Akava: Epävarmuus lisääntyy työmarkkinoilla – järjestäytymisen merkitys korostuu

Akava on huolissaan, että yleissitovuus vaarantuu ja tulevat työehtosopimusneuvottelut vaikeutuvat Teknologiateollisuuden ilmoitettua työehtosopimustoiminnan muutoksista.

– Päätös on huonosti ajoitettu, sillä työmarkkinoiden toimintaan tarvittaisiin ennen kaikkea vakautta ja yhteistyötä kriisin oloissa. Tarvitsisimme nyt hyvää yhteistyötä, kompromissihalua ja -kykyä sekä ratkaisuhakuisuutta, sanoo puheenjohtaja Sture Fjäder.

– Suomalainen yhteiskunta ja työmarkkina- ja sopimusjärjestelmä on rakentunut vahvasti sopimisen periaatteille. Sopimisen rakenne muuttuu teknologiateollisuudessa, mikä vaikuttaa paikallisen sopimisen edistämiseen. Mielestämme paikallisen sopimisen työryhmän työ on syytä keskeyttää ja paikallisen sopimisen kehittämistä on tarkoituksenmukaista jatkaa työehtosopimusosapuolten kesken, Fjäder toteaa.

Teknologiateollisuuden ilmoituksen mukaan alan työehtosopimustoiminta siirretään uuden yhdistyksen hoidettavaksi.

– Tämä tarkoittaa, että työnantajaosapuoli vaihtuu ja Teknologiateollisuuden työehtosopimukset neuvotellaan uudelta pohjalta. Tämä voi vaarantaa yleissitovuuden ja hankaloittaa tulevia työehtosopimusneuvotteluita. Teknologiateollisuus suosittelee yrityksilleen hallintoedustuksen laajentamista vähintään 50 henkilön yrityksiin. Pelkkä suositus ei johda riittävästi eteenpäin, vaan Akava edellyttää, että hallintoedustuksen rajaa lasketaan laissa, sanoo työmarkkinajohtaja Katarina Murto.

– Yksityissektorin neuvottelujärjestömme Ylemmät Toimihenkilöt YTN on Teknologiateollisuuden suurin työehtosopimusosapuoli, joten muutoksen vaikutukset ovat merkittävät kentässämme. Pohdimme ilmoituksen vaikutuksia huolella Akavassa, Murto sanoo.

Akava Works -talousennuste: Suomen talous nousee nopeasti koronarajoitusten keventyessä9.6.2021 10:00:30 EEST | Tiedote

Akava Works -talousennusteen mukaan Suomen kokonaistuotanto kasvaa 2,6 prosenttia vuonna 2021 ja 3,0 prosenttia vuonna 2022. Yksityinen kulutus on tärkein kasvun vauhdittaja. Työttömyyden vähentyminen on ollut viime kuukausina verkkaista. Rajoitusten purkaminen auttaa palvelualoja palaamaan aiempaan liiketoiminnan määrään, mikä vähentää lomautettujen ja työttömien määrää. Maailmantalouden elpyminen vetää viennin ja yksityiset investoinnit Suomessa nousuun.

Akava keskittää ja vahvistaa tiedontuotantoaan9.6.2021 08:15:31 EEST | Tiedote

Akavan tiedontuotannon Akava Worksin resursseja vahvistetaan. Akava Works tekee jatkossa laajemmin selvityksiä sekä omana tuotantona että toimeksiantoina ulkopuolisille kumppaneille ja osallistuu myös yhteistyöhankkeisiin. Akava eroaa Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) kannatusyhdistyksen jäsenyydestä siirtääkseen resursseja omaan tiedontuotantoonsa, päätti Akavan hallitus kokouksessaan 8. kesäkuuta 2021.

Akava: Osaamisen ja koulutustason nostaminen vaatii vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta18.5.2021 13:39:58 EEST | Tiedote

Akava vaatii hallitukselta sitoutumista tavoitteeseen nostaa suomalaisten osaamis- ja koulutustasoa, jonka mukaan vuonna 2030 vähintään puolet nuorista ikäluokista suorittaa korkeakoulututkinnon. Se edellyttää vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta. Akava painottaa tuoreessa osaamisohjelmassaan koulutustason nostamista, riittävien resurssien varmistamista, jatkuvan oppimisen tärkeyttä sekä koulutusjärjestelmän kansainvälisyyttä.

SAK, Akava ja STTK: Suomen on syytä tukea EU:n elvytyspakettia6.5.2021 11:00:06 EEST | Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK korostavat, että EU:n elvytyspaketin kaataminen Suomessa voisi johtaa vakaviin seurauksiin. Paketin hylkäämisestä seuraisi todennäköisesti markkinamyllerrys, joka johtaisi työpaikkojen katoamiseen ja lamauttaisi tärkeintä vientialuettamme eli unionin sisämarkkinoita. Jo itse paketin syntyminen rauhoitti markkinoita ja on luonut toivoa koronan runtelemaan maanosaan, järjestöt huomauttavat.