Akava: Hallitus panosti kehysriihessä oikeisiin asioihin, työllisyyteen ja osaamiseen

Hallituksen kehysriihipäätökset ansaitsevat kiitosta, sillä ne tähtäävät työllisyysasteen parantamiseen ja osaamisen lisäämiseen. Akava pitää painopistettä oikeana, kun haetaan konkreettisia polkuja ihmisten saamiseksi työhön. Budjettiriiheen mennessä pitää kuitenkin valmistella lisää uusia toimenpiteitä, joilla parannetaan työn tekemisen edellytyksiä ja työllistävää kasvua.

Aktiivimalliin tehdyt korjaukset myönteisiä
– Hallituksen tavoite on nostaa työllisyysaste 72 prosenttiin. Kaikki toimet, jotka parantavat työllisyyttä ja osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia, ovat myönteisiä. Akavan tavoitteena on 75 prosentin työllisyysaste. Työllisyyden parantaminen edellyttää erityisesti kannusteita, joilla lisätään työpanosta, pureudutaan rakennetyöttömyyteen ja parannetaan osaamista. Suomen tulee olla kilpailukykyinen toimintaympäristö, jonne halutaan tehdä investointeja, toteaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Akava on tyytyväinen, että työttömyysturvan aktiivimalliin tehtiin korjauksia ja työttömien palveluihin kohdennettuja työvoimaresursseja lisättiin tuntuvasti.

– Pidämme tervetulleena, että jatkossa aktiivisuusvelvoite on mahdollista täyttää osallistumalla muidenkin kuin työvoimaviranomaisen järjestämiin palveluihin. Ammattiliitot ja niiden perustamat työllistymisyhdistykset järjestävät työllistymisen tueksi laadukkaita palveluja, korostaa Fjäder.

Jatkovalmisteluun menevässä työnhaun aktiivimallissa ei saa asettaa kaavamaista työnhakuvelvoitetta karenssin perusteeksi. Karenssijärjestelmää pitää mieluumminkin uudistaa joustavampaan suuntaan.

Syrjäytymisvaarassa olevien nuorten työllisyyden edistämisen rinnalla kiinnitettiin huomiota ikääntyneiden työllisyyteen. Perustettavan työryhmän tavoite on luoda edellytykset 10 000 uuden työpaikan syntymiselle. Tämä on osapuolten yhteisvoimin ehdottomasti tavoiteltavan arvoista.

Asiantuntijat säilyvät työaikalain piirissä
Akava katsoo, että hallitus teki oikeat päätökset työaikalain uudistamisesta. Akava on tyytyväinen kehysriihen päätöksiin työaikalain laajasta soveltamisalasta ja siitä, että asiantuntijat ja esimiehet jäävät työaikalain piiriin. On hyvä, että toisin sopiminen ohi työ- ja virkaehtosopimusten ei tule lakiin. Työntekijäjärjestöjen on kuitenkin syytä laajentaa paikallista sopimista työajoissa, koska alat ja tarpeet ovat erilaisia, jopa yrityskohtaisesti.

Huolimatta kovastakin kritiikistä hallitus on useilla toimilla madaltanut pienten yritysten työllistämiskynnystä. Aikaisemmin on pidennetty koeaika kuuteen kuukauteen ja nyt kevennettiin yksilöperusteista irtisanomissuojaa alle 20 henkilöä työllistävissä yrityksissä. Akava toivoo, että uudistusten myönteisiä työllistymisvaikutuksia ei heikennetä väärinkäytöksillä.

Elinikäisen oppimisen mahdollisuudet paranevat, pitkän aikavälin toimet jäivät puuttumaan
Akava arvostaa, että hallitus kuuli työmarkkinajärjestöjä työikäisten osaamisen kehittämisen keinojen osalta muun muassa kehittämällä muunto- ja täydennyskoulutusta. Akava pitää hyvänä, että toimet ulottuvat kaikkiin työntekijäryhmiin. Hallituksen päättämät keinot ovat tärkeitä, mutta ne purevat vain lyhyellä aikavälillä. Akava painottaa, että nyt on aika tehdä kestäviä ratkaisuja, joilla taataan kaikkien työikäisten järjestelmällinen osaamisen kehittäminen. Osa kestävää ratkaisua olisi ollut korkeakoulujen voimavarojen lisääminen.

