Akava esittää kotitalousvähennyksen kehittämistä

Akava ehdottaa, että kotitalousvähennyksen käyttömahdollisuuksia laajennetaan työllisyyden tukemiseksi ja palvelumarkkinoiden tukemiseksi. Akava esittää, että vähennyksen enimmäismäärä korotetaan 4 500 euroon ja korvausosuus nostetaan 60 prosenttiin. Lisäksi omavastuuosuus tulisi poistaa.

– Kotitalousvähennyksen laajentamisella olisi monia myönteisiä vaikutuksia. Laajempi vähennys tukisi työllisyyttä ja vahvistaisi palveluiden markkinoita. Harmaata taloutta voidaan torjua muun muassa laajentamalla kotitalousvähennystä, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Fjäder nostaa esiin, että Marinin hallitus päätti budjettiriihessään syyskuussa 2020, että kotitalousvähennyksen laajentamisesta päätetään kehysriihessä.

– Katsomme Akavassa, että kehysriihessä tulee päättää kotitalousvähennysjärjestelmän kehittämisestä. Tämä työ jatkuisi syksyn 2021 budjettiriihessä, Fjäder sanoo.

Kotitalousvähennystä voidaan kasvattaa kolmella tavalla. Sen enimmäismäärää voidaan nostaa, kasvattaa työkustannusten vähennyskelpoista osuutta ja/tai pienentää omavastuuosuutta.

– Ehdotuksemme on, että kotitalousvähennyksen enimmäismäärä korotetaan 4 500 euroon. Nykyisin enimmäismäärä on 2 250 euroa. Esitämme lisäksi, että korvausosuutta kasvatettaisiin 60 prosenttiin nykyisestä 40 prosentista. Omavastuuosuus olisi mielestämme syytä poistaa, jolloin pienistäkin korjaustöistä voisi saada vähennyksen. Nykyään omavastuuosuus on 100 euroa, jatkaa Fjäder.

Tutustu Akava Works -artikkeleihin

Kotitalousvähennys työllistää

Kotitalousvähennykseen oikeuttavien palveluiden ostaminen ja vähennyksen taso – mitä sanovat akavalaiset?

Akava Works -talousennuste: Suomen talous nousee nopeasti koronarajoitusten keventyessä9.6.2021 10:00:30 EEST | Tiedote

Akava Works -talousennusteen mukaan Suomen kokonaistuotanto kasvaa 2,6 prosenttia vuonna 2021 ja 3,0 prosenttia vuonna 2022. Yksityinen kulutus on tärkein kasvun vauhdittaja. Työttömyyden vähentyminen on ollut viime kuukausina verkkaista. Rajoitusten purkaminen auttaa palvelualoja palaamaan aiempaan liiketoiminnan määrään, mikä vähentää lomautettujen ja työttömien määrää. Maailmantalouden elpyminen vetää viennin ja yksityiset investoinnit Suomessa nousuun.

Akava keskittää ja vahvistaa tiedontuotantoaan9.6.2021 08:15:31 EEST | Tiedote

Akavan tiedontuotannon Akava Worksin resursseja vahvistetaan. Akava Works tekee jatkossa laajemmin selvityksiä sekä omana tuotantona että toimeksiantoina ulkopuolisille kumppaneille ja osallistuu myös yhteistyöhankkeisiin. Akava eroaa Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) kannatusyhdistyksen jäsenyydestä siirtääkseen resursseja omaan tiedontuotantoonsa, päätti Akavan hallitus kokouksessaan 8. kesäkuuta 2021.

Akava: Osaamisen ja koulutustason nostaminen vaatii vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta18.5.2021 13:39:58 EEST | Tiedote

Akava vaatii hallitukselta sitoutumista tavoitteeseen nostaa suomalaisten osaamis- ja koulutustasoa, jonka mukaan vuonna 2030 vähintään puolet nuorista ikäluokista suorittaa korkeakoulututkinnon. Se edellyttää vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta. Akava painottaa tuoreessa osaamisohjelmassaan koulutustason nostamista, riittävien resurssien varmistamista, jatkuvan oppimisen tärkeyttä sekä koulutusjärjestelmän kansainvälisyyttä.

SAK, Akava ja STTK: Suomen on syytä tukea EU:n elvytyspakettia6.5.2021 11:00:06 EEST | Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK korostavat, että EU:n elvytyspaketin kaataminen Suomessa voisi johtaa vakaviin seurauksiin. Paketin hylkäämisestä seuraisi todennäköisesti markkinamyllerrys, joka johtaisi työpaikkojen katoamiseen ja lamauttaisi tärkeintä vientialuettamme eli unionin sisämarkkinoita. Jo itse paketin syntyminen rauhoitti markkinoita ja on luonut toivoa koronan runtelemaan maanosaan, järjestöt huomauttavat.