Akava kannattaa parlamentaarisen TKI-työryhmän esityksiä

Parlamentaarinen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan työryhmä on saanut työnsä valmiiksi. Kansanedustaja Matias Mäkysen johtama työryhmä esittää tuoreessa raportissaan toimenpiteet ylivaalikautisista rahoitusmekanismeista, joiden avulla tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan rahoitusosuus saadaan nousemaan.

– Olen iloinen, että työryhmä esittää erillisen rahoituslain säätämistä ja laaja-alaista verokannustinta. Lakisääteisen, kehyskautta pidemmän tutkimus- ja kehitystoiminnan rahoituksen suunnitelman avulla rahoituksen ennustettavuus paranee, toteaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Fjäderin mukaan TKI-rahoituksen kasvattaminen on yksi suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tärkeimmistä kysymyksistä tällä hetkellä.

– Parlamentaarisen työryhmän tekemien esitysten pohjalta on syytä edetä ripeästi ja päättäväisesti. On hienoa, että kaikki eduskuntapuolueet ovat sitoutuneet rahoituksen lisäämiseen, Fjäder jatkaa.

Tavoite TKI-rahoituksen nostamisesta neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta vuoteen 2030 mennessä on kirjattu hallitusohjelmaan. Tavoitteen saavuttaminen on tärkeää erityisesti työllisyydelle, tuottavuuden kasvulle ja talouden kasvukyvylle.

– Korkea osaaminen ja innovaatiot ovat meille elintärkeitä ja meidän on luotava sellaiset olosuhteet, että Suomeen kannattaa investoida tutkimuksessa ja tuotekehityksessä kansainvälisestikin. Tätä tavoitetta esitetty laaja-alainen verokannustin tukee nähdäksemme erinomaisella tavalla, toteaa Akavan johtava asiantuntija Emmi Venäläinen.

Hän huomauttaa, että parlamentaarisen TKI-työryhmän työstä päästään liikkeelle ja seuraavaksi on aika tehdä päätöksiä.

Akavan laskelman mukaan pelkästään julkisia investointeja tarvitaan Suomessa joka vuosi 200 miljoonaa euroa ja yksityisiä 400 miljoonaa, jotta neljän prosentin BKT-osuuden tavoite voidaan saavuttaa.

Tutustu parlamentaarisen TKI-työryhmän raporttiin.

Akava: Osaava työvoima mahdollistaa uudet innovaatiot ja teknologiat23.11.2021 13:30:00 EET | Tiedote

Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder painotti Akavan liittokokouksessa osaamisen merkitystä Suomen kansantaloudelle. Jotta panostukset tutkimukseen ja kehittämiseen nostavat tuottavuutta, käytettävissä pitää olla työvoimaa, jonka osaaminen mahdollistaa uusien innovaatioiden ja teknologioiden käyttöönoton. Akava Works -kyselyn tulosten mukaan 76 prosenttia akavalaisista kokee tarvetta osaamisensa päivittämiseen.

Akava kannattaa tiedonsaantioikeuksien lisäämistä lainsäädännöllä palkkatasa-arvon parantamiseksi15.11.2021 10:11:00 EET | Tiedote

Palkka-avoimuuden lisäämistä selvittäneen sosiaali- ja terveysministeriön työryhmän tuoreessa raportissa esitetään, että tasa-arvolaissa lisättäisiin henkilöstön, henkilöstön edustajien ja palkkasyrjintää epäilevien työntekijöiden oikeuksia saada tietoja palkoista. Akava painottaa, että palkka-avoimuutta pitää lisätä lainsäädännöllä, jotta erityisesti palkkasyrjinnän ja perusteettomien palkkaerojen vähentämiseksi ja poistamiseksi on käytettävissä tehokkaammat keinot.