Varsinais-Suomen ELY-keskus

Ajankohtaista Varsinais-Suomen ja Satakunnan tienpidossa ja liikenteessä vuonna 2021

Jaa

Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma Liikenne 12, ilmastonmuutoksen hillintä, tienpidon rahoitustaso ja korjausvelan hallinta linjaavat lähivuosien tienpitoa. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen tienpidon ja liikenteen suunnitelmassa vuosille 2021–2024 kerrotaan tarkemmin tämän vuoden toiminnasta ja tulevien vuosien tavoitteista Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueilla.

Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma Liikenne 12 on juuri valmistunut. Suunnitelma tuo tulevina vuosina pitkäjänteisyyttä toimintaan ja näköalaa tuleviin vuosiin. Kunnossapidon rahoituksessa on ollut suurta vuosittaista vaihtelua ja pitkäjänteisyyttä on kaivattu.

Päivittäinen liikennöitävyys turvataan kaikilla teillä. Sään ääri-ilmiöt ovat lisääntyneet vaikeuttaen päivittäisen liikennöitävyyden turvaamista. Selvä muutos aiempaan on sorateiden ongelmien lisääntyminen. Vuonna 2021 peruskorjataan tai uusitaan Satakunnassa 5 siltaa ja Varsinais-Suomessa 3 siltaa. Suurempien siltakohteiden lisäksi kesän kuluessa uusitaan myös putkisiltoja, tehdään pienempiä siltojen korjauksia sekä erilaisia siltoihin liittyviä ylläpitotöitä. Siltojen kunnon heikkeneminen on jatkunut jo vuosia ja huonokuntoisten siltojen määrä kasvaa joka vuosi. Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa on useita korjauskustannuksiltaan suuria siltakohteita odottamassa korjausrahoitusta.Päällystysohjelman pituus on noin 300 km. Se on selvästi vähemmän kuin viime vuonna, mutta päällystysmäärä on kuitenkin samaa luokkaa kuin 2010-luvulla keskimäärin.

Valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelman jatkotyönä laadittava investointiohjelma 2022–2029 tulee linjaamaan lähivuosien investointeja. Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa on käynnissä runsaasti isoja suunnittelukohteita, jotka toteutuakseen edellyttävät huomattavasti rahoitusta. E18 Turun kehätie on yksi Suomen tärkeimmistä pääväyläyhteyksistä. Hanke etenee kolmen osakokonaisuuden kautta. Saaristotie (180) on ainoa tieyhteys Turunmaan saaristoon. Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen erittäin huono kunto ja liikennerajoitukset rajoittavat Paraisten suurteollisuuden kuljetuksia. Pääväyläverkolla on paljon toimivuuden ja turvallisuuden parantamistarpeita erityisesti valtateillä 2, 8 ja 9.

Kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita pyritään parantamaan monin eri tavoin. Turun ja Porin seuduilla pyöräilyn opastus tullaan uusimaan tulevien vuosien kuluessa uuden tyyppisten pyöräilyn opasteiden mukaiseksi. Lisäksi kehitetään talvipyöräilyn edellytyksiä. Uusia kävely- ja pyöräilyväyliä toteutetaan pääosin erillisrahoituksilla, kuten MAL- ja kävelyn ja pyöräilyn edistämisen ohjelmilla. Investoinnit ovat tyypillisesti yhteisrahoitteisia kuntien kanssa.

ELY-keskus on alueellaan merkittävä joukkoliikenneviranomainen.ELY-keskuksen hankkimassa seudullisessa joukkoliikenteessä ajetaan Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa arkisin n. 700 linja-autovuoroa vuorokaudessa. Joukkoliikenteessä koronatilanne on vähentänyt matkustusta huomattavasti ja vähentänyt joukkoliikenteen taloudellista kannattavuutta, mikä on johtanut mm. äkillisiin markkinaehtoisen liikenteen lakkauttamisiin. Parhaillaan ELY-keskus kokeilee Turun kaupunkiseudulla Seutu+ mobiilikausituotetta, jonka tarkoitus on taata sujuva matkustus seutu- ja kaupunkiliikenteen välillä ja tarjota uusia sähköisiä lipun lataus- ja hankintatapoja. Myöhemmin Seutu+ lippujärjestelmää voidaan laajentaa myös muille ELY-keskuksen joukkoliikenteen reiteille.

Tienpidon ja liikenteen suunnitelma 2023–2024 (pdf, 1,4 Mt)

Tämän vuoden kohteet kartalla (arcgis.com)

Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, toiminnanohjauspäällikkö Pekka Puurunen, p. 0295 022 825 ja johtaja Tuovi Päiviö, p. 0295 021 054

Avainsanat

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku

0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus

Byte av hängstag på Rävsundsbron förlöpte enligt planerna7.5.2021 15:23:54 EEST | Tiedote

Ett hängstag i dåligt skick på Rävsundsbron byttes ut natten mellan onsdag och torsdag. Förberedande arbeten utfördes i början av veckan och efterarbeten fortsätter till slutet av denna vecka. Därefter rivs arbetsställningarna under brodäcket. Under åtspännandet av det nya hängstaget avbröts den tunga trafiken på bron. Förhandsinformationen om trafikbegränsningarna hade nått bra fram och vid bron fanns inga tunga fordon i kö under avbrottet. Trafikavbrottet blev kortare än beräknat och pågick endast 3 timmar. Bytet av hängstaget förlöpte i sin helhet enligt planerna och inga stora överraskningar inträffade under arbetets gång.

