Ajokokemuksen karttuminen laskee selvästi nuorten liikennevahinkoja

Nuorimmille alle 21-vuotiaille kuskeille sattuu Ifin liikennevahinkotilastojen perusteella kolminkertainen määrä kolareita yli 23-vuotiaisiin autoilijoihin verrattuna. Kokemuksen karttuminen tekee kuskeista turvallisempia. If tarjoaakin nyt nuorten käyttöön maksuttoman Tasku-inssi-sovelluksen, joka tukee ajamisen harjoittelua.

Nuoren kuskin ajoharjoittelun ja turvallisen liikenteeseen lähdön tukeminen on tärkeää, sillä ajokilometrien karttuminen laskee selvästi onnettomuusriskiä. Ifin liikennevahinkotilastojen mukaan kaikista tuoreimmille, 18–20-vuotiaille autoilijoille sattuu suhteessa yli kolminkertainen määrä liikennevahinkoja yli 23-vuotiaisiin kuskeihin verrattuna. Vahinkojen määrä alkaa vähitellen laskea jo 21-vuotiaiden kuskien kohdalla.

– Osa nuorista on erittäin huolellisia ja taitavia kuskeja, eli nuorten ajotapaa ei pidä lähtökohtaisesti kritisoida. Tilastojen perusteella iän ja sen myötä kokemuksen karttuminen kuitenkin tekevät kuskeista turvallisempia, kommentoi Ifin ajoneuvovakuutusten johtaja Eero Färkkilä.

Nuoret ajavat keskimäärin vanhemmilla autoilla

Kokemuksen lisäksi nuoren autoilijan ajoneuvo ja asuinpaikka näyttävät ennustavan vahinkoalttiutta. Nuoret ajavat keskimäärin muita vanhemmilla autoilla, ja vahinkojen määrä kasvaa heillä selvästi auton iän mukana. Eniten vahinkoja sattuu yli 20-vuotiailla autoilla ajaville nuorille.

Automerkeistä vähiten vahinkoja sattuu Saabilla, Hyundailla, Seatilla ja Citroenilla ajavilla nuorilla. Toisessa päässä vahinkotilastoja erottuvat puolestaan Mitsubishillä, Mersulla ja BMW:llä ajavat nuoret. Suhteessa yleisintä kolariin joutuminen on suurimmissa kaupungeissa – tämä ilmiö kuitenkin toistuu kuskin iästä riippumatta.

– Se, että nuoret ajavat keskimääräistä vanhemmilla autoilla, voi osittain selittää heille sattuvien vakavien onnettomuuksien määrää. Lisäksi nuorilla saattaa korostua kuskin kokemattomuudesta johtuva liian suuri tilannenopeus. Vasta ajokortin saaneiden 18–20-vuotiaiden kuskien riski joutua osalliseksi henkilövahinkoon on nimittäin peräti viisinkertainen yli 23-vuotiaisiin autoilijoihin verrattuna, Färkkilä toteaa.

If tukee tulevia kuskeja ajoharjoittelussa uudella sovelluksella

Koska kokemus lisää kuskin turvallisuutta, If toi nyt uuden Tasku-inssi-sovelluksen tukemaan nuoria ajamisen harjoittelussa. Maksuton sovellus kannustaa ajamaan enemmän ennen ajokoetta ja liikenteeseen lähtöä.

Tasku-inssi sopii erityisesti perheille, joissa nuori hankkii ajokortin vanhempien opetuksessa. Sovelluksen avulla nuori voi kirjata ja seurata ajettuja harjoituskilometrejä sekä harjoitella kätevästi puhelimella teoriakoetta. Teoriaharjoitteet on tehty vastaamaan oikeaa Trafin käyttämää teoriakoetta. Sovelluksessa on myös eri tasoja ja tehtäviä, joiden avulla ajo-opetukseen saa tavoitteellisuutta ja harjoittelussa osaa kiinnittää huomioita oikeisiin asioihin.

– Tasku-inssiä voivat nuorten lisäksi käyttää kokeneemmatkin autoilijat. Sen avulla voi esimerkiksi tarkistaa, menisikö inssi vielä läpi, Färkkilä vinkkaa.

