Akava: EU:n vahvistettava investointeja osaamiseen

Akava vaatii tutkimukseen ja innovaatiotoimintaan kohdistettavien varojen kaksinkertaistamista 160 miljardiin tulevassa EU:n budjetissa. Osaaminen ja innovaatiot ovat Euroopan unionin tärkein kilpailutekijä tulevaisuudessakin.

Euroopan komissio julkisti helmikuussa tiedonannon unionin tulevasta rahoituskehyksestä vuosille 2021–2027. Akavan mielestä EU:n on osoitettava tulevalla rahoituskehyskaudella, että se perustuu edelleen osaamiseen ja innovaatioihin.

– EU:n on kannustettava jäsenmaita lisäämään innovaatiotoimintaa ja kehitettävä yhteistyötä jäsenmaiden välisissä tutkimusverkostoissa. Teollisuuden ja palveluiden nivoutuessa entistä enemmän toisiinsa Euroopan on pystyttävä luomaan edellytykset, joilla toimialat voivat uudistua ja kasvattaa arvonlisäystä innovaatiotoiminnalla. On tärkeää vahvistaa rahoitusta ja voimavaroja yritysten yhteistyön lisäämiseksi, sanoo Akavan vastaava lakimies Vesa Vuorenkoski.

Innovaatiotoimintaan ja laajaan yhteistyöhön tutkimusverkostoissa kannustettava

Akava vaatii, että seuraavalla rahoituskaudella EU:sta on pyrittävä luomaan maailman johtava tutkimus- ja innovaatiokeskittymä. Varsinkin EU:n tutkimuksen puiteohjelma Horisontti 2020 on ollut merkittävässä asemassa tutkimuspanostusten kasvattamisessa ja eurooppalaisen yhteistyön lisäämisessä.

– Tarvitsemme vahvoja ja kilpailukykyisiä korkeakouluja, huipputason tutkimusta tekeviä tutkimuslaitoksia, ja elinvoimaisia yrityksiä pk-yrityksistä teollisuusyrityksiin, jotka investoivat voimakkaasti innovaatiotoimintaan. Uusia yhteistyöverkostoja on luotava ja niiden on otettava rohkeasti ratkaistavaksi uusia globaaleja haasteita, toteaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Vuorenkosken mukaan Suomella on puheenjohtajamaana vuonna 2019 loistava mahdollisuus korostaa osaamisen merkitystä Euroopalle, kun maamme johtaa EU:n rahoituskehyksistä käytäviä neuvotteluja.

Euroopan komissio - Lehdistötiedote: EU:n pitkän aikavälin talousarvio vuoden 2020 jälkeen: Euroopan komissio esittää toimintavaihtoehdot ja niiden vaikutukset

Akava: Aika ryhtyä toimenpiteisiin kilpailukielto- ja salassapitosopimusten ongelmien korjaamiseksi12.6.2018 12:41Tiedote

Akava pitää kilpailukieltosopimusten käytön kieltämistä tai niiden käytön selvää rajoittamista tärkeänä. Lisäksi on välttämätöntä laatia säännökset salassapitosopimusten käytölle. Akava katsoo, että liikesalaisuuksien suojaaminen on tärkeää. Tätä suojaa ei heikennä, että luovuttaisiin tarpeettomista kilpailukielloista ja salassapitosopimusten kanssa päällekkäisistä kilpailukielloista.