Akava: Epävarmuus lisääntyy työmarkkinoilla – järjestäytymisen merkitys korostuu

Akava on huolissaan, että yleissitovuus vaarantuu ja tulevat työehtosopimusneuvottelut vaikeutuvat Teknologiateollisuuden ilmoitettua työehtosopimustoiminnan muutoksista.

– Päätös on huonosti ajoitettu, sillä työmarkkinoiden toimintaan tarvittaisiin ennen kaikkea vakautta ja yhteistyötä kriisin oloissa. Tarvitsisimme nyt hyvää yhteistyötä, kompromissihalua ja -kykyä sekä ratkaisuhakuisuutta, sanoo puheenjohtaja Sture Fjäder.

– Suomalainen yhteiskunta ja työmarkkina- ja sopimusjärjestelmä on rakentunut vahvasti sopimisen periaatteille. Sopimisen rakenne muuttuu teknologiateollisuudessa, mikä vaikuttaa paikallisen sopimisen edistämiseen. Mielestämme paikallisen sopimisen työryhmän työ on syytä keskeyttää ja paikallisen sopimisen kehittämistä on tarkoituksenmukaista jatkaa työehtosopimusosapuolten kesken, Fjäder toteaa.

Teknologiateollisuuden ilmoituksen mukaan alan työehtosopimustoiminta siirretään uuden yhdistyksen hoidettavaksi.

– Tämä tarkoittaa, että työnantajaosapuoli vaihtuu ja Teknologiateollisuuden työehtosopimukset neuvotellaan uudelta pohjalta. Tämä voi vaarantaa yleissitovuuden ja hankaloittaa tulevia työehtosopimusneuvotteluita. Teknologiateollisuus suosittelee yrityksilleen hallintoedustuksen laajentamista vähintään 50 henkilön yrityksiin. Pelkkä suositus ei johda riittävästi eteenpäin, vaan Akava edellyttää, että hallintoedustuksen rajaa lasketaan laissa, sanoo työmarkkinajohtaja Katarina Murto.

– Yksityissektorin neuvottelujärjestömme Ylemmät Toimihenkilöt YTN on Teknologiateollisuuden suurin työehtosopimusosapuoli, joten muutoksen vaikutukset ovat merkittävät kentässämme. Pohdimme ilmoituksen vaikutuksia huolella Akavassa, Murto sanoo.

Akava Works -selvitys: kotitalousvähennystä käytetään kaikissa tuloluokissa7.4.2021 11:00:20 EEST | Tiedote

Akava Works selvitti kotitalousvähennyksen käyttöä Verohallinnon ja Tilastokeskuksen tilastojen pohjalta sekä kyselyllä, jossa kartoitettiin akavalaisten kokemuksia. Noin puolet vastanneista kertoi ostavansa kotitalousvähennykseen oikeuttavia palveluita, koska vähennys alentaa niiden hintaa. Enemmistö korjaus- ja siivouspalveluiden käyttäjistä kertoi, että kotitalousvähennyksen poistaminen vähentäisi heidän palveluostojaan.

Akava ehdottaa opintotukeen väliaikaisia muutoksia opiskelijoiden jaksamisen tukemiseksi31.3.2021 08:30:48 EEST | Tiedote

Akava esittää, että opintotuen opintopisterajat poistetaan väliaikaisesti koronapandemian aiheuttaman poikkeuksellisen tilanteen vuoksi. Korkeakouluopiskelijoiden jaksaminen on koetuksella eikä opintojen suorittaminen tavanomaisella tavalla ole välttämättä mahdollista. Akavan mielestä on tärkeää helpottaa opiskelijoiden toimeentulohuolia ja tukea näin heidän jaksamistaan. Lisäksi opintoaikoja pitäisi voida tarvittaessa pidentää ilman erillistä selvitystä.

Sote-uudistuksen pitää ottaa huomioon yrittäjien ja ammatinharjoittajien merkitys palvelutuotannossa30.3.2021 09:00:15 EEST | Tiedote

Akava sote-alan liittoineen nostaa esiin, että hallituksen sote-esitys voi heikentää sote-yrittäjien ja ammatinharjoittajien toimintaedellytyksiä sekä vaatii esityksen muokkaamista. Esitys ei tunnista pienten ja keskisuurten yrittäjien ja ammatinharjoittajien merkitystä sote-palveluiden tuottajina ja alihankkijoina. Hyvinvointialueilla pitää olla itsenäinen oikeus päättää palvelujen järjestämisestä ja tuottamisesta alueelliset tarpeet huomioiden.