Suomen 4H-liittoSuomen 4H-liitto

AIV-liuosastioiden keräys työllisti kymmeniä nuoria

4H-yhdistykset työllistivät syyskuussa yli 70 nuorta ympäri Suomen ja auttoivat keventämään maatilojen ympäristötaakkaa AIV-liuosastioiden keräyksellä. Kaksipäiväisessä tempauksessa 4H ja Eastman Chemical Company keräsivät talteen lähes 9 000 muovikanisteria ja noin 700 tynnyriä.

AIV-astiakeräys työllisti yli 70 nuorta syyskuussa ympäri Suomen. Vastuullinen Virtanen -keräystapahtuma järjestettiin toista kertaa paikallisten 4H-yhdistysten voimin.

Vastuullinen Virtanen -keräystapahtuma järjestettiin nyt toista kertaa paikallisten 4H-yhdistysten voimin. Viljelijät saivat tuoda maksutta tyhjät 30 litran AIV-liuoskanisterit ja 200 litran AIV-liuostynnyrit keräykseen. Keräyksen rahoitti Eastmanin suomalainen tytäryhtiö Taminco Finland Oy. Kaikki AIV-liuosastiat kierrätetään Suomessa muoviteollisuuden raaka-aineeksi.

”On hienoa, että AIV-astiakeräyksen kautta pystymme tarjoamaan maaseudun nuorille työmahdollisuuksia. Kiitos tästä kuuluu kaikille niille viljelijöille, jotka palauttivat liuosastioita keräyspisteisiin ympäri Suomen”, Eastmanin AIV-liiketoiminnan vetäjä Kirsi Kuparinen sanoo.

”Helppo tapa saada työkokemusta”

Pertunmaalla Etelä-Savossa keräyspaikalle tuotiin noin 170 kappaletta 30-litraisia AIV-astioita. Toisena päivänä niitä oli vastaanottamassa lukiolainen Juho Pasonen, joka oli mukana myös viime vuonna.

”Mukaan oli helppo tulla, sillä kotini oli ihan keräyspaikan lähellä. Parasta oli, että tästä sai työkokemusta ja mukavan korvauksen”, Pasonen sanoo.

Ennen astiakeräystä Pasonen sai verkossa asianmukaisen, Eastmanin järjestämän perehdytyksen keräyspaikalla toimimiseen ja astioiden käsittelyyn. Keräyspaikalla Pasonen tarkasti astiat ja pakkasi ne kuljetusta varten yhdessä viljelijän kanssa. Eastman huolehtii keräyspisteen tyhjennyksestä.

Pasonen on osallistunut vuosien ajan Pertunmaan 4H-yhdistyksen toimintaan ja ollut yhdistyksen järjestämissä kesätöissä.

”Viime kesänä autoin kukkatarhalla, tein mökkiläisille halkoja ja niin edelleen. Todennäköisesti osallistun tällaisiin 4H:n työmahdollisuuksiin jatkossakin”, Pasonen toteaa.

Keski-Karjalan viljelijät aktiivisimpia

Vilkkainta keräys oli Keski-Karjalan 4H-yhdistyksen alueella. Siellä maanviljelijät palauttivat Kiteen keräyspisteeseen lähes 700 kanisteria.

Katariina Eskelinen yhdistyksenhallituksesta kertoo, että alueen viljelijöille tiedotettiin keräyksestä laajasti, muun muassa sähköpostilla kaupungin maaseututoimen kautta ja paikallislehdessä. Astioita oli vastaanottamassa toista vuotta peräkkäin paikallinen 4H-nuori.

”Riittävän paikallisen tiedotuksen ansiosta keräykseen tuotiin viime vuotta enemmän AIV-astioita”, Eskelinen kertoo.

Kirsi Kuparinen
AIV-liiketoiminnan vetäjä
kirsikuparinen@eastman.com
Eastman Chemical Company
www.AIV.fi

Marjaana Liukko
nuorisotyön johtaja
marjaana.liukko@4h.fi
www.4h.fi

4H on valtakunnallisesti toimiva, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton nuorisojärjestö, jossa on lähes 60 000 jäsentä. Järjestö tukee toiminnallaan lasten ja nuorten kasvua työelämään, yrittäjyyteen ja aktiiviseen kansalaisuuteen. 4H muodostuu Suomen 4H-liitosta ja eri puolilla Suomea sijaitsevista 226 paikallisesta 4H-yhdistyksestä, jotka tekevät käytännön nuorisotyötä. 4H-liitto tukee paikallisten 4H-yhdistysten toimintaa.