Akateeminen Kirjakauppa on solminut uuden vuokrasopimuksen – Kirjatalo pysyy Helsingissä historiallisella paikallaan myös tulevaisuudessa

Akateeminen Kirjakauppa on solminut jatkovuokrasopimuksen Helsingin Kirjatalosta. Uusi vuokrasopimus on voimassa 1.2.2023 - 31.1.2028. Vuonna 1893 perustettu “Kirjojen koti” Akateeminen Kirjakauppa on pysynyt samalla paikalla Helsingin Pohjoisesplanadin ja Keskuskadun kulmassa vuodesta 1969 saakka, jolloin Alvar Aallon suunnittelema Kirjatalo valmistui.

Alvar Aallon suunnittelema Akateeminen Kirjakauppa on yksi Helsingin maamerkeistä.

– Tuntuu erittäin ilahduttavalta, että saimme mahdollisuuden uudistaa sopimuksemme pandemiavuosien ja yleisen vaikean markkinatilanteen jälkeen. Olemme käyneet rakentavan keskustelun vuokranantajamme kanssa siitä, kuinka Akateeminen toteuttaa jatkossa toimintaansa Kirjatalossa parhaalla mahdollisella tavalla, Akateemisen Kirjakaupan toimitusjohtaja Magnus Brundin iloitsee.

Uuden vuokrasopimuksen myötä Akateeminen voi nyt keskittyä liiketoimintansa tulevaisuuteen keskeisellä myyntialueellaan ilman, että sen tarvitsee luopua perinteisistä arvoistaan. “Kirjojen koti” ei jatkossakaan tarkoita vain poikkeuksellisen laajaa valikoimaa, vaan myös aitoja kohtaamisia kirjailijoiden ja yleisön välillä.

– Meille on tärkeää olla lähellä suomalaista lukijaa ja kirjamarkkinaa. Lukemisen edistämiseksi olemme käyneet tiivistä vuoropuhelua kustantajien kanssa ymmärtääksemme myös heidän tulevaisuuden tarpeitaan. On erittäin jännittävää vahvistaa asemaamme selkeänä ja aktiivisena toimijana luku- ja oppimispuolella, Akateemisen Kirjakaupan operatiivinen johtaja Marjo Tuomikoski toteaa.

Akateeminen Kirjakauppa

Akateeminen Kirjakauppa perustettiin kesällä 1893. Tavoitteemme on jo aivan alusta lähtien ollut tarjota laaja valikoima sekä suomen- että ruotsinkielisiä kirjoja – ja lisäksi myös ulkomaisia kirjoja, joka perustamisemme aikoihin oli Helsingissä hyvin harvinaista. Akateemisen perustajille Alvar Renqvistille ja Gösta Brandersille kirjakauppa ei merkinnyt pelkkää yritystoimintaa, vaan myös panostusta julkiseen koulutukseen.

Akateeminen Kirjakauppa on aina ollut inspiroiva kohtaamispaikka kaikille kirjanystäville. Olemme sitoutuneita lukemiseen ja elinikäiseen oppimiseen. Pitkä historiammekin sen kertoo — me olemme aina suhtautuneet kirjoihin intohimoisesti, ja kirjoilla on aina ollut erityinen paikkansa sydämissämme.

AKATEEMINEN KIRJAKAUPPA, yhteys- ja lisätiedot:

Marjo Tuomikoski, operatiivinen johtaja

marjo.tuomikoski@akateeminen.com

Akateemisen Kirjakaupan  toimitusjohtaja Magnus Brundin. Kuva: Bonnier Books
Akateemisen Kirjakaupan toimitusjohtaja Magnus Brundin. Kuva: Bonnier Books
Akateemisen Kirjakaupan operatiivinen johtaja Marjo Tuomikoski. Kuva: Gloria Grafia.

Knucklebone Oscar juhlii 50-vuotispäiväänsä uudella It’s So Easy -singlellä ja -videolla14.11.2022 10:10:53 EET | Tiedote

Knucklebone Oscar täyttää tänään maanantaina 14.11. 50 vuotta ja juhlistaa merkkipäiväänsä uuden It’s So Easy -singlen ja videon julkaisulla. Teemallisesti kappale enteilee ensi vuonna ilmestyvää juhla-albumia, jolla vierailee nimekäs kotimainen artistijoukko Jesse Markinista Edu Kehäkettuseen. Materiaali koostuu Knucklebone Oscarin ja vierailijoiden versioimista vanhoista suosikkibiiseistä sekä originaaleista. Albumi kulkee työnimellä “Knucklebone With Friends”/“Rhythm Box”.

The Valkyriansin tänään julkaistava Monsterpiece-albumi juhlistaa bändin 20 vuotta kotimaisen musakartan värikkäänä kulmapalana21.10.2022 12:34:10 EEST | Tiedote

Suomen kansainvälisesti tunnetuimman ja kotimaassa rakastetuimman ska-rocksteady-punk-reggae-yhtyeen The Valkyriansin juhlalevy Monsterpiece (Stupido Records) on tänään kaupoissa. Odotettu albumi summaa bändin 20 vuotisen uran täsmällisesti, suuria käänteitä ja tunteita kaihtamatta. Tarjolla on 12 uutta biisiä ehtaa The Valkyriansia, ja mikäs sen parempaa. Rytmikäs matka on omistettu yhtyeen edesmenneelle kitaristille, Juha “Gladiator” Laineelle.

Kaija Saariaho kuratoi kaksi 70-vuotisjuhlakuunsa esitystä – maanantaina 17.10. Musiikkitalon valtaavat Mirage ja Sotilas Fatzerin tarina13.10.2022 12:47:40 EEST | Tiedote

Kaija Saariahon 70-vuotisjuhlakuun toinen viikko alkaa maanantaina 17.10. Musiikkitalossa kahdella säveltäjän itse kuratoimalla esityksellä. Mirage-konsertti kutsuu tutustumaan Kaija Saariahon moni-ilmeiseen säveltäjäprofiiliin kamarimusiikin parissa. Aleksi Barrièren käsikirjoittama ja ohjaama Sotilas Fatzerin tarina taas edustaa poikkitaiteellista crossoveria, musiikkiteatterin ja klassisen musiikin liittoa. Konsertit järjestetään peräkkäin ja yleisö pääsee kulkemaan Camerata-salista Musiikkitalon ravintolaan näyttelijä Thomas Kellnerin johdolla.

Kaija Saariahon syntymäpäiväviikko huipentuu Musiikkitalon urkuseminaariin ja Temppeliaukion kirkon Offrande-urku- ja kuorokonserttiin11.10.2022 11:38:14 EEST | Tiedote

Kaija Saariahon 70-vuotissyntymäpäiväviikko huipentuu sunnuntaina 16.10. Helsingin Musiikkitalossa järjestettävään urkuseminaariin, joka keskittyy Saariahon miljoonan euron lahjoituksen mahdollistamiin, ensi vuonna valmistuviin Musiikkitalon urkuihin. Heti seminaarin jälkeen Temppeliaukion kirkossa kuullaan Offrande-konsertti, jossa esitetään Kaija Saariahon ja Juha T. Koskisen urku- ja kuoromusiikkia. Saariahon juhlakuu ei lokakuun ensimmäiseen viikkoon lopu, kaikki Kaija Saariaho 70 -tapahtumat on koottu sivuille saariaho70.fi