Akava: Helmikuu 2018 jää historiaan koulutukseen ja osaamiseen perustuvassa Suomessa

Suomalaisessa yliopistokentässä eletään merkittävää päivää. Ensimmäistä kertaa Suomen historiassa yliopistojen koko opetus- ja tutkimushenkilöstö, myös professorit, on lakossa. Työehtosopimusneuvotteluissa noin 18 000 akavalaista yli 20:stä liitosta edustaa Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö Juko.

– Olimme valmiita hyväksymään valtakunnansovittelijan tekemän sovintoesityksen. Työnantajapuolen päätös hylätä sovintoesitys vaikuttaa kiistan ratkaisemiseen merkittävästi. On pelättävissä, että sama välinpitämättömyys näkyy Sivistystyönantajien asenteessa nuorten mahdollisuuteen rauhassa keskittyä ylioppilaskirjoituksiin. Henkilöstöjärjestöt olisivat olleet valmiita sopimaan ja jatkamaan kehittämistä yhdessä. Sivistystyönantajat ei halunnut antaa siihen mahdollisuutta. Ellei sopimusta synny, työtaistelutoimet laajenevat 14.3. alkaen seitsemään yliopistoon, toteaa Jukon puheenjohtaja Olli Luukkainen.

Yliopistojen henkilökunnan osaamisella on keskeinen merkitys Suomen osaamiselle ja menestykselle. Viime kesänä tehdyn tutkimuksen mukaan yliopistojen vaikutus Suomen talouteen on arviolta 14,2 miljardia euroa. Arvioinnin toteutti skotlantilainen BiGGAR Economics Ltd., joka on tehnyt vastaavia arviointeja aiemmin Iso-Britanniassa ja muualla Euroopassa.

– Akavan tavoitteena on osaava, menestyvä ja elinvoimainen Suomi. Lähtökohtanamme on, että korkeakoulutetut kokevat palkkauksen ja työehdot oikeudenmukaisina. Suomen taloudellinen tilanne on kohentunut huomattavasti. Miksi Suomen menestykselle ja osaamiselle keskeisten työntekijöiden pitäisi tyytyä huonompiin ehtoihin kuin liittokohtaisen kierroksen yleiseksi linjaksi on muodostunut, kysyy Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Yliopistojen ja korkeakoulujen rahoituksen turvaamisella sekä osaavalla henkilöstöllä on iso yhteiskunnallinen merkitys.

– Jos osaamista, koulutusta ja tutkimusta todella pidetään tärkeänä, sen rahoitus pidetään kunnossa. Pitää muistaa, että yliopistojenkin työntekijöihin kohdistui kilpailukykysopimuksen mukaisia työehtojen heikennyksiä, Fjäder huomauttaa.

Sivistystyönantajat hylkäsi tiistaina 27.2. valtakunnansovittelijan tekemän sovintoesityksen. Helsingin yliopiston henkilöstöä koskeva lakko alkoi keskiviikkona 28.2. kello 00.00 ja kestää 24 tuntia. Toinen lakkovaroitus koskee yhden päivän lakkoa kuudessa yliopistossa ja näiden alaisissa harjoittelukouluissa 7.3. Jos ratkaisuun ei päästä ennen sitä, henkilöstö menisi lakkoon Aalto-yliopistossa, Hankenilla, Tampereen yliopistossa, Tampereen teknillisessä yliopistossa, Taideyliopistossa sekä Vaasan yliopistossa.

Kolmas lakkovaroitus koskee päivän lakkoa 14.3. seitsemässä yliopistossa ja näiden alaisissa harjoittelukouluissa. Lakko toteutettaisiin Itä-Suomen yliopistossa, Jyväskylän yliopistossa, Lapin yliopistossa, Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa, Oulun yliopistossa, Turun yliopistossa ja Åbo Akademissa.

Lue artikkeli: Juntturaan ajautuneita neuvotteluja vauhditetaan Helsingin yliopiston lakolla

Lisätietoja:

Olli Luukkainen, puheenjohtaja, Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö Juko, puh. 0500 652 872
Sture Fjäder, puheenjohtaja, Akava, puh. 0400 609 717

Korkeakoulutetut aikovat sijoittaa myös vuonna 2019 - Danske Bankin ja Akavan yhteistyö avaa sadoille tuhansille edullisemmat sijoituspalvelut15.1.2019 08:10Tiedote

Danske Bank laajentaa yhteistyötä akavalaisten liittojen kanssa sijoituspalveluihin. Yhteistyö avaa sadoille tuhansille suomalaisille helpon ja edullisen tavan sijoittaa riippumatta siitä minkä pankin asiakkaita he ovat. Korkeakoulutetuista sijoittaa suurempi osa kuin kaikista suomalaisista. Aktiivisuus jatkuu myös vuonna 2019, kertoo tuore kyselytutkimus.

Palkansaajakeskusjärjestöt: Katowicessa sovitut ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen pelisäännöt rakentavat oikeudenmukaista siirtymää17.12.2018 12:01Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hyvänä YK:n ilmastokokouksessa Katowicessa saavutettua sopua Pariisin sopimuksen pelisäännöiksi, vaikka päästövähennysten kirittämiseen on vielä tämänkin sopimuksen jälkeen palattava. Kokouksessa sovittiin Pariisin ilmastosopimuksen sääntökirjasta, jossa määritellään pelisäännöt kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sen seurannalle sekä raportoinnille.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.