Akademin finansierade högklassiga kliniska forskare

Finlands Akademis forskningsråd för biovetenskap, hälsa och miljö har beslutat att finansiera 13 nya anställningar som kliniska forskare. I forskningsrådets finansieringsbeslut läggdes särskild vikt vid forskningens höga vetenskapliga kvalitet, sökandes kompetens och lämpighet.

Den totala finansieringen uppgår till ca 3 miljoner euro. 29,5 procent av ansökningarna finansieras. 54 procent av de finansierade forskarna är kvinnor. Av de sökande var kvinnor 41 procent.

”Målet är att främja kliniska forskarkarriärer och uppmuntra professionella inom hälso- och sjukvården som sysslar med kliniskt arbete att forska vid sidan av det kliniska arbetet. Vi stödjar dem med att finansiera flexibel forskning på deltid, typiskt för fyra år", säger forskningsrådets ordförade Ursula Schwab.

Utöver hög vetenskaplig kvalitet, forskningsrådet betonade den sökandes kompetens och hens lämplighet för syften med finansiering för klinisk forskning. Ytterligare det var av stor vikt att forskningen har samhälleligt genomslag för att utveckla behandlingspraxis och förnya vetenskap.

Finansiering beviljades till exempelvis:

Daniel Gordin från HUCS forskar hjärt-kärlsjukdomar som är den största orsaken till dödlighet i Finland. Typ 1 diabetiker har mångfaldig risk att bli smittad av cirkulationsrubbningar i hjärnan. Denna forskning är en del av det nationala FinnDiane-projektet, vars syrte är att identifiera riskfaktorer för diabetes och relaterade sjukdomar mellan arvs- och miljöfaktorer samt behandlingens effekt. Påverkan av diabetes och relaterade sjukdomar till förändringar i hjärnartärer är studerat med att scanna pantienternas hjärnor i en magnetisk resonanstomografi. Gordin analyserar om förändringar i hjärnscanningen reflekterar neuropsykologens rutintest, som kartlägger minne, uppmärksamhet och iakttagelse. Syftet med undersökningen är att förbättra prognoser och livskvalitet av typ 1 diabetiker samt minska kostnader inom hälsovården.

Laura Toivonen från Åbo universitetscentralsjukhus forskar tillsammans med grupper från Åbo universitet, Massachusetts General Hospital och Harvard Medical School (Boston, USA) samband mellan metabolom och mikrobiota hos barnens näsa och utveckling av luftvägsinfektioner och astma. Undersökningen bygger på en födelsekohortstudie av 923 finska barn, där barnen observerades för utveckling av luftvägsinfektioner och astma tills de var sju år gamla. Metabolomet och mikrobiomet i näsproven analyseras i USA. Undersökningen ger oss ny information om växelverkan mellan mikrober och deras värd och om individuell disposition för luftvägsinfektioner och astma. Den kan även möjliggöra förebyggande vård av luftvägsinfektioner och astma. Metabolom- och mikrobiotaprofiler eller individuella metaboliter kan möjligen utnyttjas för att identifiera barn som har en ökad risk för luftvägsinfektioner eller astma och erbjuda förebyggande vård till dessa barn.

Mer information:

ledande vetenskapsrådgivare Aki Salo
tfn 0295 335 104, fornamn.efternamn(at)aka.fi

Finlands Akademi, kommunikationen
webbinformatör Vesa Varpula
tfn 0295 335 131
fornamn.efternamn(at)aka.fi

Finlands Akademi är en statlig myndighet som lyder under Undervisnings- och kulturministeriet. Vi finansierar högklassig vetenskaplig forskning, verkar som sakkunnig inom vetenskapen och forskningspolitiken samt stärker vetenskapens och forskningens ställning. Vi finansierar forskning med 444 miljoner euro år 2019. En del av vårt stöd till vetenskaplig forskning finansieras genom vinstmedel från tipsbolaget Veikkaus intäkter. År 2019 är vinstmedlens andel av vår totala stödsumma 70,7 miljoner euro.

BTY:n valitsemissa akatemiahankkeissa painotettiin laadukasta perustutkimusta22.5.2019 16:25:40 EESTTiedote

Suomen Akatemian biotieteiden, terveyden ja ympäristön tutkimuksen toimikunta (BTY)on myöntänyt rahoituksen 91 akatemiahankkeelle, joissa on kaikkiaan yhteensä 116 osahanketta. Toimikunta käyttää rahoitukseen noin 44,5 miljoonaa euroa. Hakemuksista 22 prosenttia rahoitetaan. Valinnoissaan toimikunta halusi tukea erityisesti toimialojensa perustutkimusta ja painotti vahvasti hankkeiden tieteellistä laatua. Muita päätöksentekokriteereitä olivat tutkimuksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja uudistuminen. ”Hankkeista suuri osa oli tieteellisesti erittäin korkeatasoisia, mutta toimikunta pystyi rahoittamaan näistä vain osan”, kertoo toimikunnan puheenjohtaja Ursula Schwab. Kaikki rahoituksen saaneet saivat tieteellisiltä arviointipaneeleilta arvosanaksi 5 tai 6. Syksyn 2018 haussa Akatemialla oli käytössä valtion lisäbudjetista osoitettu 25 miljoonaan euron lisärahoitus nuoren tutkijasukupolven tutkijanuran edistämiseen. Akatemia päätti jakaa tämän rahoituksen akatemiahankkeissa. Biotieteid

Finlands Akademi beviljade profileringsfinansiering för att stärka universitetens forskningsförutsättiningar17.5.2019 10:10:53 EESTTiedote

Finlands Akademi har fattat besluten om finansieringen för att stärka forskningens profilering vid universiteten i Finland. Finansieringen stöder utvecklingen av forskningsområden som universiteten har valt på basis av sin strategi och stärker förutsättningarna att bedriva forskning av hög kvalitet. Akademins finansiering påskyndar universitetens utvecklingsarbete.

Finlands Akademis forskningsråd för naturvetenskap och teknik valde nya akademiforskare8.5.2019 12:27:01 EESTTiedote

Finlands Akademis forskningsråd för naturvetenskap och teknik har beviljat 20 nya bidrag till för anställning som akademiforskare. Den totala finansieringen uppgår till cirka nio miljoner euro. Förutom avlöningsbidraget får akademiforskarna också finansiering för att grunda en egen forskningsgrupp samt för att täcka övriga forskningskostnader. För de fem närmast påföljande åren har forskningsrådet reserverat sju miljoner euro för de nya akademiforskarnas forskningskostnader.

Finlands Akademis forskningsråd för naturvetenskap och teknik finansierar samarbete mellan forskardoktorer och samhällsaktörer8.5.2019 12:25:34 EESTTiedote

Finlands Akademis forskningsråd för naturvetenskap och teknik har idag beviljat finansiering för 43 anställningar som forskardoktor. Den totala finansieringen uppgår till cirka 11 miljoner euro. Beviljandegraden var cirka 16 procent. 28 procent av anställningarna som akademiforskare är kvinnor, medan 24 procent av sökandena var kvinnor.