Akava: Mitä ongelmaa Suomen Yrittäjät yrittää ehdotuksellaan ratkaista?

Akava ihmettelee Suomen Yrittäjien ehdotusta, jossa se kannustaa jäsenyrityksiään maksamaan henkilökuntansa työttömyyskassan jäsenmaksu. Akavan mielestä ehdotus heikentäisi työntekijän työttömyysturvaa ja rapauttaisi työttömyyskassajärjestelmää. Akava katsoo, että Suomen Yrittäjien ehdotuksen taustalla on tavoite palkansaajien järjestäytymisen murentamisesta.

– En ymmärrä, millä tavalla tämä toimintamalli parantaisi työntekijän työttömyysturvaa. Päinvastoin, työntekijä voi pudota tyhjän päälle, jos yritys laiminlyökin maksun, sanoo Akavan vastaava lakimies Vesa Vuorenkoski.

Työttömäksi joutuminen on työntekijän kannalta yksi isoimmista riskeistä. Työntekijöiden kannattaa vakuuttaa itsensä työttömyyden varalta maksamalla työttömyyskassan jäsenmaksu itse omasta palkastaan tai valtuuttamalla työnantaja pidättämään työttömyyskassan jäsenmaksu palkasta ja maksamaan se hänen puolestaan valitsemaansa kassaan.

Työttömyyskassajärjestelmä on rakennettu siten, että palkansaajat voivat vakuuttaa itsensä työttömyyden varalta. Nyt ehdotettu malli saattaisi vaarantaa työttömyyskassojen toimintaedellytykset. Kassojen rahoituspohja voisi heikentyä sen vuoksi, että yritykset eivät, edes Suomen yrittäjien oman kyselyn mukaan, ole järin innostuneita maksamaan työntekijöiden työttömyyskassan jäsenmaksua.

– Kysymys on työntekijän kannalta tärkeästä ja hyvin henkilökohtaisesta asiasta. Mahdolliset epäselvät käytännöt olisi syytä unohtaa heti. Ne eivät kuulu työttömyyden varalta vakuuttamiseen. Riski epäselvissä tapauksissa olisi aina työntekijällä eikä yrityksellä, jatkaa Vuorenkoski.

Akava: Uuden liikesalaisuuslain mukaan työntekijällä on oikeus kysyä neuvoa ammattiliitostaan ongelmatilanteissa28.6.2018 13:39Tiedote

Eduskunta on hyväksynyt uuden liikesalaisuuslain, johon on koottu liikesalaisuuksia koskevaa sääntelyä ja jolla toimeenpannaan Suomessa EU:n liikesalaisuusdirektiivi. Liikesalaisuuslaki laajentaa liikesalaisuuksien sääntelyn soveltamisalaa ja muuttaa liikesalaisuuksien salassapitovelvollisuutta. Akava pitää valitettavana, että uusi laki ei selkiytä työntekijän salassapitovelvollisuuden laajuutta tai kestoa.