Akava kannattaa sosiaaliturvan uudistamista

Akava pitää maan hallituksen päätöstä sosiaaliturvan kokonaisuudistuksesta myönteisenä. Akavan mielestä uudistuksessa on kiinnitettävä erityistä huomiota työnteon ja yrittäjyyden lisäämiseen sekä kannustinloukkujen purkamiseen.

– Sosiaaliturvaa on kehitettävä nykyistä osallistavampaan suuntaan. Aktiivisuutta korostava sosiaaliturva pitää tuen saajan paremmin kiinni yhteiskunnassa ja voi avata polun työllistymiseen, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Akavan mielestä on tärkeää, että perustulokokeilun kokemukset otetaan sosiaaliturvauudistuksen valmistelussa huomioon.

– Samassa yhteydessä voidaan arvioida myös muita uudenlaisia ratkaisuja, kuten negatiivisen tuloveron toteuttamista. Lisäksi asumistuen uudistaminen ja aktiivinen asuntopolitiikka on otettava tarkasteluun mukaan, Fjäder luettelee.

Hallitus päätti torstaina sosiaaliturvan kokonaisuudistuksesta, jonka loppuraportin on määrä valmistua helmikuussa 2019. Projektiryhmän lisäksi valmistelussa on mukana laajapohjainen parlamentaarinen seurantaryhmä. Akava pitää laaja-alaista valmistelutyötä hyvänä ratkaisuna.

– On tärkeää, että työmarkkinakeskusjärjestöt ovat mukana sosiaaliturvan uudistamisen seurantaryhmässä. Akava osallistuu sosiaaliturvan uudistamistyöhön aktiivisesti. Olemme käynnistämässä uudistustyöhön liittyvän oman hankkeen, jonka tuloksia esitämme vuoden 2018 aikana, kertoo Akavan johtaja Pekka Piispanen.

Akava selvitti: Lähes 60 prosenttia 18–35 vuotiaista pitää tasa-arvon lisääntymistä tavoiteltavana kehityssuuntana16.4.2018 14:02Tiedote

Akavan selvitys kertoo, että suurin osa nuorista korkeakoulutetuista pitää eriarvoisuuden vähenemistä ja sukupuolten välisen tasa-arvon paranemista tavoiteltavina kehityssuuntina suomalaisessa yhteiskunnassa. Vain hyvinvointiyhteiskunnan säilyttäminen ja ympäristön tilan paraneminen katsotaan tärkeämmiksi. Vähäisemmälle painoarvolle jäävät muun muassa elintason nousu ja vapaa-ajan lisääntyminen.

Akava: Hallitus panosti kehysriihessä oikeisiin asioihin, työllisyyteen ja osaamiseen11.4.2018 20:12Tiedote

Hallituksen kehysriihipäätökset ansaitsevat kiitosta, sillä ne tähtäävät työllisyysasteen parantamiseen ja osaamisen lisäämiseen. Akava pitää painopistettä oikeana, kun haetaan konkreettisia polkuja ihmisten saamiseksi työhön. Budjettiriiheen mennessä pitää kuitenkin valmistella lisää uusia toimenpiteitä, joilla parannetaan työn tekemisen edellytyksiä ja työllistävää kasvua.

Akava selvitti: Lähes puolet 18–35-vuotiaista pitää ulkomaille muuttoa todennäköisenä6.4.2018 12:35Tiedote

Suomalaiset nuoret aikuiset pitävät työelämän kansainvälistymistä myönteisenä asiana, kertoo Akavan tuore selvitys. Akavan Aula Researchilla teettämän kyselyn mukaan 18–35-vuotiaat ovat valmiita muuttamaan ulkomaille menestyäkseen paremmin työurallaan. Kyselyssä 44 prosenttia vastaajista pitää ulkomaille muuttoa itselleen todennäköisenä vaihtoehtona. Nämä vastaajat uskovat muuton parantavan heidän työmarkkina-arvoaan ja tuovan parempia urakehitysmahdollisuuksia. Sama määrä vastaajia pitää tärkeänä, että työympäristö on kansainvälinen.