Akava: Ilmastonmuutoksen hillintään tarvitaan uusia innovaatioita ja yhteistyötä työpaikoilla

Akava ehdottaa ilmastolinjauksissaan, että Suomesta tehdään maailman ilmastoälykkäin maa ja johtava ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvien ratkaisujen kehittäjä. Akava korostaa myös osallistavaa ilmastopolitiikkaa ja osaamisen lisäämistä. Akavan tuoreen kyselyn tulokset osoittavat, että lähes puolet akavalaisista on sitä mieltä, että Suomen pitäisi vähentää päästöjään siihen katsomatta mitä muut maat tekevät.

–Suomi voi näyttää suuntaa kehittämällä ilmastonmuutokseen liittyviä tuotteita ja palveluita, joille on kansainvälistä kysyntää. Innovaatiot ilmastonmuutoksen ratkaisemisemiseksi voivat luoda yrityksillemme uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja toimia merkittävänä talouskasvun lähteenä, toteaa Akavan yhteiskunta-asioiden päällikkö Vesa Vuorenkoski.

Akavan kyselytutkimuksessa, joka teetettiin Kantar TNS:llä touko–kesäkuussa 2019, kartoitettiin akavalaisten suhtautumista ilmastonmuutoksen ja työpaikkojen toimenpiteisiin ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi.

– On tärkeää, että palkansaajien näkemykset otetaan huomioon paremmin myös Suomen ilmastostrategiaa valmisteltaessa. Kyselyn tulokset tukevat tätä ilmastolinjaustemme näkökulmaa: merkittävä osa akavalaisista haluaa osallistua työpaikoilla ilmastotoimiin, Vuorenkoski jatkaa.

– Ilmastotoimiin suhtaudutaan työpaikoilla myönteisesti, mutta niillä on paljon tehtävää ilmastotoimien edistämiseksi. Kyselyn mukaan vain reilu kymmenesosa akavalaisista kertoo, että oman työpaikan hiilijalanjälki on arvioitu, toteaa tutkija Joonas Miettinen.

Nostamme esiin ilmastonmuutoksen keskustelutilaisuudessamme SuomiAreenan Purje-lavalla tiistaina 16.7. kello 10–11.

Tutustu kyselyn tuloksiin: www.akava.fi/ilmastokysely

Tutustu Akavan ilmastolinjauksiin: www.akava.fi/ilmastolinjaukset

Akava: Hallitusohjelman kirjaukset osaamisesta oikeansuuntaisia – tulevaisuuspanostukset jäävät riittämättömiksi3.6.2019 11:49:40 EESTTiedote

Akava pitää hyvänä, että tutkimus- kehitys- ja innovaatiopanostuksia lisätään. Akava kuitenkin katsoo, että hallitusohjelman kirjaukset eivät riitä korjaamaan täysin kahden edellisen hallituskauden aikana tehtyjä leikkauksia koulutukseen, osaamiseen, tutkimukseen ja innovaatioihin. Perhevapaauudistuksen toteuttaminen on tärkeää, mutta uudistus on Akavan mielestä jäämässä puolitiehen. Nykyisenkaltaisesta kotihoidontuesta olisi pitänyt luopua.