Akava: Luottamuksen palauttaminen työmarkkinoille on Suomen etu

Akavan hallitus hyväksyi kokouksessaan tänään maan hallituksen esityksen irtisanomiskiistan ratkaisuksi. Pääministeri Juha Sipilän hallitus esitteli ratkaisuehdotuksensa eilen työmarkkinakeskusjärjestöjen johdolle.

– Kävimme perinpohjaisen keskustelun. Akavan hallitus päätti hyväksyä ratkaisuehdotuksen yksimielisesti edellyttäen, että lain jatkovalmistelu tehdään kolmikantaisesti. Työmarkkinoille syntynyt epäluottamus ei ole ollut kenenkään etu. On erittäin tärkeää, että voimme nyt yhdessä keskittyä työllisyysasteen vahvistamiseen ja työmarkkinoiden toimivuuden palauttamiseen, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Maan hallitus esitti ratkaisuksi neljän kohdan pakettia.

Työsopimuslakiin ei tule irtisanomiseen yrityskokoon perustuvaa porrastusta ja työttömyysturvan karenssi lyhenee nykyisestä. Hallitus esitti, että aloitetaan kolmikantainen valmistelu työttömyysturvan aktiivimallin kehittämiseksi ja omaehtoisen työnhaun mallin valmistelun jatkamiseksi.

– Olen vakuuttunut siitä, että lopputulos tulevissa uudistuksissa on myönteisempi, kun valmistelu tehdään yhdessä. Nyt koettu useita viikkoja kestänyt riita olisi ratkaistu nopeammin, jos maan hallitus olisi hakenut ratkaisua työmarkkinajärjestöjen kanssa alusta alkaen, sanoo Fjäder.

Kuluvalla hallituskaudella iso uudistus on ollut kilpailukyvyn turvannut kiky-sopimus.

– Kuulemme jatkuvasti kritiikkiä, että emme halua tehdä uudistuksia. Työmarkkinajärjestöt ovat tehneet kipeitä päätöksiä ja leikkauksia. Koemme, että olemme hoitaneet vastuullisesti tehtäväämme Suomen uudistamiseksi, sanoo Fjäder.

Palkansaaja- ja korkeakoulujärjestöt esittävät Henna Pursiaista Allianssin varapuheenjohtajaksi2.11.2018 13:17Tiedote

Akava, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK, Toimihenkilökeskusjärjestö STTK, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ, Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL), Suomen opiskelijakuntien liitto SAMOK ja Opiskelijoiden Liikuntaliitto kannattavat valtiotieteiden opiskelija Henna Pursiaista Suomen nuorisoyhteistyö – Allianssin varapuheenjohtajaksi seuraavalle toimikaudelle.