Akava: Maakuntaveron käyttöönotosta luopuminen oikea ratkaisu – kokonaisveroastetta ei saa nostaa

Akavan mielestä maakuntaveron käyttöönotosta on syytä luopua, kuten maakuntaveron käyttöönottoa selvittänyt parlamentaarinen komitea toi esiin selvityksessään. Komitean esiin nostamat huolet muun muassa alueiden yhdenvertaisuuden heikkenemisestä ovat Akavan mielestä perusteltuja. Akava painottaa, että kokonaisveroaste ei saa nousta sote-uudistuksen takia.

Komitean mukaan pelkästään sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen tehtävien siirtäminen hyvinvointialueille ei vielä luonut perustetta maakuntaverolle. Komitea ei ollut mietinnössään yksimielinen.

– Alueiden verotuotot ja menot poikkeavat suuresti toisistaan. Maakuntavero olisi johtanut alueiden ja palveluiden eriytymiseen entisestään. Keskeinen riski oli, että erot palvelutarpeissa ja veropohjassa johtaisivat alueiden veroprosenttien suureen eriytymiseen. Palvelujen yhdenvertainen saatavuus ja eri puolilla Suomea asuvien ihmisten yhdenvertaisuus pitää varmistaa, toteaa pääekonomisti Pasi Sorjonen.

– Maakuntaveropohdinnat on syytä siirtää myöhemmäksi. Maakuntien tehtävien kokonaisuudessaan on oltava selvillä ja valtionrahoitukseen perustuvasta rahoitusmallista on saatava kokemusta ja kattavaa arviointia. Samaa mieltä oli myös komitea, Sorjonen jatkaa.

– Jos maakuntaveron valmisteluun tulevaisuudessa palataan, on edelleen varmistettava, että kokonaisveroaste ei nouse. Tulevaisuudessa on muutoinkin tarkasteltava julkisen sektorin tehtäväjakoa, rahoitusta sekä veronsaajien ja veronmaksajien asemaa kokonaisuutena. Maakuntavero olisi iso muutos verojärjestelmään eikä Akava sitä kannata, Sorjonen painottaa.

Akavan kuntavaalikyselyssä selvitettiin korkeakoulutettujen ja muiden kuin korkeakoulutettujen ajatuksia maakuntaverosta ja kuntataloudesta. Korkeakoulutetuista 81 prosenttia ja muista kuin korkeakoulutetuista 77 prosenttia piti tärkeänä, että kokonaisveroaste ei nouse. Kyselyn tuloksia on käytettävissä osoitteessa https://akava.fi/verkkouutiset/kuntavaalit-2021-kysely/

Akava, Upseeriliitto ja Päällystöliitto: Sotilaiden työssäjaksamisen ongelmat korjattava Puolustusvoimissa16.4.2021 06:32:25 EEST | Tiedote

Akava, Upseeriliitto ja Päällystöliitto nostavat esille tuoreen kyselyn tulokset, jotka kertovat palautumisen riittämättömyydestä Puolustusvoimien henkilökunnan joukossa. Upseeriliiton ja Päällystöliiton jäsenkyselyn tulokset osoittavat, että mahdollisuudet palautua erityisesti sotilaallisen harjoituksen tai meripalvelun jälkeen ovat puutteelliset ja pitkät työsidonnaisuusjaksot ovat kuormittavia.

Akava Works -selvitys: kotitalousvähennystä käytetään kaikissa tuloluokissa7.4.2021 11:00:20 EEST | Tiedote

Akava Works selvitti kotitalousvähennyksen käyttöä Verohallinnon ja Tilastokeskuksen tilastojen pohjalta sekä kyselyllä, jossa kartoitettiin akavalaisten kokemuksia. Noin puolet vastanneista kertoi ostavansa kotitalousvähennykseen oikeuttavia palveluita, koska vähennys alentaa niiden hintaa. Enemmistö korjaus- ja siivouspalveluiden käyttäjistä kertoi, että kotitalousvähennyksen poistaminen vähentäisi heidän palveluostojaan.

Akava ehdottaa opintotukeen väliaikaisia muutoksia opiskelijoiden jaksamisen tukemiseksi31.3.2021 08:30:48 EEST | Tiedote

Akava esittää, että opintotuen opintopisterajat poistetaan väliaikaisesti koronapandemian aiheuttaman poikkeuksellisen tilanteen vuoksi. Korkeakouluopiskelijoiden jaksaminen on koetuksella eikä opintojen suorittaminen tavanomaisella tavalla ole välttämättä mahdollista. Akavan mielestä on tärkeää helpottaa opiskelijoiden toimeentulohuolia ja tukea näin heidän jaksamistaan. Lisäksi opintoaikoja pitäisi voida tarvittaessa pidentää ilman erillistä selvitystä.