Akava: Mitä ongelmaa Suomen Yrittäjät yrittää ehdotuksellaan ratkaista?

Akava ihmettelee Suomen Yrittäjien ehdotusta, jossa se kannustaa jäsenyrityksiään maksamaan henkilökuntansa työttömyyskassan jäsenmaksu. Akavan mielestä ehdotus heikentäisi työntekijän työttömyysturvaa ja rapauttaisi työttömyyskassajärjestelmää. Akava katsoo, että Suomen Yrittäjien ehdotuksen taustalla on tavoite palkansaajien järjestäytymisen murentamisesta.

– En ymmärrä, millä tavalla tämä toimintamalli parantaisi työntekijän työttömyysturvaa. Päinvastoin, työntekijä voi pudota tyhjän päälle, jos yritys laiminlyökin maksun, sanoo Akavan vastaava lakimies Vesa Vuorenkoski.

Työttömäksi joutuminen on työntekijän kannalta yksi isoimmista riskeistä. Työntekijöiden kannattaa vakuuttaa itsensä työttömyyden varalta maksamalla työttömyyskassan jäsenmaksu itse omasta palkastaan tai valtuuttamalla työnantaja pidättämään työttömyyskassan jäsenmaksu palkasta ja maksamaan se hänen puolestaan valitsemaansa kassaan.

Työttömyyskassajärjestelmä on rakennettu siten, että palkansaajat voivat vakuuttaa itsensä työttömyyden varalta. Nyt ehdotettu malli saattaisi vaarantaa työttömyyskassojen toimintaedellytykset. Kassojen rahoituspohja voisi heikentyä sen vuoksi, että yritykset eivät, edes Suomen yrittäjien oman kyselyn mukaan, ole järin innostuneita maksamaan työntekijöiden työttömyyskassan jäsenmaksua.

– Kysymys on työntekijän kannalta tärkeästä ja hyvin henkilökohtaisesta asiasta. Mahdolliset epäselvät käytännöt olisi syytä unohtaa heti. Ne eivät kuulu työttömyyden varalta vakuuttamiseen. Riski epäselvissä tapauksissa olisi aina työntekijällä eikä yrityksellä, jatkaa Vuorenkoski.

Akava: Katse työ- ja toimintakyvyn tukemiseen22.2.2019 09:12:41Tiedote

Akavan uudistetun terveyspoliittisen ohjelman keskeisenä tavoitteena on väestön terveyden ja työkyvyn edistäminen. Akava korostaa, että sosiaali- ja terveyspolitiikan painopiste pitää siirtää terveyttä edistävään ja kuntouttavaan toimintaan. Väestön voimavaroja pitää vahvistaa ja panostaa syrjäytymisen ehkäisyyn. Akava esittää, että työ- ja toimintakyvyn tukeminen nostetaan seuraavien hallituskausien keskeiseksi strategiseksi tavoitteeksi.

Akava Works -selvitys: Ammattikorkeakoulututkinnosta hyötyä työmarkkinoilla21.2.2019 09:00:30Tiedote

Akava Worksin tuore selvitys ammattikorkeakoulutuksen vaikutuksesta menestykseen työmarkkinoilla osoittaa, että opinnoista on hyötyä palkkakehityksessä ja työllistymisessä. Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun professorit Petri Böckerman ja Mika Haapanen tekivät selvityksen Akava Worksin toimeksiannosta. Menestymistä työmarkkinoilla arvioitiin sekä valmistumisen jälkeisellä työllisyydellä että ansiotasolla.

Akava: Tohtorien työllistyminen monipuolistuu, mutta uraohjaukselle on kysyntää13.2.2019 08:00:30Tiedote

Akava ja Tieteentekijöiden liitto korostavat, että tohtorien osaamista on hyödynnettävä laajasti yhteiskunnassa. Tohtorikoulutettujen työllistymismahdollisuuksia pitää määrätietoisesti kehittää nykyistä monipuolisemmaksi. Esimerkiksi yhä useammalla yrityksessä tutkimus- ja kehittämistyötä tekevällä tulisi olla tutkijan koulutus sekä yhteydet yliopistoihin ja tieteellisiin, kansainvälisiin verkostoihin. Lisäksi tieteentekemisen edellytyksiä on parannettava.

Akava: Työterveyshuoltoon pätevöitymisen kustannukset pois opiskelijan vastuulta11.2.2019 13:04:30Tiedote

Akava esittää yhdessä Suomen Fysioterapeuttien, Suomen Psykologiliiton ja Suomen Työterveyshoitajaliiton kanssa, että työterveyshuollon pätevöitymiskoulutuksen kustannusten maksurasitus siirretään opintojen suorittajalta yhteiskunnan vastuulle. Akava Worksin kyselyyn vastanneista työterveyshuollon ammattihenkilöistä ja asiantuntijoista noin joka kolmas oli maksanut työterveyshuoltoon pätevöittävän opintokokonaisuutensa itse.