Innovaatiotoimet jäivät tekemättä
Yritystukityöryhmä ei onnistunut yritystukijärjestelmän uudistamisessa, eikä kehysriihessäkään tehty uusia linjauksia.

– Yritystukien uudistaminen olisi tarpeen erityisesti voimavarojen kohdentamiseksi uuden luomiseen. Yritysten innovaatiotukien kokonaismäärä on Suomessa kansainvälisesti matalalla tasolla. Tarvitaan 150–200 miljoonan euron lisäpanostukset, jotta yritysten innovaatiotoiminta parantaisi kestävästi kasvua, työllisyyttä ja kilpailukykyä. Kuluvalla vaalikaudella voimavaroja pitää saada vielä lisää, vaikka isompien askelten ottaminen jää seuraavalle vaalikaudelle, luonnehtii Fjäder.

Hallitus tekee verotusta koskevat linjauksensa vasta budjettiriihessä. Kehysriihessä olisi Akavan mielestä pitänyt saada varmuus ensi vuoden tuloverolinjasta. Kenenkään verotus ei saa kiristyä silloinkaan.

– Kun palkansaajat ottivat kilpailukykysopimuksessa vastattavakseen sosiaaliturvamaksujen korotuksia, ostovoima heikkenee, jos riittäviä veronkevennyksiä ei ensi vuonna tehdä, huomauttaa Fjäder.

SAK, Akava ja STTK: Aikuiskoulutustuelle ei onnistuttu luomaan korvaavaa mallia11.4.2024 16:34:25 EEST | Tiedote

Palkansaajajärjestöt SAK, Akava ja STTK jättivät eriävän mielipiteen työuran aikaista jatkuvaa oppimista kehittävän työryhmän loppuraporttiin, joka julkaistiin tänään 11. huhtikuuta. Järjestöt eivät kannata opintotukeen tai lainaan perustuvaa mallia aikuiskoulutustuen tilalle. Aikuiskoulutustuen lakkauttamisen ja mahdollisten uusien etuusmallien käyttöönoton väliin on muodostumassa katkos, joka vaarantaa osaavan työvoiman saatavuuden monilla yhteiskunnan kriittisillä aloilla. Järjestöjen tekemiä esityksiä ei ole hyväksytty työryhmän ehdotuksiksi.

Akava: Luottamus talouteen ja työmarkkinoihin pitää palauttaa kehysriiheen mennessä9.4.2024 12:53:05 EEST | Tiedote

Akava korostaa, että maan hallituksen pitää nopeasti pyrkiä purkamaan työmarkkinoiden kriisi ja palauttamaan luottamus, jotta työmarkkinoiden kriisi ei heikennä kasvun edellytyksiä. Tämä edellyttää tietenkin myös työmarkkinaosapuolilta vastaantuloa. Uudet sopeutustoimet voivat kärjistää työmarkkinatilannetta uudelleen. Työeläkkeiden kolmikantaista valmistelua pitää jatkaa kuten hallitusohjelmaan on kirjattu, Akava huomauttaa.

Akava: Työkyky ja työssä jaksaminen on miljardiluokan yhteiskunnallinen kysymys8.4.2024 08:00:04 EEST | Tiedote

Akava vaatii, että maan hallitus panostaa vaikuttaviin toimiin, joilla tuetaan ja ylläpidetään pitkäjänteisesti työikäisten työkykyä. Hallitusohjelmassa on tavoite vähentää puolella työpahoinvoinnin ja -uupumuksen aiheuttamat sairauspoissaolot viiden vuoden aikana, mikä on Akavallekin tärkeä tavoite. Toimet tavoitteen saavuttamiseksi ovat kuitenkin jääneet puuttumaan, ja työkyvyn tukemisen sijaan hallitus pyrkii suitsimaan sairauspoissaoloja ensimmäisen sairauspäivän palkattomuudella.