villasukat palvelukeskuksen asunnottomille vieraille.

Suomen luontokeskus Haltian Metsälahjakorteilla voi antaa lahjaksi palan ikimetsää. Luonnonperintösäätiö käyttää korteista saadut tulot uusien suojelualueiden ostoon. Yhdellä eurolla saa kaksi neliötä ikimetsää. Lisäksi 5.12.2019 avautuvan Lumileopardin mailla -näyttelyn aikaan on tulossa myyntiin lumileopardipehmoja, joilla tuetaan lumileopardien suojelua.

Museoiden parhaat aineettomat lahjavinkit:

Markkinointi- ja viestintäkoordinaattori

Joulutarjouksena lisäkuukausi kaupan päälle (12+1kk) 69€ uuden kortin ostajille ja voimassaolon jatkajille. Tarjous on voimassa 31.12. saakka museoissa ja verkossa.
Lahjalippu Uotinen Goes Kekkonen -esitykseen tarjoaa kiinnostavan kokemuksen Tamminiemen museossa. Museokortti-museoista on saatavilla myös Kansallisgallerian elämyslahjakortteja sekä Suomen luontokeskus Haltian Metsälahjakortteja.