Färkkilän mukaan If toi vastaavan sovelluksen vuosi sitten käyttöön Norjassa, jossa siitä on tullut erittäin suosittu.

– Myös tulokset sovelluksen vaikuttavuudesta ovat lupaavia. Meillä Suomessa heinäkuun alussa uusittu ajokorttilaki kevensi vaatimuksia ajokortin hankkimiseen opetuslupaopetuksella sekä vähensi pakollisten ajotuntien määrää. Näiden muutosten myötä tarve uudentyyppiselle tuelle ajoharjoittelussa on varmasti edelleen kasvanut, arvioi Färkkilä.

Tasku-inssin voi ladata App Storesta ja Google Playsta. Taskuinssin lataaminen ja käyttö ei edellytä asiakkuutta Ifissä.

Tasku-inssi-sovelluksen tarjoaa Ifin sisaryhtiö If IT Services A/S.

Kymmenissä tuhansissa keittiöissä piilee vakava tulipaloriski - havaitse reistailevan liesituulettimen vaaran merkit ajoissa22.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Harmittomalta vaikuttava vika liesituulettimessa tai jopa pelkkä veden keittäminen saattavat aiheuttaa mekaanisella liukukytkimellä varustetusta liesituulettimesta alkavan tuhoisan palon. Viime aikoina liesituuletinpalot ovat jälleen olleet harmillisen yleinen uutinen eri puolella Suomea. Varmista, ettei omassa keittiössäsi piile paloriskiä ja vaihda oikutteleva tuuletin suosiolla uuteen.

Ifin tutkimus: Digitaalisia terveyspalveluja ja tekoälyä tulisi hyödyntää terveydenhoidossa nykyistä enemmän – etälääkäri ja muut digipalvelut usealle silti vielä vieraita16.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Etälääkärin ja muiden terveydenhoidon digipalveluiden hyödyntäminen on suomalaisille vielä vierasta. Yli puolet suomalaisista suhtautuu kuitenkin niihin sekä tekoälyn hyödyntämiseen terveydenhoidossa myönteisesti. Tämä selviää Ifin teettämästä Terveysbarometristä, jolla selvitettiin suomalaisten suhtautumista erilaisiin terveydenhoidon digi- ja etäpalveluihin. Etälääkäriin suhtautuvat positiivisimmin nuoret sekä ne, jotka ovat jo kokeilleet jotakin terveydenhoidon etäpalvelua.

Terveysbarometri: Lääkäripalveluissa suomalaisille on tärkeintä nopea pääsy lääkäriin ja kuulluksi tuleminen – mutta kenen vastuulle kuuluisi sairauksien ennaltaehkäisy?3.12.2019 08:30:00 EETTiedote

Suomalaisten mielestä tärkeintä lääkäripalveluissa on se, että lääkäriin pääsee nopeasti ja ihminen kokee tulleensa kuulluksi. Tämä selviää Ifin teettämästä Terveysbarometrista. Tutkimuksen mukaan tyytymättömyyttä lääkärikäynnissä aiheuttavat tyypillisesti väärät diagnoosit, lääkärin empatian puute ja kiire. Sairauksien ennaltaehkäisyä pitäisi tehdä nykyistä enemmän, mutta kuka ottaisi sen vastuulleen?

Älä hassahda Black Fridayna yksittäisten tavaroiden tuotevakuutuksiin – kotivakuutus kattaa samoja vahinkotilanteita mutta monesti pienemmällä hinnalla26.11.2019 09:29:02 EETTiedote

Black Friday on viime vuosina astunut myös suomalaiseen katukuvaan. Kaupat houkuttelevat ostoksille tarjoamalla tuotteita tarjoushinnoin. Moniin tavaroihin, kuten kodinkoneisiin, puhelimiin ja tietokoneisiin on tarjolla usein erillisiä tuotevakuutuksia, joka korvaa tuotteen vahingon sattuessa. Ifin tuotepäällikkö Henrik Rantanen muistuttaa, että myös kotivakuutus korvaa laajuudesta riippuen samanlaisia yksittäisten tavaroiden vahinkotilanteita.