Akava: Ilmastonmuutoksen hillintään tarvitaan uusia innovaatioita ja yhteistyötä työpaikoilla

Akava ehdottaa ilmastolinjauksissaan, että Suomesta tehdään maailman ilmastoälykkäin maa ja johtava ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvien ratkaisujen kehittäjä. Akava korostaa myös osallistavaa ilmastopolitiikkaa ja osaamisen lisäämistä. Akavan tuoreen kyselyn tulokset osoittavat, että lähes puolet akavalaisista on sitä mieltä, että Suomen pitäisi vähentää päästöjään siihen katsomatta mitä muut maat tekevät.

–Suomi voi näyttää suuntaa kehittämällä ilmastonmuutokseen liittyviä tuotteita ja palveluita, joille on kansainvälistä kysyntää. Innovaatiot ilmastonmuutoksen ratkaisemisemiseksi voivat luoda yrityksillemme uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja toimia merkittävänä talouskasvun lähteenä, toteaa Akavan yhteiskunta-asioiden päällikkö Vesa Vuorenkoski.

Akavan kyselytutkimuksessa, joka teetettiin Kantar TNS:llä touko–kesäkuussa 2019, kartoitettiin akavalaisten suhtautumista ilmastonmuutoksen ja työpaikkojen toimenpiteisiin ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi.

– On tärkeää, että palkansaajien näkemykset otetaan huomioon paremmin myös Suomen ilmastostrategiaa valmisteltaessa. Kyselyn tulokset tukevat tätä ilmastolinjaustemme näkökulmaa: merkittävä osa akavalaisista haluaa osallistua työpaikoilla ilmastotoimiin, Vuorenkoski jatkaa.

– Ilmastotoimiin suhtaudutaan työpaikoilla myönteisesti, mutta niillä on paljon tehtävää ilmastotoimien edistämiseksi. Kyselyn mukaan vain reilu kymmenesosa akavalaisista kertoo, että oman työpaikan hiilijalanjälki on arvioitu, toteaa tutkija Joonas Miettinen.

Nostamme esiin ilmastonmuutoksen keskustelutilaisuudessamme SuomiAreenan Purje-lavalla tiistaina 16.7. kello 10–11.

Tutustu kyselyn tuloksiin: www.akava.fi/ilmastokysely

Tutustu Akavan ilmastolinjauksiin: www.akava.fi/ilmastolinjaukset

Akava: Työllisyystoimenpiteissä on edettävä nopeasti22.1.2020 14:31:48 EETTiedote

Akavan hallitus painottaa työllisyystoimenpiteiden kiireellisyyttä keskusteltuaan kokouksessaan Suomen työmarkkinatilanteesta ja työllisyystoimenpiteistä. Ruotsin työmarkkinaministeri Eva Nordmark vieraili Akavan hallituksen kokouksessa ja kertoi maan työllisyyspolitiikan painotuksista viime vuosina. Ruotsin työllisyysaste on kesän jälkeen alentunut hieman, mutta on edelleen 77 prosenttia. Suomessa työllisyysaste on syksyn aikana pysähtynyt 72,6 prosenttiin.

Palkansaajajärjestöt YK:n ilmastokokouksesta: Hiilimarkkinoiden säännöt jäivät laihoiksi ja ihmisoikeudet unohtuivat16.12.2019 11:50:23 EETTiedote

YK:n tavoitteena on Pariisin sopimuksen mukaisesti rajoittaa ilmaston lämpeneminen ja pyrkiä kohti 1,5 asteen tavoitetta. Viime vuonna työlle saatiin Katowicen ilmastokokouksessa yhteiset pelisäännöt, mutta tärkeät hiilimarkkinoiden säännöt siirrettiin sovittaviksi Chilen puheenjohtajuudella Madridissa. Valitettavasti maiden kunnianhimo on edelleen heikentynyt, eikä tärkeimmästä eli markkinamekanismisäännöistä saatu sopua.

Akavan opiskelijoiden harjoittelubarometri: moni tekee harjoittelunsa edelleen palkattomasti29.11.2019 09:07:30 EETTiedote

Akavan opiskelijoiden tuore harjoittelubarometri kertoo, että korkeakouluopiskelijat pitävät harjoittelua tärkeänä osana opintoja. Sekä ammattikorkeakoulu- että yliopisto-opiskelijat arvioivat työnantajien suhtautuvan myönteisesti harjoitteluihin. Harjoittelun palkattomuus ja harjoittelukäytäntöjen vaihtelevuus nousivat esiin epäkohtina. Kaikista pakollisista harjoitteluista vain 39 prosenttia on palkallisia.