Akava: Ammattikorkeakoulujen pääomittamisen uusi malli on tervetullut

20.6.2017 15:38 | Akava ry

Akava pitää ammattikorkeakoulujen pääomittamisen vastinrahamallia erittäin tarpeellisena ja tervetulleena uudistuksena. – Ammattikorkeakoulut ovat olleet pitkään paitsiossa korkeakoulujen varainkeruussa ja odottanet muutosta tilanteeseen, toteaa Akavan kehityspäällikkö Kristiina Kokko.

Uusi malli, josta talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti tänään, antaa lisää eväitä ammattikorkeakoulujen varainkeruuseen. Valtio pääomittaa ammattikorkeakouluja suhteessa näiden keräämään yksityiseen pääomaan yhteensä 24 miljoonalla eurolla vuonna 2018.

– Odotan, että uudistus tiivistää ammattikorkeakoulujen työelämäsuhteita entisestään ja avaa uusia rahoituskanavia tulevaisuudessa, Kokko sanoo.

– Uudistuksen edellytyksenä olevaa rahankeräyslakia muutettiin jo aiemmin siten, että ammattikorkeakoulut saivat mahdollisuuden kerätä varoja yleishyödylliseen toimintaan. Uudistus on edellyttänyt usean hallinnonalan muutoshalukkuutta ja positiivista tahtotilaa, Kokko kiittelee.

Kun ammattikorkeakouluihin on viime vuosikymmenen ajan kohdistunut monia muutos- ja resurssipaineita, tällainen myönteinen signaali on Kokon mukaan hyvin tervetullut.

Rautatieläisenkatu 6