Akava: Luottamuksen palauttaminen työmarkkinoille on Suomen etu

Akavan hallitus hyväksyi kokouksessaan tänään maan hallituksen esityksen irtisanomiskiistan ratkaisuksi. Pääministeri Juha Sipilän hallitus esitteli ratkaisuehdotuksensa eilen työmarkkinakeskusjärjestöjen johdolle.

– Kävimme perinpohjaisen keskustelun. Akavan hallitus päätti hyväksyä ratkaisuehdotuksen yksimielisesti edellyttäen, että lain jatkovalmistelu tehdään kolmikantaisesti. Työmarkkinoille syntynyt epäluottamus ei ole ollut kenenkään etu. On erittäin tärkeää, että voimme nyt yhdessä keskittyä työllisyysasteen vahvistamiseen ja työmarkkinoiden toimivuuden palauttamiseen, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Maan hallitus esitti ratkaisuksi neljän kohdan pakettia.

Työsopimuslakiin ei tule irtisanomiseen yrityskokoon perustuvaa porrastusta ja työttömyysturvan karenssi lyhenee nykyisestä. Hallitus esitti, että aloitetaan kolmikantainen valmistelu työttömyysturvan aktiivimallin kehittämiseksi ja omaehtoisen työnhaun mallin valmistelun jatkamiseksi.

– Olen vakuuttunut siitä, että lopputulos tulevissa uudistuksissa on myönteisempi, kun valmistelu tehdään yhdessä. Nyt koettu useita viikkoja kestänyt riita olisi ratkaistu nopeammin, jos maan hallitus olisi hakenut ratkaisua työmarkkinajärjestöjen kanssa alusta alkaen, sanoo Fjäder.

Kuluvalla hallituskaudella iso uudistus on ollut kilpailukyvyn turvannut kiky-sopimus.

– Kuulemme jatkuvasti kritiikkiä, että emme halua tehdä uudistuksia. Työmarkkinajärjestöt ovat tehneet kipeitä päätöksiä ja leikkauksia. Koemme, että olemme hoitaneet vastuullisesti tehtäväämme Suomen uudistamiseksi, sanoo Fjäder.

Korkeakoulutetut aikovat sijoittaa myös vuonna 2019 - Danske Bankin ja Akavan yhteistyö avaa sadoille tuhansille edullisemmat sijoituspalvelut15.1.2019 08:10Tiedote

Danske Bank laajentaa yhteistyötä akavalaisten liittojen kanssa sijoituspalveluihin. Yhteistyö avaa sadoille tuhansille suomalaisille helpon ja edullisen tavan sijoittaa riippumatta siitä minkä pankin asiakkaita he ovat. Korkeakoulutetuista sijoittaa suurempi osa kuin kaikista suomalaisista. Aktiivisuus jatkuu myös vuonna 2019, kertoo tuore kyselytutkimus.

Palkansaajakeskusjärjestöt: Katowicessa sovitut ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen pelisäännöt rakentavat oikeudenmukaista siirtymää17.12.2018 12:01Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hyvänä YK:n ilmastokokouksessa Katowicessa saavutettua sopua Pariisin sopimuksen pelisäännöiksi, vaikka päästövähennysten kirittämiseen on vielä tämänkin sopimuksen jälkeen palattava. Kokouksessa sovittiin Pariisin ilmastosopimuksen sääntökirjasta, jossa määritellään pelisäännöt kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sen seurannalle sekä raportoinnille.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.