Akava: Hallituksen työllisyys- ja kasvupanostukset olisivat voineet olla rohkeampia

Akava pitää hyvänä, että budjettiriihessä päätettiin lukuisista työllisyystoimista, mutta ne eivät vielä riitä työllisyystavoitteen saavuttamiseksi. Työperäisen maahanmuuton kokonaisuudistuksen aloittaminen on myönteistä. Työllisyyspaketista jäi puuttumaan konkreettisia toimia, kuten työvoiman saatavuusharkinnasta luopuminen.

– On hyvä, että hallitus ottaa työperäisen maahanmuuton edistämisessä askeleita oikeaan suuntaan. Pelkän perusasteen varassa olevien työllistämiseen ei löydetty keinoja nyt päätetyssä työllisyyspaketissa, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Akava odotti, että budjettiriihessä olisi päätetty työryhmän perustamisesta, joka arvioisi hallituskausien yli ulottuvaa verotusta. Verotuksen painopistettä pitää siirtää työn verotuksesta haitta- ja kulutusverotukseen. Aivotyön ja asiantuntijatyön kannusteita pitää parantaa.

Akavan mielestä ansiotuloverotusta ei pitäisi kiristää millään tulotasolla. Tämä ei nyt toteudu, kun hallitus päätti suunnata veronkevennykset vain pieni- ja keskituloisille.

Akava pitää hyvänä, että 60 miljoonan euron lisämääräraha yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen perusrahoitukseen toteutuu hallitusohjelman mukaisesti.

Akava katsoo, että hallitusohjelmassa mainittu tiekartta TKI-panostusten neljän prosentin BKT-osuudesta on hyvä. Budjettiriihessä ei kuitenkaan tehty riittäviä panostuksia tähän pääsemiseksi. Investointien edistämiseksi hallitus kaavailee tutkimusyhteistyökannustinta, joka olisi myönteinen uudistus aineettomien investointien kasvun käynnistämisessä.

– Osaamis- ja tutkimuspanostuksilla voitaisiin vauhdittaa talouden ja työllisyyden kasvua, mutta nämä tulevaisuusinvestoinnit jäivät melko niukoiksi, Fjäder jatkaa.

Kotitalousvähennyksen heikennyksestä pitää Akavan mielestä luopua, sillä se huonontaa yrittämisen ja työllisyyden edellytyksiä. Kotitalousvähennysjärjestelmää pitää päinvastoin parantaa. Ruotsi on tässä suhteessa hyvä esimerkki, siellä hallitus on päättänyt laajentaa kotitalousvähennyksen edellytyksiä.

Akava: Jälleenrakennusvaiheen toimenpiteiden pitää kantaa pitkälle tulevaisuuteen28.5.2020 10:00:04 EESTTiedote

Akava korostaa jälleenrakennusvaiheen lyhyen ja pidemmän aikavälin toimenpide-ehdotuksissaan työllisyyden ja talouden vahvistamista sekä terveyspalveluja ja syrjäytymisen ehkäisyä. Jotta työllisyys ja talous saadaan elpymään, tarvitaan merkittäviä panostuksia osaamisen vahvistamiseen sekä TKI-investointeihin. Terveyspalveluissa on pyrittävä palaamaan normaalitilanteeseen, jotta hoitovelka ei kasva kestämättömälle tasolle. Kriisin jälkihoidossa on tarjottavat riittävät sosiaalipalvelut apua tarvitseville.

Akava: Koronakriisi korostaa osaamistason merkitystä20.5.2020 12:52:27 EESTTiedote

Akava esittää toimenpideohjelmaa pelkän perusasteen varassa olevien osaamistason nostamiseksi ja koulutuksellisen tasa-arvon varmistamiseksi. Tuoreet arviot koronakriisin työllisyysvaikutuksista näyttävät irtisanomisten ja lomautusten osuneen aloihin, joilla työskentelee paljon pelkän perusasteen koulutuksen saaneita. Heidän syrjäytymistään työelämän muutostilanteissa pitää ehkäistä koulutuspoliittisin toimin työllisyys- ja sosiaalipoliittisten toimien ohella.

Akava: Koronasta irtautuminen edellyttää työlainsäädännön väliaikaisten muutosten jatkamista7.5.2020 07:00:08 EESTTiedote

Akava ehdottaa, että työlainsäädännön määräaikaisten muutosten voimassaoloa jatketaan. Tämä olisi tärkeää, jotta pääsemme kriisistä ulos määräaikaisin sopeutumistoimin ja välttyisimme suurtyöttömyydeltä. Akava on muiden palkansaajakeskusjärjestöjen kanssa esittänyt aiemmin, että koronakriisin vuoksi työttömäksi jääneiden työttömyysturvan enimmäismaksuajan laskenta keskeytetään toistaiseksi.