Akava: Luottamuksen palauttaminen työmarkkinoille on Suomen etu

Akavan hallitus hyväksyi kokouksessaan tänään maan hallituksen esityksen irtisanomiskiistan ratkaisuksi. Pääministeri Juha Sipilän hallitus esitteli ratkaisuehdotuksensa eilen työmarkkinakeskusjärjestöjen johdolle.

– Kävimme perinpohjaisen keskustelun. Akavan hallitus päätti hyväksyä ratkaisuehdotuksen yksimielisesti edellyttäen, että lain jatkovalmistelu tehdään kolmikantaisesti. Työmarkkinoille syntynyt epäluottamus ei ole ollut kenenkään etu. On erittäin tärkeää, että voimme nyt yhdessä keskittyä työllisyysasteen vahvistamiseen ja työmarkkinoiden toimivuuden palauttamiseen, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Maan hallitus esitti ratkaisuksi neljän kohdan pakettia.

Työsopimuslakiin ei tule irtisanomiseen yrityskokoon perustuvaa porrastusta ja työttömyysturvan karenssi lyhenee nykyisestä. Hallitus esitti, että aloitetaan kolmikantainen valmistelu työttömyysturvan aktiivimallin kehittämiseksi ja omaehtoisen työnhaun mallin valmistelun jatkamiseksi.

– Olen vakuuttunut siitä, että lopputulos tulevissa uudistuksissa on myönteisempi, kun valmistelu tehdään yhdessä. Nyt koettu useita viikkoja kestänyt riita olisi ratkaistu nopeammin, jos maan hallitus olisi hakenut ratkaisua työmarkkinajärjestöjen kanssa alusta alkaen, sanoo Fjäder.

Kuluvalla hallituskaudella iso uudistus on ollut kilpailukyvyn turvannut kiky-sopimus.

– Kuulemme jatkuvasti kritiikkiä, että emme halua tehdä uudistuksia. Työmarkkinajärjestöt ovat tehneet kipeitä päätöksiä ja leikkauksia. Koemme, että olemme hoitaneet vastuullisesti tehtäväämme Suomen uudistamiseksi, sanoo Fjäder.

Akava: Ilmastonmuutoksen hillintään tarvitaan uusia innovaatioita ja yhteistyötä työpaikoilla16.7.2019 06:04:00 EESTTiedote

Akava ehdottaa ilmastolinjauksissaan, että Suomesta tehdään maailman ilmastoälykkäin maa ja johtava ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvien ratkaisujen kehittäjä. Akava korostaa myös osallistavaa ilmastopolitiikkaa ja osaamisen lisäämistä. Akavan tuoreen kyselyn tulokset osoittavat, että lähes puolet akavalaisista on sitä mieltä, että Suomen pitäisi vähentää päästöjään siihen katsomatta mitä muut maat tekevät.

Akava: Hallitusohjelman kirjaukset osaamisesta oikeansuuntaisia – tulevaisuuspanostukset jäävät riittämättömiksi3.6.2019 11:49:40 EESTTiedote

Akava pitää hyvänä, että tutkimus- kehitys- ja innovaatiopanostuksia lisätään. Akava kuitenkin katsoo, että hallitusohjelman kirjaukset eivät riitä korjaamaan täysin kahden edellisen hallituskauden aikana tehtyjä leikkauksia koulutukseen, osaamiseen, tutkimukseen ja innovaatioihin. Perhevapaauudistuksen toteuttaminen on tärkeää, mutta uudistus on Akavan mielestä jäämässä puolitiehen. Nykyisenkaltaisesta kotihoidontuesta olisi pitänyt luopua.