Ainutlaatuista yhteistyötä halloweenin hengessä: Storytel julkaisee äänikirjasarjan eri maiden kauhutarinoista

Pelon atlas -äänikirjasarja kertoo 10 kauhutarinaa kahdeksasta eri maasta. Sarja syntyi uudenlaisesta yhteistyöstä eri Storytel-maiden välillä. Suomen kauhutarinan on kirjoittanut kotimaisen kauhun konkari, kirjailija Marko Hautala.

Tänään julkaistu Pelon atlas on uudenlainen Storytel Original -projekti, joka tuo yhteen kirjoittajia Suomesta, Tanskasta, Intiasta, Hollannista, Espanjasta, Puolasta, Iso-Britanniasta ja Egyptistä.

Kukin kirjoittaja on tarttunut oman maansa uskomuksiin ja legendoihin. Tarinat muinaisista hautakammioista riivattuihin nukkeihin vievät kuuntelijan selkäpiitä karmivasta paikasta toiseen.

Sarja koostuu yhteensä kymmenestä lyhyestä, noin tunnin mittaisesta kauhutarinasta. Ne on ensin käännetty alkuperäiskielestä englanniksi ja siitä edelleen kunkin Storytel-maan kielelle. Suomeksi tarinoita lukevat näyttelijät Sanna Majuri ja Jarmo Mäkinen. Tyylikkäät kannet on suunnitellut espanjalainen Cover Kitchen.

Äänikirjasarjan avaavan Suomen kauhutarinan on kirjoittanut kirjailija Marko Hautala. Kuolleiden sauna -novelli kertoo perinteestä, jossa kuolleille lämmitetään sauna halloweenina, eli kekrinä, eikä löylyihin ole muilla asiaa. Hautala kertoo, että tarinan kirjoittaminen kansainväliselle yleisölle oli hänelle uusi ja mielenkiintoinen haaste.

”Vaikka kauhuelementit ovat melko yleismaailmallisia, paikalliset teemat kaikuvat eri maissa piirun verran erilaisessa kulttuuriympäristössä”, hän sanoo.

Hautalan kauhutarinassa neljä vaihto-oppilasta matkustaa metsän keskelle, sillä he haluavat kokea ylikansallisen halloweenin sijaan jotakin aitoa. Kun pimeys laskeutuu ja vain kuu valaisee korpea, saunaan on todellakin asiaa ainoastaan vainajilla.

”Siinä missä sauna on suomalaisille itsestäänselvyys, kansainväliselle lukijakunnalle joutuu selittämään aiheen teknisiä yksityiskohtia hyvinkin tarkasti”, Hautala toteaa.

Storytel Original -äänikirjasarjat on kirjoitettu suoraan suoraan kuunneltaviksi. Suomessa Storytel julkaisee tänä vuonna yhteensä noin 40 äänikirjasarjaa, joista puolet on kotimaisia ja puolet käännettyjä. Sarjat ovat kuunneltavissa vain Storytel-kirjapalvelussa.

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt: Kustannustoimittaja Meri Liukkonen, meri.liukkonen@storytel.com, puh. 050 323 7984

Storytel on digitaalinen kirjapalvelu, jossa käyttäjä voi kuunnella äänikirjoja ja lukea e-kirjoja rajattomasti älypuhelimelle tai tabletille ladattavan mobiilisovelluksen kautta. Ruotsalaisten Jonas Tellanderin ja Jon Haukssonin vuonna 2005 perustama Storytel on Pohjoismaiden suurin äänikirjapalvelu ja toimii tällä hetkellä jo 13 eri maassa.