Äitiys ei aina ole juhlan aihe. Melinda Gates muistuttaa uutuuskirjassaan, että sadat miljoonat naiset ovat vailla ehkäisyvälineitä

Suunnittelematon raskaus saattaa olla tuhoisaa naisille, joilla ei ole varaa ruokkia jo syntyneitäkään lapsia, tai jotka ovat liian vanhoja, nuoria tai sairaita kantamaan lasta. Tämän tietää humanitaarisen työn supernainen, Bill ja Melinda Gatesin säätiön toinen puheenjohtaja ja Forbesin mukaan maailman kolmanneksi vaikutusvaltaisin nainen Melinda Gates (s. 1945). Hän on tehnyt jo 20 vuotta työtä hädänalaisten auttamiseksi.

“Matkoillani olen oppinut, että sadat miljoonat naiset haluaisivat itse päättää, hankkivatko lapsia ja milloin, jos koskaan, mutta eivät voi”, kommentoi Melinda Gates uutuuskirjassaan Tasa-arvo. Nyt!

Kun naiset voivat ajoittaa raskautensa, äitien, vastasyntyneiden ja lasten kuolleisuus laskee, äidit ja vauvat ovat terveempiä, vanhemmilla on enemmän aikaa ja voimia huolehtia kaikista lapsistaan, ja perheet voivat suunnata enemmän resursseja kunkin lapsen ruokkimiseen ja kouluttamiseen. Siksi Melinda Gates painottaa kirjassaan perhesuunnittelun tärkeyttä tasa-arvon toteutumiselle.

Lisäksi hän perustelee kirjassaan, miksi yhteiskuntien muuttaminen pitää aloittaa tasa-arvokysymyksistä ja naisten aseman kohentamisesta. Tarinallisen ja koskettavan teoksen aihealueet vaihtelevat lapsimorsiamien ja seksityöläisten asemasta.

Gates panee myös itseään likoon. Hän esittelee kirjassa omia sankareitaan sekä kertoo, miten sukupuolinen epätasa-arvo on hänen omassa elämässään ilmentynyt ja millaisia taisteluja hän on sen vuoksi käynyt. Tekstiä sävyttää määrätietoinen optimismi ja vahva yhdessä tekemisen henki.

Lisätiedot ja kirjan pdf-vedokset: adele.couavoux@like.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@like.fi