Ainutlaatuinen yhteistyösopimus helpottaa suomalaisen lajitteluarkea

Kuntien, jätelaitosten ja pakkaustuottajien yhteistyö tuo pakkausjätteiden erilliskeräysastiat jo lähes kolmen miljoonan suomalaisen kotipihaan.

Suomen Kiertovoima ry, Suomen Kuntaliitto ry ja pakkausten tuottajayhteisöt ovat tänään allekirjoittaneet pakkausjätteen keräystä koskevan yhteistyösopimuksen. Pakkausten (kartonki, lasi, metalli ja muovi) keräys kaikista vähintään viiden asunnon taloyhtiöistä alkaa 1.7.2023.

Yhteistyön myötä entistä useampi suomalainen saa omalle kotipihalleen pakkausjätteiden keräysastiat. Vähintään viiden asunnon kiinteistöjä löytyy Suomesta yli 75 000. Kiinteistökohtaisen keräyksen piiriin tulee vajaat kolme miljoonaa asukasta.

- Kuntaliitto katsoo, että tällä ainutlaatuisella sopimuksella saadaan selkeytettyä kuntien roolia kiinteistökohtaisessa jätehuollossa. Sopimuksen työnjaon turvin kuntien jätelaitosten on mahdollista edistää kierrätystä ja tarjota asukkaille helppo, ns. yhden luukun kierrätettävien jätteiden kiinteistökohtainen palvelukokonaisuus, sanoo Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina.

- Jätehuollon yhtenäisempi toteuttaminen, selkeämpi työnjako ja yhteistyö ovat entistä tärkeämpiä kiristyvien kierrätystavoitteiden saavuttamiseksi. Yhteistyösopimuksen aikaansaaminen ja siitä alkava käytännön työ on osoitus vastuutoimijatahojen yhteisestä näkemyksestä, miten pakkausjätteiden erilliskeräys on järkevintä toteuttaa, sanoo Suomen Kiertovoima ry KIVOn toimitusjohtaja Riku Eksymä.

Muutoksen taustalla on kesällä 2021 voimaan astunut jätelain uudistus. Se laajentaa pakkausten tuottajavastuullisten yritysten velvoitteita kesästä 2023 alkaen. Jatkossa kierrätystavoitteiden saavuttamisen ja Rinki-ekopisteverkoston lisäksi pakkaustuottajien on vastattava myös osasta kotitalouksien kiinteistökeräyksen kustannuksista. Pakkausjätteiden keräyksen ja kierrätyksen lisäämisestä aiheutuvat kustannukset tuottajavastuullisille yrityksille kaksinkertaistuvat. Tällä hetkellä asuinkiinteistökeräyksen kuluista vastaavat kunnat, jotka laskuttavat kulut kotitalouksilta jätemaksuina.

Tapa, jolla pakkaustuottajat ja kunnat kannustetaan yhteistyöhön pakkausjätteiden keräämisessä asuinkiinteistöiltä, on hyvää vastuunjakoa. Ratkaisu helpottaa nopeasti kiristyviin vaatimuksiin vastaamista, kiittelee Suomen Kuitukierrätys Oy:n toimitusjohtaja Juha-Pekka Salmi, joka toimii myös Suomen Pakkaustuottajat Oy:n vt. toimitusjohtajana.

Yksityiset jätehuoltoyritykset puolestaan saavat lisää liiketoimintaa jäteastioiden tyhjentämisessä, kuljettamisessa ja kierrättämisessä.

Kunnat ja pakkaustuottajat ovat tehneet tiivistä yhteistyötä asukkaiden pakkausmateriaalien keräämiseksi jo aikaisemminkin. Kunnat ovat täydentäneet Rinki-ekopisteverkostoa sekä omilla ekopisteillään ja kiinteistökohtaisella keräyksellä. Metallipakkausten ja pienmetallin keräys on toteutettu samoihin astioihin.

Kunnat ovat myös antaneet asukkaille oman alueensa lajittelu- ja palveluneuvontaa myös pakkausmateriaalien osalta. Kunnat puolestaan ovat toimittaneet asukkailta keräämänsä pakkausmateriaalit tuottajien järjestämään kierrätykseen jo toukokuusta 2015. Näiden periaatteiden mukaiset toimintatavat, joita tuore jätelaki edellyttää, on kirjattu nyt sopimukseen.

Sopimuksen toteutumisen seuraamisesta tulee vastaamaan tehtävään nimetty ryhmä. Jopa 94% suomalaisista on jo sopimuksen piirissä.

LISÄTIEDOT
Suomen Kiertovoima KIVO ry: Riku Eksymä, toimitusjohtaja, p. 040 838 6643, riku.eksyma@kivo.fi
Kuntaliitto: Tuulia Innala, kuntatekniikan kehittämisen erityisasiantuntija, p. 040 572 2120, tuulia.innala@kuntaliitto.fi
Pakkaustuottajat: Juha-Pekka Salmi, toimitusjohtaja, Suomen Kuitukierrätys Oy, p. 050 3296 211, juha-pekka.salmi@kuitukierratys.fi

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Nätverken är eniga: varje kommun bör ges organiseringsansvar22.6.2022 09:57:43 EEST | Tiedote

Kommuntypsnätverken har lämnat sitt utlåtande om utkastet till regeringsproposition som gäller en omorganisering av den offentliga arbetskrafts- och företagsservicen 2024. Kommuntypsnätverken understöder en övergång till en kommunbaserad modell. Den nya modellen bidrar med välkomna verktyg för att utveckla sysselsättningen och livskraften i kommunerna. Viktigt är att kunna utnyttja de fördelar som ett lokalt kommunekosystem för med sig.