Akava: Akava Works ja Labore yhteiseen koulutusta ja talouskasvua tutkivaan hankkeeseen

Akavan yhteydessä toimiva tiedontuotanto- ja tutkimusyksikkö Akava Works sekä Työn ja talouden tutkimus Labore ovat sopineet yhteisen tutkimushankkeen toteuttamisesta.

Syksyllä 2022 käynnistyvässä hankkeessa Labore toteuttaa Akava Worksille tutkimusraportin, jossa Labore kuvailee koulutetun työvoiman merkitystä tuottavuuden kasvussa.

Hanke tuo kaivattua tutkimustietoa koulutetun työvoiman merkityksestä tuottavuuden kasvulle. Olemme tyytyväisiä, että voimme yhteistyöhankkeen myötä hyödyntää Laboren korkeatasoista asiantuntemusta Akava Worksille tärkeissä teemoissa, kommentoi Akava Worksin tutkija Joonas Miettinen.

Tutkimushanke kytkeytyy paitsi ajankohtaiseen yhteiskunnalliseen keskusteluun, myös Laboren käynnistymässä olevaan Innovointi ja talouskasvu -hankkeeseen.

Innovointi, koulutus ja talouskasvu ovat Suomen tulevaisuuden kannalta kriittisen tärkeitä teemoja. Siksi olemme erityisen iloisia, että pääsemme aloittamaan yhteistyön Akava Worksin kanssa juuri näitä aiheita tutkimalla, kommentoi Laboren johtaja Mika Maliranta.

Akava Works on Akavan tiedontuotannon ja tutkimuksen yksikkö, joka tekee omaa tutkimusta sekä toteuttaa tutkimushankkeita yhteistyökumppanien kanssa.

Olemme Akava Worksissa tehneet aiemmin yhteistyöhankkeita muun muassa Pellervon taloustutkimus PTT:n, Aalto-yliopiston, Työterveyslaitoksen, THL:n sekä lukuisten muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Olemme innoissamme, että pääsemme liittämään nyt myös Laboren yhteistyökumppaniemme joukkoon, toteaa Akava Worksin tuottaja Vesa Saarinen.

Lisätiedot tutkimuksesta

Joonas Miettinen, tutkija Akava Works
joonas.miettinen@akava.fi, 044 515 3511

Mika Maliranta, johtaja, Labore
mika.maliranta@labore.fi, 050 369 8054

Lisätiedot Akava Worksista

Vesa Saarinen, tuottaja, Akava Works
vesa.saarinen@akava.fi, 050 372 3473

Akava Works -talousennuste: Suomen talouden nousu pysähtyy14.6.2022 09:30:03 EEST | Tiedote

Tuoreen Akava Works -talousennusteen mukaan Suomen kokonaistuotanto kasvaa 1,6 prosenttia vuonna 2022 ja 1,0 prosenttia vuonna 2023. Jyrkkä hintojen nousu syö kotitalouksien ostovoimaa. Kun talouskasvu ja yksityinen kulutus hiipuvat, työllisyyden paraneminen pysähtyy. Kasvussa olevat asuinrakennusinvestoinnit alkavat supistua pian ja lasku jatkuu vuonna 2023. Kone- ja laiteinvestoinnit kasvavat maltillisesti. TKI-investoinnit ovat kasvussa, mutta niiden BKT-osuus laskee vuonna 2022.