Useilla maanteillä päällystystöitä ensi viikolla7.5.2021 09:14:47 EEST | Tiedote

Ensi viikolla tehdään päällystystöitä yötyönä Turussa valtatiellä 8 Pitkämäen eritasoliittymän ja Huhkon välillä sekä maantiellä 185 Härkämäen kohdalla. Päällystystöitä tehdään päivätyönä maantiellä 186 Salon ja Kiskon sekä maantiellä 204 Säkylän ja Euran välillä, maantiellä 2440 Ulvilassa, maantiellä 2042 Aurassa, maantiellä 12071 Sauvossa ja maantiellä 12268 Jäkärlässä.

Riipputangon vaihtotyö Kirjalansalmen sillalla sujui suunnitelmien mukaisesti6.5.2021 14:54:58 EEST | Tiedote

Kirjalansalmen sillalta vaihdettiin huonokuntoinen riipputanko keskiviikon ja torstain vastaisena yönä. Valmistelevia töitä tehtiin alkuviikko ja jälkityöt jatkuvat tämän viikon loppuun. Tämän jälkeen puretaan vielä sillan kannen alapuoliset työtelineet. Uuden riipputangon kiristystöiden ajaksi raskaan liikenteen kulku keskeytettiin sillalla. Ennakkotiedotus liikennerajoituksista oli mennyt hyvin perille, eikä sillan edustalla ollut raskaita ajoneuvoja jonossa liikennekatkon aikana. Liikennekatko jäi arvioitua lyhyemmäksi ja kesti lopulta vain 3 tuntia. Riipputangon vaihtotyö sujui kokonaisuudessaan suunnitelmien mukaisesti eikä töiden aikana tapahtunut suuria yllätyksiä.

Kuparivuoren tunneli Naantalissa (mt 189) suljetaan korjaustöiden ajaksi 11.5.-13.5.2021 ja liikenne ohjataan kiertotielle5.5.2021 08:30:00 EEST | Tiedote

Kuparivuoren tunneli Naantalissa (mt 189) suljetaan liikenteeltä korjaustöiden vuoksi 11.5.–13.5. välisenä aikana ja liikenne ohjataan töiden ajaksi kiertotielle katuverkon kautta. Tunnelissa korjataan syksyllä 2020 liikenneonnettomuudessa vaurioituneita tunneliteknisiä järjestelmiä. Tunneli myös pestään korjaustöiden yhteydessä.

Vuosnaisten laiturin valutyöt Vartsalan saaressa 7.5. - betoniautoilla etuajo-oikeus Vartsalan lossille4.5.2021 14:37:43 EEST | Tiedote

Destia Oy rakentaa parhaillaan Vuosnaisiin Vartsalan saarelle Ahvenanmaan yhteysliikenteen laituria. Uuden laiturin maatuen valu on perjantaina 7.5.2021. Valutöitä varten Vartsalan saareen kuljetetaan huomattava määrä betonia raskailla betoniautoilla. Kustavin ja Vartsalan saaren välillä normaalisti liikennöivä kantavuudeltaan 130 tonnin lossi on tällä hetkellä telakalla ja saareen liikennöi pienempi kantavuudeltaan 70 tonnin lossi.

Ökad efterfrågan på arbetskraft och ungdomsarbetslösheten börjar minska4.5.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Vid Egentliga Finlands arbets­ och näringsbyrå fanns i slutet av mars 26 300 arbetslösa arbetssökande. I mars minskar vanligen antalet arbetslösa, men denna gång ökade det med 400 personer. Jämfört med året innan ökade antalet arbetslösa med 1 800 personer (7 %), dvs. i samma takt som i hela landet. Både i Egentliga Finland och i hela landet utgjordes ökningen av antalet arbetslösa fortsättningsvis i huvudsak av en ökning av antalet permitterade. I slutet av mars var andelen arbetslösa arbetssökande av arbetskraften i Egentliga Finland 11,5 %, vilket är 0,8 procentenheter mer än året innan. Andelen arbetslösa av arbetskraften var således mindre än i hela landet (12,6 %). I mars ökade antalet arbetslösa klart jämfört med året innan i de flesta av Egentliga Finlands ekonomiska regioner. Arbetslösheten ökade snabbast i Åbolands skärgård (20 %). I Loimaaregionen var antalet arbetslösa mindre (­1 %) än året innan. Den högsta arbetslöshetsgraden fanns i Salo ekonomiska region (12,6 %) och Åb

Työvoiman kysyntä piristymässä ja nuorten työttömyys kääntymässä laskuun4.5.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen työ- ja elinkeinotoimistossa oli maaliskuun lopussa 26 900 työtöntä työnhakijaa. Maaliskuun aikana työttömien määrä yleensä vähenee ja nyt niin tapahtui 400 henkilöllä. Vuotta aiemmasta työttömien määrä kasvoi 1 800 henkilöllä (7 %) eli samaa tahtia kuin tapahtui koko maassa. Niin Varsinais-Suomessa kuin koko maassakin työttömien määrän kasvu oli edelleen painotetummin lomautettujen määrän kasvua. Työttömien työnhakijoiden osuus työvoimasta oli maaliskuun lopussa Varsinais-Suomessa 11,5 % eli 0,8 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuotta aiemmin. Näin työttömien osuus työvoimasta oli pienempi kuin koko maassa (12,6 %). Työttömien määrä oli vuoden takaista pienempi 10 ELY-keskuksen alueella ja viidessä vuodentakaista suurempiVarsinais-Suomessa työttömyys kasvoi lähes kaikissa seutukunnissa. Poikkeuksen muodosti Loimaan seutu, jossa työttömyys hieman väheni. Alin työttömyysaste oli Vakka-Suomessa (8,7 %) ja Turunmaan saaristossa (8,9 %). Manner-Suomessa näitä alemmalla tasol

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme