Akava: Hallitus panosti kehysriihessä oikeisiin asioihin, työllisyyteen ja osaamiseen

Hallituksen kehysriihipäätökset ansaitsevat kiitosta, sillä ne tähtäävät työllisyysasteen parantamiseen ja osaamisen lisäämiseen. Akava pitää painopistettä oikeana, kun haetaan konkreettisia polkuja ihmisten saamiseksi työhön. Budjettiriiheen mennessä pitää kuitenkin valmistella lisää uusia toimenpiteitä, joilla parannetaan työn tekemisen edellytyksiä ja työllistävää kasvua.

Aktiivimalliin tehdyt korjaukset myönteisiä
– Hallituksen tavoite on nostaa työllisyysaste 72 prosenttiin. Kaikki toimet, jotka parantavat työllisyyttä ja osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia, ovat myönteisiä. Akavan tavoitteena on 75 prosentin työllisyysaste. Työllisyyden parantaminen edellyttää erityisesti kannusteita, joilla lisätään työpanosta, pureudutaan rakennetyöttömyyteen ja parannetaan osaamista. Suomen tulee olla kilpailukykyinen toimintaympäristö, jonne halutaan tehdä investointeja, toteaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Akava on tyytyväinen, että työttömyysturvan aktiivimalliin tehtiin korjauksia ja työttömien palveluihin kohdennettuja työvoimaresursseja lisättiin tuntuvasti.

– Pidämme tervetulleena, että jatkossa aktiivisuusvelvoite on mahdollista täyttää osallistumalla muidenkin kuin työvoimaviranomaisen järjestämiin palveluihin. Ammattiliitot ja niiden perustamat työllistymisyhdistykset järjestävät työllistymisen tueksi laadukkaita palveluja, korostaa Fjäder.

Jatkovalmisteluun menevässä työnhaun aktiivimallissa ei saa asettaa kaavamaista työnhakuvelvoitetta karenssin perusteeksi. Karenssijärjestelmää pitää mieluumminkin uudistaa joustavampaan suuntaan.

Syrjäytymisvaarassa olevien nuorten työllisyyden edistämisen rinnalla kiinnitettiin huomiota ikääntyneiden työllisyyteen. Perustettavan työryhmän tavoite on luoda edellytykset 10 000 uuden työpaikan syntymiselle. Tämä on osapuolten yhteisvoimin ehdottomasti tavoiteltavan arvoista.

Asiantuntijat säilyvät työaikalain piirissä
Akava katsoo, että hallitus teki oikeat päätökset työaikalain uudistamisesta. Akava on tyytyväinen kehysriihen päätöksiin työaikalain laajasta soveltamisalasta ja siitä, että asiantuntijat ja esimiehet jäävät työaikalain piiriin. On hyvä, että toisin sopiminen ohi työ- ja virkaehtosopimusten ei tule lakiin. Työntekijäjärjestöjen on kuitenkin syytä laajentaa paikallista sopimista työajoissa, koska alat ja tarpeet ovat erilaisia, jopa yrityskohtaisesti.

Huolimatta kovastakin kritiikistä hallitus on useilla toimilla madaltanut pienten yritysten työllistämiskynnystä. Aikaisemmin on pidennetty koeaika kuuteen kuukauteen ja nyt kevennettiin yksilöperusteista irtisanomissuojaa alle 20 henkilöä työllistävissä yrityksissä. Akava toivoo, että uudistusten myönteisiä työllistymisvaikutuksia ei heikennetä väärinkäytöksillä.

Elinikäisen oppimisen mahdollisuudet paranevat, pitkän aikavälin toimet jäivät puuttumaan
Akava arvostaa, että hallitus kuuli työmarkkinajärjestöjä työikäisten osaamisen kehittämisen keinojen osalta muun muassa kehittämällä muunto- ja täydennyskoulutusta. Akava pitää hyvänä, että toimet ulottuvat kaikkiin työntekijäryhmiin. Hallituksen päättämät keinot ovat tärkeitä, mutta ne purevat vain lyhyellä aikavälillä. Akava painottaa, että nyt on aika tehdä kestäviä ratkaisuja, joilla taataan kaikkien työikäisten järjestelmällinen osaamisen kehittäminen. Osa kestävää ratkaisua olisi ollut korkeakoulujen voimavarojen lisääminen.

Innovaatiotoimet jäivät tekemättä
Yritystukityöryhmä ei onnistunut yritystukijärjestelmän uudistamisessa, eikä kehysriihessäkään tehty uusia linjauksia.

– Yritystukien uudistaminen olisi tarpeen erityisesti voimavarojen kohdentamiseksi uuden luomiseen. Yritysten innovaatiotukien kokonaismäärä on Suomessa kansainvälisesti matalalla tasolla. Tarvitaan 150–200 miljoonan euron lisäpanostukset, jotta yritysten innovaatiotoiminta parantaisi kestävästi kasvua, työllisyyttä ja kilpailukykyä. Kuluvalla vaalikaudella voimavaroja pitää saada vielä lisää, vaikka isompien askelten ottaminen jää seuraavalle vaalikaudelle, luonnehtii Fjäder.

Hallitus tekee verotusta koskevat linjauksensa vasta budjettiriihessä. Kehysriihessä olisi Akavan mielestä pitänyt saada varmuus ensi vuoden tuloverolinjasta. Kenenkään verotus ei saa kiristyä silloinkaan.

– Kun palkansaajat ottivat kilpailukykysopimuksessa vastattavakseen sosiaaliturvamaksujen korotuksia, ostovoima heikkenee, jos riittäviä veronkevennyksiä ei ensi vuonna tehdä, huomauttaa Fjäder.

Korkeakoulutetut aikovat sijoittaa myös vuonna 2019 - Danske Bankin ja Akavan yhteistyö avaa sadoille tuhansille edullisemmat sijoituspalvelut15.1.2019 08:10Tiedote

Danske Bank laajentaa yhteistyötä akavalaisten liittojen kanssa sijoituspalveluihin. Yhteistyö avaa sadoille tuhansille suomalaisille helpon ja edullisen tavan sijoittaa riippumatta siitä minkä pankin asiakkaita he ovat. Korkeakoulutetuista sijoittaa suurempi osa kuin kaikista suomalaisista. Aktiivisuus jatkuu myös vuonna 2019, kertoo tuore kyselytutkimus.

Palkansaajakeskusjärjestöt: Katowicessa sovitut ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen pelisäännöt rakentavat oikeudenmukaista siirtymää17.12.2018 12:01Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hyvänä YK:n ilmastokokouksessa Katowicessa saavutettua sopua Pariisin sopimuksen pelisäännöiksi, vaikka päästövähennysten kirittämiseen on vielä tämänkin sopimuksen jälkeen palattava. Kokouksessa sovittiin Pariisin ilmastosopimuksen sääntökirjasta, jossa määritellään pelisäännöt kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sen seurannalle sekä raportoinnille.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.