Akava kannattaa sosiaaliturvan uudistamista

Akava pitää maan hallituksen päätöstä sosiaaliturvan kokonaisuudistuksesta myönteisenä. Akavan mielestä uudistuksessa on kiinnitettävä erityistä huomiota työnteon ja yrittäjyyden lisäämiseen sekä kannustinloukkujen purkamiseen.

– Sosiaaliturvaa on kehitettävä nykyistä osallistavampaan suuntaan. Aktiivisuutta korostava sosiaaliturva pitää tuen saajan paremmin kiinni yhteiskunnassa ja voi avata polun työllistymiseen, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Akavan mielestä on tärkeää, että perustulokokeilun kokemukset otetaan sosiaaliturvauudistuksen valmistelussa huomioon.

– Samassa yhteydessä voidaan arvioida myös muita uudenlaisia ratkaisuja, kuten negatiivisen tuloveron toteuttamista. Lisäksi asumistuen uudistaminen ja aktiivinen asuntopolitiikka on otettava tarkasteluun mukaan, Fjäder luettelee.

Hallitus päätti torstaina sosiaaliturvan kokonaisuudistuksesta, jonka loppuraportin on määrä valmistua helmikuussa 2019. Projektiryhmän lisäksi valmistelussa on mukana laajapohjainen parlamentaarinen seurantaryhmä. Akava pitää laaja-alaista valmistelutyötä hyvänä ratkaisuna.

– On tärkeää, että työmarkkinakeskusjärjestöt ovat mukana sosiaaliturvan uudistamisen seurantaryhmässä. Akava osallistuu sosiaaliturvan uudistamistyöhön aktiivisesti. Olemme käynnistämässä uudistustyöhön liittyvän oman hankkeen, jonka tuloksia esitämme vuoden 2018 aikana, kertoo Akavan johtaja Pekka Piispanen.

Rautatieläisenkatu 6