Ajantasainen tieto jäteveden ylivuodoista ja vaikuttavampi viemärisaneeraus tavoitteena uudessa hankkeessa

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on käynnistänyt hankkeen, jossa kehitetään sekaviemärimallinnusta kohti reaaliaikaisuutta ja pilotoidaan viemäreiden vuodonetsintämenetelmiä. Hanke on saanut rahoitusta ympäristöministeriöltä.

Asukkaat saisivat paremmin ajantasaista tietoa myös viemäriverkoston ylivuodoista.

Helsingin keskustan vanhoilla alueilla hulevedet johdetaan kaduilta samaan viemäriin jätevesien kanssa. Kovilla sateilla näissä sekaviemäreissä ei riitä tila kaikelle vedelle ja se voi aiheuttaa hulevedellä laimennetun jäteveden ylivuotoja. Sekaviemäriverkostoa eriytetään erillisiksi viemäreiksi investointihankkeiden avulla, mutta se vie aikaa ja ylivuodoista ei tätä kautta päästä nopeasti eroon.

Nykyään HSY mallintaa sekaviemäriverkon ylivuototapahtumat jälkikäteen niiden kuormituksen todentamiseksi. Vesistöjen virkistyskäyttäjiä ajatellen ajantasaiselle ylivuototiedolle olisi kuitenkin kysyntää. Ajantasaisen tiedon avulla sekaviemäreiden tilanteisiin voitaisiin reagoida nopeammin samaan tapaan kuin jätevedenpumppaamojen ylivuotojen osalta jo tehdään tiedottamalla ja tarvittaessa myös vesistön näytteenotolla. Asukkaat saisivat paremmin ajantasaista tietoa myös viemäriverkoston ylivuodoista, joka on tärkeää erityisesti vapaa-ajan uimareille.

Viemäriverkostojen kunto rapautuu niin jäteveden kuin maaperän laadun ja liikkeiden vaikutuksesta. Ajan myötä viemäreihin syntyy syöpymiä ja halkeamia, jolloin niihin valuu vettä maaperästä. Viemäriverkoston kunto ei aina ole suoraan suhteessa sen ikään. Vanha viemäri voi olla vielä hyvässä kunnossa, kun taas sitä uudempi viemäri olisi jo saneeraustarpeessa. Kun saneerausresurssit kohdennetaan vuotavimpiin verkostokohtiin, vähennetään silloin tehokkaimmin viemäreihin vuotavan veden kokonaismäärää. Tämä taas vähentää viemäreiden tulvimisen ja jäteveden ylivuotojen todennäköisyyttä.

ÖVERI-hanke koostuu kahdesta osahankkeesta

SETTI-osahankkeen tavoitteena on kehittää sekaviemäriylivuotojen mallinnusta kohti reaaliaikaisuutta ja ennustamista. Tämä mahdollistaa muun muassa tarkemman ylivuototapahtumista tiedottamisen, näytteenoton suunnittelun sekä varoitusjärjestelmien kehittämisen. HSY toteuttaa kokonaisuuden yhdessä Fluidit Oy:n ja Neuroflux Oy:n kanssa, jotka ovat suomalaisia vesihuoltoalan ohjelmistoyrityksiä.

SEULA-osahankkeessa on tavoitteena kartoittaa ja pilotoida uusia seulovia viemäriverkon vuodonetsintämenetelmiä. Lähtökohtaisesti pyrkimyksenä on käyttää kaupallisten toimijoiden olemassa olevia, uusia palveluja, jolloin uudet menetelmät ja kokemukset tulevat myös muiden vesilaitosten tietoisuuteen ja käytettäväksi. Seulovat vuodonetsintämenetelmät auttavat kohdentamaan investointeja ja kunnossapitotoimia alueille, joissa vaikuttavuus vuotovesimääriin ja sitä kautta ylivuotoihin, on suurin.

Ympäristöministeriö on myöntänyt maaliskuussa 2022 ÖVERI-hankkeelle 93 000 euron avustuksen vesiensuojelun tehostamisohjelmasta. Hanke toteutetaan 1.3.2022-15.8.2023 ja sen kokonaiskustannukset ovat 190 000 €.

