Aino Havukaiselle ja Sami Toivoselle myönnetty Lastenkulttuurin valtionpalkinto 2017

Taiteen edistämiskeskus haluaa vuoden 2017 lastenkulttuurin valtionpalkinnoissa korostaa kirjailijoiden merkitystä lasten ja nuorten lukuharrastuksen edistäjinä. Valtionpalkinto myönnettiin kirjailija, kuvittaja Aino Havukaiselle ja Sami Toivoselle. Urheilu-, Eurooppa- ja kulttuuriministeri Sampo Terho jakoi palkinnon perjantaina 17. marraskuuta Helsingissä.

Taiteen edistämiskeskus haluaa vuoden 2017 lastenkulttuurin valtionpalkinnoissa korostaa kirjailijoiden merkitystä lasten ja nuorten lukuharrastuksen edistäjinä. Valtionpalkinto myönnettiin kirjailija, kuvittaja Aino Havukaiselle ja Sami Toivoselle. Urheilu-, Eurooppa- ja kulttuuriministeri Sampo Terho jakoi palkinnot perjantaina 17. marraskuuta Helsingissä.

Lastenkulttuurin valtionpalkitut kirjailijat edustavat lasten- ja nuortenkirjallisuutta koko kirjossaan: vauvasta aikuisuuden kynnykselle. Viimeaikaisessa vilkkaassa keskustelussa on usein unohdettu kirjailijoiden merkitys lukutaidon kehittäjänä ja ylläpitäjänä. Taiteen edistämiskeskuksen johtaja Minna Sirnö toteaa, että kirja tarvitsee lukijansa mutta kirja tarvitsee myös tekijänsä, kirjailijan. Heidän merkityksensä on syytä muistaa.

Kirjailija, kuvittaja Aino Havukainen ja Sami Toivonen ovat vieneet lapset ja vähän vanhemmatkin Tatun ja Patun ihmeelliseen maailmaan. Outolan veljesten seikkailut ovat ehtymättömiä ja kuvitus riemastuttavaa. Sekä kerronta että kuvitus aiheuttavat löytämisen riemua. Riemua on välittynyt myös elokuvista ja näytelmistä. Tiiviisti yhdessä luovan, Sastamalassa asuvan taiteilijapariskunnan viimeisin on innovatiivinen satukirja, joka osallistaa pienen lukijansa kuin pienelle lukijalle lukijankin.

Aino Havukaista ja Sami Toivosta voi pitää lastenkulttuurin moniosaajina. He ovat edistäneet myös suomalaista kulttuurivientiä: Tatu ja Patu -kirjasarjan oikeuksia on tähän mennessä myyty yli 21 maahan ja Tatu ja Patu -kirjoja on myyty tähän mennessä jo huikeat 1 200 000 kappaletta.

Lastenkulttuurin valtionpalkinto on Taiteen edistämiskeskuksen myöntämä tunnustus kolmen viimeksi kuluneen vuoden aikana tehdystä lastenkulttuurityöstä. Kumpikin palkinto on arvoltaan 15 000 euroa. Palkinto myönnetään veikkausvoittovaroista.

Haastattelupyynnöt: Markkinointi- ja viestintäpäällikkö Kaisu-Maria Toiskallio
kaisu-maria.toiskallio@otava.fi
0503103024

Lisätietoja erityisasiantuntija Ulla Lassila, ulla.lassila@taike.fi, 0295 330 860.

Markkinointi- ja viestintäpäällikkö
Kaisu-Maria Toiskallio
kaisu-maria.toiskallio@otava.fi
0503103024