AINS Ventures sijoittaa betonin laadunvalvonnan uudistavaan Caidioon

Suomalaisen Caidion kehittämä tekoälyteknologia uudistaa laadunvarmistuksen betonin valmistuksessa ja mahdollistaa maailmanlaajuisesti merkittävät päästövähennykset rakentamisessa. A-Insinöörien AINS Ventures on mukana sijoittajaryhmässä, joka tukee startup-yhtiön kasvua Aasiassa.

Älykästä betonin laadunvarmistusteknologiaa kehittävä Caidio on koonnut 1,5 miljoonan dollarin siemenrahoituksen ja tähtää betonituotannon uudistamiseen Aasian markkinoilta. Caidion kehittämät digitaaliset, massadataan ja tekoälyyn nojaavat ratkaisut automatisoivat laadunvarmistuksen ja mahdollistavat sementin käytön optimoinnin betonin valmistuksessa.

Betoniteollisuus muodostaa maailman hiilidioksidipäästöistä on noin 8 prosenttia pitkälti yhden ainesosan eli sementin suuren hiilijalanjäljen vuoksi. Caidion kehittämä optimointimenetelmä kerää betonivalmistuksen prosessista sekä raaka-aineista reaaliaikaista tietoa, jonka avulla on mahdollista vähentää sementin annostelua valmistuksessa.

– Betoniteollisuuden tavoitteena on valmistaa luonnon kiviaineksesta hyvää, tasalaatuista betonia laadukkaiden rakenteiden tekemiseen, mutta testaamisessa nojataan laajasti yli sata vuotta vanhoihin manuaalisiin menetelmiin. Automaattisen laadunvarmistuksen avulla Aasian markkinoilla voidaan säästää jopa 6 miljardin dollarin arvosta sementtiä ja sen myötä miljoonia tonneja CO2-päästöjä joka vuosi, toimitusjohtaja Aku Wilenius Caidiosta kertoo.

Aasian kehityspankki tukee kasvua betonintuottajamaa Kiinassa

Vuodesta 2018 toimineen Caidion päämarkkina-alue on maailman suurin sementin ja betonin tuottaja Kiina, missä toimii 35 000 betonitehdasta. Caidion kasvua Aasian markkinoilla tukevat pääomasijoituksilla A-Insinöörien startup-sijoitusyhtiön lisäksi Aasian kehityspankki, MiraclePlus, HBG Invest sekä Random Ventures.

– Hiilijalanjälki on valtava haaste rakennetulle ympäristölle. Caidio on kehittänyt kansainvälisesti kilpailukykyisen palvelun, jolla vähennetään ilmastopäästöjä globaalissa mittakaavassa. Yksi tehdas Kiinassa voi valmistaa betonia vuodessa kaksi miljoonaa kuutiota eli lähes yhtä paljon kuin koko Suomessa tuotetaan. Siellä prosentuaalisesti pienikin sementin osuuden vähentäminen tuo merkittävän ilmastohyödyn, teknologiajohtaja Jaakko Jauhiainen A-Insinööreistä sanoo.

Dataan ja tekoälyyn nojaava laadunvarmistus edesauttaa myös teollisuuden sivuvirtojen käyttöä sementtiä korvaavana raaka-aineena valmisbetonin tuotannossa.

AINS Ventures on osa ennakkoluulotonta suunnittelu- ja konsulttitalo A-Insinöörejä, ja erikoistunut kasvuyhtiö- ja teknologiasijoituksiin, joilla kehitetään rakennus- ja kiinteistöalan toimintatapoja ja parannetaan elämää kaupungeissa. www.ains.fi/startup – BOOST for startups

Caidio on betonin älykkääseen laadunvalvontaan erikoistunut teknologiayhtiö, joka auttaa rakennusalaa vähentämään hiilipäästöjä, parantamaan kustannustehokkuutta ja optimoimaan laatua betonin valmistuksessa. Suomalainen startup-yhtiö on valittu 50 lupaavimman rakennusalan teknologiayhtiön joukkoon CEMEX-listalla ja sillä on myynti-, kehitys- ja asiakaspalveluyksikkö Kiinassa. www.caidio.io

Aku Wilenius. toimitusjohtaja, Caidio
Puh. 0400 72 60 60
aku.wilenius@caidio.io

Jaakko Jauhiainen, teknologiajohtaja, A-Insinöörit
jaakko.jauhiainen@ains.fi

A-Insinöörit on ennakkoluuloton rakentamisen suunnittelu- ja konsulttitalo. Tehtävämme on auttaa asiakkaita onnistumaan kiinteistö- ja rakennushankkeissa. Lopputuloksen lisäksi meille on tärkeää tapa, jolla siihen päästään. Teemme asiat yhdessä ja paremmin, ja haastamme samalla koko alaa uudistumaan. Yli 1000 hengen luova ja luotettu asiantuntijajoukko tekee töitä rakennuttamisen, arkkitehtisuunnittelun, rakennesuunnittelun, infrarakentamisen ja teollisuus- ja talotekniikan hankkeissa 16 toimipisteessä Suomessa ja kansainvälisesti. A-Insinöörit – ihmisiä, joiden kanssa rakennat rohkeasti parempaa. www.ains.fi

Geometrialtaan ainutlaatuinen Siltasairaala valmistuu Meilahden sairaala-alueen ytimeen1.7.2022 09:01:00 EEST | Tiedote

HUSin historian suurin uudisrakennushanke, Meilahteen valmistuva Siltasairaala on luovutettu tilaajalle. Uusi sairaala ja sen kaksikerroksinen lasinen silta yhdistävät Tornisairaalan, Kolmiosairaalan sekä Syöpätautien klinikan sairaala-alueella. Arkkitehti- ja rakennesuunnittelua on ohjannut tehokas toimintojen yhdistäminen sekä rakennuksen ainutlaatuinen geometrinen muoto.

Riistaveden lähipalvelukeskus palkittiin – rakentuu uudella yhteistoiminnallisella urakkamuodolla9.6.2022 10:04:00 EEST | Tiedote

Kuopioon rakennettava lähipalvelukeskus on palkittu Itä-Suomen parhaana rakennusalan yhteistyöhankkeena. Yhteistoiminnallinen urakkamuoto on koonnut tilaajan, keskuksen henkilöstön, suunnittelijat ja rakentajat saman pöydän ääreen jo varhaisessa vaiheessa. Koulun, kirjaston, nuorisotilat ja kansalaisopiston yhdistävä palvelukeskus valmistuu Riistavedelle vuonna 2023.