Lisätietoja hankkeesta antaa
projektipäällikkö, ympäristöasiantuntija Aninka Urho
aninka.urho@hsy.fi, puh. 050 4123 177

Ympäristöministeriö on myöntänyt ÖVERI-hankkeelle 93 000 euron avustuksen vesiensuojelun tehostamisohjelmasta.

Poistotekstiilin kauppakeskuskeräys jatkuu vuoden loppuun24.5.2022 08:31:00 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden tammikuun alussa käynnistämä poistotekstiilin keräyskokeilu kauppakeskuksissa saa jatkoa. Kokeilun oli määrä päättyä kesäkuun lopulla, mutta käytöstä poistettujen, jatkojalostukseen kelpaavien tekstiilien maksuton keräys jatkuu tämän vuoden loppuun saakka. Asukkaat ovat tuoneet keräykseen ensimmäisten neljän ja puolen kuukauden aikana 55 800 kiloa tekstiilejä.

HSY:n jäteauto kippaa päiväkoteihin tietoa ja iloa23.5.2022 10:15:27 EEST | Tiedote

– Mä en oo ikinä käynyt roska-autossa, kuuluu huokaus, kun HSY:n roska-auto eli raaka-aineenkerääjä kaartaa vantaalaisen Kuusikkotien päiväkodin pihaan. Toive päästä kurkkaamaan auton ohjaamoon toteutuu, ja samalla karttuu tieto jätteiden matkasta ja roskakuskin työstä. Odotettu vierailu on Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n ympäristökasvatustyötä ja osa Kiitos kun lajittelet -kampanjaa.

HSY:n hallituksen päätökset 20.5.202220.5.2022 09:55:21 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2023 - 2032 ja lähettää ne lausuntokierrokselle omistajakaupungeille. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Espoon Finnssinmäen vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon kaupunkiradan ja Rantaradanbaanan vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon Haukilahden ja Särjenportin vesihuollon hankesuunnitelma - Vantaan Kiilan alueen vesihuollon hankesuunnitelma - Helsingin Kruunuvuorenrannan keskuskorttelin ja Stansvikinkallion vesihuollon hankesuunnitelma - vesijohtojen sujutukset hankesuunnitelma vuosille 2022–2023. Hallitus sai tiedoksi osavuosikatsauksen tammi-huhtikuulta 2022, ennakkotiedon pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöistä vuonna 2021 ja ilmanlaadun pääkaupunkiseudulla vuonna 2021. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt

Kurtturuusut hävitettävä kesäkuun alkuun mennessä19.5.2022 08:45:00 EEST | Tiedote

Vieraslajikasvit kuten kurtturuusut, jättiputket, lupiinit sekä muut vieraslajikasvit on hyvä hävittää keväällä ennen kasvien siementen kehittymistä. Kansallisen vieraslajilainsäädännön mukaan kurtturuusun kasvatuskielto astuu voimaan 1.6.2022, mikä velvoittaa kaikkia kiinteistön omistajia hävittämään niiden esiintymät tai vähintään rajoittamaan leviämistä. Vieraslajikasvit voi lajitella huolellisesti kiinteistöillä, toimittaa HSY:n Sortti-asemille tai suurempina kuormina suoraan Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen.

Täyssähköinen jäteauto aloittaa työt kesällä kantakaupungissa18.5.2022 08:31:00 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY aloittaa sähköisen jäteauton kokeilun kesäkuussa Helsingin kantakaupungissa. Kokeilun tavoitteena on tyhjentää jäteastiat mahdollisimman vähä-äänisesti ja panostaa ympäristöystävällisyyteen. Täysin sähkövoimalla kulkeva jäteauto ei tuota tyhjennystoiminnassa lainkaan pakokaasu- ja pienhiukkaspäästöjä. Jos kokeilu onnistuu, sähkökäyttöisten jäteautojen käyttö voi hyvinkin yleistyä.