Akava: Kasvua ja työllisyyttä edistävä verouudistus Suomeen

Akavalaisista 75 prosenttia katsoo, että Suomeen tarvitaan verouudistus, joka keventää palkkatulojen suoraa verotusta. Tämä käy ilmi Akava Worksin Kantar TNS Gallupilla toukokuussa teettämästä selvityksestä, joka kartoitti akavalaisten suhtautumista verotukseen.

– Selvityksen tulokset ovat linjassa Akavan vero-ohjelman keskeisten tavoitteiden kanssa. Katsomme, että verotuksen pitää tukea korkeaan osaamiseen pohjautuvaa työllisyyden kasvua. Tavoitteemme on, että tuloveroja kevennetään kaikissa tuloluokissa ja rajaveroasteet laskevat, toteaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Selvityksessä kartoitettiin muun muassa suhtautumista rajaveroasteeseen eli lisäansioiden verotukseen kysymällä, kuinka paljon tulisi jäädä käteen sadan euron lisäansioista.

Vastanneista akavalaisista 50 prosenttia sanoi, että käteen pitäisi jäädä vähintään 80 euroa ja 46 prosenttia toivoi käteen jäävän 50–70 euroa verojen jälkeen. Tällä hetkellä sadan euron lisäansioista jää nettona noin 53 euroa keskipalkkaiselle eli 3 400 euroa kuukaudessa ansaitsevalle.

– Alle 35-vuotiaat akavalaiset suhtautuvat selvityksen tulosten mukaan veroihin huomattavasti kriittisemmin kuin esimerkiksi heidän vanhempansa. Vastauksissa 64 prosenttia nuorista arvioi, että sadan euron lisäansioista pitäisi jäädä käteen vähintään 80 euroa, jatkaa Akavan talouspoliittisen vaikuttamisen pääekonomisti Pasi Sorjonen.

Akava selvitti akavalaisten näkemyksiä verotuksesta toukokuussa 2018. Selvitystä varten teetettiin kysely KantarTNS Gallupilla. Kyselyyn vastasi 1 009 akavalaista eli Akavan jäsenjärjestön jäsentä.

Tiedotteen liitteenä on selvityksen yhteenveto.

Akavan vero-ohjelma on osoitteessa www.akava.fi/vero-ohjelma

Korkeakoulutetut aikovat sijoittaa myös vuonna 2019 - Danske Bankin ja Akavan yhteistyö avaa sadoille tuhansille edullisemmat sijoituspalvelut15.1.2019 08:10Tiedote

Danske Bank laajentaa yhteistyötä akavalaisten liittojen kanssa sijoituspalveluihin. Yhteistyö avaa sadoille tuhansille suomalaisille helpon ja edullisen tavan sijoittaa riippumatta siitä minkä pankin asiakkaita he ovat. Korkeakoulutetuista sijoittaa suurempi osa kuin kaikista suomalaisista. Aktiivisuus jatkuu myös vuonna 2019, kertoo tuore kyselytutkimus.

Palkansaajakeskusjärjestöt: Katowicessa sovitut ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen pelisäännöt rakentavat oikeudenmukaista siirtymää17.12.2018 12:01Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hyvänä YK:n ilmastokokouksessa Katowicessa saavutettua sopua Pariisin sopimuksen pelisäännöiksi, vaikka päästövähennysten kirittämiseen on vielä tämänkin sopimuksen jälkeen palattava. Kokouksessa sovittiin Pariisin ilmastosopimuksen sääntökirjasta, jossa määritellään pelisäännöt kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sen seurannalle sekä raportoinnille.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.