Akava, JUKO ja YTN: Sovittelujärjestelmä pitää uudistaa ja lakkojen siirron edellytyksiä täsmentää

Akava, Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN korostavat, että sovittelujärjestelmä kaipaa uudistamista, jotta se vastaa muuttuneen toimintaympäristön tarpeisiin. Työtaistelutoimien siirron edellytyksiä pitää täsmentää, koska siirrolla puututaan merkittävästi työtaisteluoikeuteen.

– Nykyinen sopimuskierros on tuonut esiin sovittelujärjestelmämme ongelmat. Sovittelun viiveitä voitaisiin välttää, jos päätoimisia sovittelijoita olisi enemmän ja sovittelumenettely täsmällisemmin määritelty. Sovittelujärjestelmän uudistus, jota olemme esittäneet jo aiemmin, olisi perusteltua aloittaa tällä hallituskaudella, toteaa Akavan työmarkkinajohtaja Katarina Murto.

– Syksyn palkkaneuvotteluista on odotettavissa erityisen haastavia, sillä inflaatio kehittyy nopeasti ja arvaamattomasti. Talouden kuva on epävarma. Puolueeton tilannekuva taloudesta sekä toimialakohtaiset talous- ja palkkakehitystilastot lisäisivät molemminpuolista ymmärrystä ja auttaisivat neuvottelujen etenemistä. Sovittelijatoimiston yhteyteen olisi tärkeää perustaa puolueeton talousyksikkö, joka tuottaa talous-, palkka- ja ansiokehityslaskentaa. Näin toimialakohtaiset tilanteet voitaisiin ottaa paremmin huomioon alakohtaisten ratkaisujen löytämiseksi, sanoo puheenjohtaja Teemu Hankamäki Ylemmät Toimihenkilöt YTN:stä.

– Jos tietty toimiala tai toimialat määräävät muiden toimialojen palkankorotuksille katon, palkkatason vääristymiä tai ansiokehityksen jälkeenjääneisyyttä ei päästä korjaamaan, sanoo toiminnanjohtaja Maria Löfgren Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKOsta.

Työtaistelujen siirron kynnys liian matala

– Työtaistelun siirtäminen on mahdollista ainoastaan, jos sillä vaarannetaan yhteiskunnan elintärkeitä toimintoja tai huomattavasti vahingoitetaan yleistä etua. Siirrolla varmistetaan yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen jatkuvuus ja yleinen etu, mutta samalla puututaan työtaisteluoikeuteen. Siirtokynnys on matala eikä siirtoa perustella tarkemmin tapauskohtaisesti. Tämä heikentää järjestelmän uskottavuutta ja rajoittaa työtaisteluoikeutta tarpeettomasti, Murto toteaa.

– Ennakkoilmoitusmenettelyllä saatetaan vastapuolelle ja sovittelijalle tiedoksi hyvissä ajoin aikomus ryhtyä työtaistelutoimeen. Vastapuoli voi silloin varautua siihen ja sovittelijalle muodostuu velvollisuus aloittaa työriidan sovittelu työriidan ratkaisemiseksi ja työtaistelun välttämiseksi. Tämäkin huomioiden lakon siirtämiselle pitää olla täsmällisemmät perustelut. Työriitalakia pitää täsmentää niin, että perustelut tulisi kirjallisesti ja täsmällisesti yksilöidä. Perusteluissa tulisi käydä ilmi, miten aiottu työtaistelu vaarantaisi yhteiskunnan elintärkeitä toimintoja tai vahingoittaisi yleistä etua huomattavasti, Murto painottaa.

– Lakon siirtämisen ei tulisi jäädä viimetinkaan etenkään tilanteissa, joissa varautumisaikaa on ollut runsaasti, Löfgren huomauttaa.

Katarina Murto, työmarkkinajohtaja, Akava, puh. 050 568 9188

Teemu Hankamäki, puheenjohtaja, YTN, puh. 040 709 6681

Maria Löfgren, toiminnanjohtaja, JUKO, puh. 040 568 2798

Akava: Työsopimuslain soveltamisalan muutosesitys on epäselvä ja riittämätön4.5.2022 09:13:07 EEST | Tiedote

Akava pitää työsopimuslain soveltamisalaan esitettyä muutosta riittämättömänä ja tulkinnanvaraisena ja katsoo, että työnsuorittajan oikeudelliseen asemaan liittyviä epäkohtia ei saada ratkaistua sen avulla. Työ- ja elinkeinoministeriön alaisen sääntelyryhmän valmisteleman esityksen tavoitteena on muun muassa selkeyttää työsuhteisen työn ja yrittäjätyön määrittelyä. Esitys on lähtenyt lausuntokierrokselle.

”Nuorten työoikeuksia pitää kunnioittaa siinä missä muidenkin” – Maksuton Kesäduunari-info auttaa kesätyöntekijöitä2.5.2022 07:00:43 EEST | Tiedote

SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteinen Kesäduunari-info avataan tänään 2. toukokuuta. Palvelu auttaa kesätyöntekijöitä työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä puhelimitse, WhatsAppissa ja nettilomakkeen kautta. Tämän vuoden Kesäduunarineuvoja Hanna-Marilla Zidan rohkaisee olemaan yhteydessä matalalla kynnyksellä, jos jokin kesätöihin liittyvä asia mietityttää.

Akavan hallituksen kannanotto: Osaamisen, kasvun ja turvallisuuden edellytyksiä vahvistettava27.4.2022 15:28:40 EEST | Tiedote

Akavan hallitus korostaa yhteisessä kannanotossaan, että on tärkeää vahvistaa osaamisen, kasvun ja turvallisuuden edellytyksiä. Kannanotossa nostetaan esiin huoli julkisen talouden tilanteesta ja Suomen maariskin muuttumisesta ja painotetaan hyvän yhteistyön merkitystä turvallisuuden ja kriisinsietokyvyn varmistamiseksi. Akavan hallitus keskusteli kokouksessaan Turussa 26. ja 27. huhtikuuta muun muassa ajankohtaisesta yhteiskunnallisesta tilanteesta.