Ainutlaatuinen teepaviljonki etsii kotia

Helsingin Designmuseon edustalla sijaitseva suomalais-brittiläinen teepaviljonki huutokaupataan.

Aalto-yliopiston ja University of Westminsterin arkkitehtiopiskelijoiden yhteistyössä toteuttama teepaviljonki Helsingin Designmuseon edustalla on huutokaupassa. Huutokauppa on auki 30.9. asti.

Ainutlaatuinen paviljonki on esitelty esimerkiksi italialaisessa Design Diffusion -lehdessä. Se soveltuu esimerkiksi mieleenpainuvien kesäjuhlien ja muiden tilaisuuksien järjestämiseen.

Projektin ohjasivat puurakentamisen ja arkkitehtuurin asiantuntijat Pekka Heikkinen, Ransu Helenius, Sami Rintala sekä David Scott. Suomen Lontoon-instituutti toimi paviljongin tilaajana ja se toteutettiin Designmuseon sekä Helsingin Britannian-suurlähetystön tukemana.

“Instituutti halusi teepaviljongilla edistää kestävän kehityksen puurakentamisen opettamista ja tutkimusta sekä luoda kansainvälisiä verkostoja tulevaisuuden rakennusalan ammattilaiselle. Nyt toivomme, että paviljonki pääsee ilahduttamaan monia yksityis- tai yrityskäytössä jossain päin maailmaa”, sanoo Suomen Lontoon-instituutin johtaja Emilie Gardberg.

Teepaviljonki juhlistaa Suomen ja Britannian välisiä 100-vuotiaita diplomaattisuhteita. Puisen paviljongin rakentamisessa on sitouduttu kestävän kehityksen periaatteisiin ja huutokaupan mahdolliset tuotot ohjataan seuraavan yliopistojen välisen ekologisen rakennusprojektin toteuttamiseen.

Emilie Gardberg, Suomen Lontoon-instituutin johtaja, +44 (0) 7714 768 932, emilie.gardberg@fininst.uk

Suomen Lontoon-instituutti on suomalaisen kulttuurin ja yhteiskunnan asiantuntija Britanniassa ja Irlannissa. Instituutti tukee suomalaisten taiteilijoiden ja asiantuntijoiden liikkuvuutta, tuottaa tapahtumia ja antaa asiantuntija-apua.

Muodostamme  kumppanuuksia Britannian ja Irlannin johtavien ja kiinnostavimpien organisaatioiden kanssa, tuemme tutkimusta, luovia aloja ja sosiaalisia innovaatioita. Toiminnassamme suosimme poikkitieteellisiä ja rajoja rikkovia verkostoja ja kumppanuuksia.

Instituutti on yksi 17:sta Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituutista. Se aloitti toimintansa vuonna 1991 ja on yksityinen, säätiöpohjainen organisaatio.