Akava: Kasvua ja työllisyyttä edistävä verouudistus Suomeen

Akavalaisista 75 prosenttia katsoo, että Suomeen tarvitaan verouudistus, joka keventää palkkatulojen suoraa verotusta. Tämä käy ilmi Akava Worksin Kantar TNS Gallupilla toukokuussa teettämästä selvityksestä, joka kartoitti akavalaisten suhtautumista verotukseen.

– Selvityksen tulokset ovat linjassa Akavan vero-ohjelman keskeisten tavoitteiden kanssa. Katsomme, että verotuksen pitää tukea korkeaan osaamiseen pohjautuvaa työllisyyden kasvua. Tavoitteemme on, että tuloveroja kevennetään kaikissa tuloluokissa ja rajaveroasteet laskevat, toteaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Selvityksessä kartoitettiin muun muassa suhtautumista rajaveroasteeseen eli lisäansioiden verotukseen kysymällä, kuinka paljon tulisi jäädä käteen sadan euron lisäansioista.

Vastanneista akavalaisista 50 prosenttia sanoi, että käteen pitäisi jäädä vähintään 80 euroa ja 46 prosenttia toivoi käteen jäävän 50–70 euroa verojen jälkeen. Tällä hetkellä sadan euron lisäansioista jää nettona noin 53 euroa keskipalkkaiselle eli 3 400 euroa kuukaudessa ansaitsevalle.

– Alle 35-vuotiaat akavalaiset suhtautuvat selvityksen tulosten mukaan veroihin huomattavasti kriittisemmin kuin esimerkiksi heidän vanhempansa. Vastauksissa 64 prosenttia nuorista arvioi, että sadan euron lisäansioista pitäisi jäädä käteen vähintään 80 euroa, jatkaa Akavan talouspoliittisen vaikuttamisen pääekonomisti Pasi Sorjonen.

Akava selvitti akavalaisten näkemyksiä verotuksesta toukokuussa 2018. Selvitystä varten teetettiin kysely KantarTNS Gallupilla. Kyselyyn vastasi 1 009 akavalaista eli Akavan jäsenjärjestön jäsentä.

Tiedotteen liitteenä on selvityksen yhteenveto.

Akavan vero-ohjelma on osoitteessa www.akava.fi/vero-ohjelma

Akava: Uuden liikesalaisuuslain mukaan työntekijällä on oikeus kysyä neuvoa ammattiliitostaan ongelmatilanteissa28.6.2018 13:39Tiedote

Eduskunta on hyväksynyt uuden liikesalaisuuslain, johon on koottu liikesalaisuuksia koskevaa sääntelyä ja jolla toimeenpannaan Suomessa EU:n liikesalaisuusdirektiivi. Liikesalaisuuslaki laajentaa liikesalaisuuksien sääntelyn soveltamisalaa ja muuttaa liikesalaisuuksien salassapitovelvollisuutta. Akava pitää valitettavana, että uusi laki ei selkiytä työntekijän salassapitovelvollisuuden laajuutta tai kestoa.