Akava: Nykyisen ansiosidonnaisen työttömyysturvan järjestämisen vaihtoehdot olisivat kalliita

Akava puolustaa nykyistä ansiosidonnaisen työttömyysturvan järjestämistapaa. Se kannustaa jokaista palkansaajaa hankkimaan itselleen ansioihin perustuvan turvan työttömyyden varalle. Selvitysmies Mauri Kotamäki pohti raportissaan ”Kohti vakuuttavampaa ansioturvaa” kolmea vaihtoehtoa yleisen ansiosidonnaisen työttömyysturvan toteuttamiseksi. Hän luovutti sosiaali- ja terveysministeriön toimeksiannosta laatimansa raportin ministeri Pirkko Mattilalle tänään.

Yksi ehdotus on muuttaa Kelan maksama peruspäiväraha ansiosidonnaiseksi etuudeksi, toinen vaihtoehto on pakollinen työttömyyskassan jäsenyys. Kolmas vaihtoehto on työttömyyskassojen lakkauttaminen ja koko työttömyysturvajärjestelmän hallinnoinnin siirto Kelaan.

– Yleisen ansiosidonnaisen työttömyysturvan kustannus muodostuisi verrattain suureksi millä tahansa vaihtoehdolla toteutettuna. Halvimmillaankin hintalappuun todennäköisesti kirjoitettaisiin yhdeksännumeroinen luku. Sillä voisi myös olla rahoitustavasta riippuen merkittäviä haitallisia työllisyysvaikutuksia. Nämä sopisivat huonosti yhteen yhä korkean työttömyyden ja tiukan julkisen talouden rahoitusaseman kanssa, sanoo ekonomisti Heikki Taulu.

Kotamäki on pohtinut mallia, jolla ansiosidonnainen työttömyysetuus voitaisiin ulottaa kaikkiin työssäoloehdon täyttäneisiin. Hän pitää ongelmallisena, että osa työttömyysvakuutusmaksuja maksavista palkansaajista ei ole oikeutettu ansiosidonnaiseen etuuteen työttömäksi jäädessään.

Nykyisessä järjestelmässä työttömyyskassan jäsenyys vapaaehtoista
Suomessa ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan on oikeutettu jokainen työttömäksi joutunut palkansaaja, joka täyttää työssäoloehdon ja on ollut vaadittavan ajan ollut vakuutettuna työttömyyskassassa. Kassan jäsenyys on vapaaehtoista, mutta se on edellytys ansiosidonnaiselle työttömyysetuudelle. Jokainen palkkatyössä oleva työntekijä voi halutessaan liittyä työttömyyskassaan.

– Raportissa kaavaillut uudistukset vaikuttaisivat päinvastaiseen suuntaan kuin Akavan työllisyystavoite. Akava tekee työtä, jotta työllisyyttä saataisiin paremminkin nostettua ja työttömyyttä vähennettyä. Näin voidaan saada työttömyyden kustannuksia pienennettyä, sanoo Taulu.

Taulun mukaan ansiosidonnaisen työttömyysetuuden piiriin kuulumisen kriteerejä tai yleisen ansiosidonnaisen työttömyysturvajärjestelmän luomista ei ole syytä pohtia pidemmälle tässä vaiheessa. Tarvitaan lisää tietoa ja selvityksiä niistä syistä, joiden vuoksi pieni osa palkansaajista ei liity työttömyyskassaan ja näin jättäytyy ansiosidonnaisen etuuden ulkopuolelle.

– Akavalle on tärkeää, että työn tekeminen on aina kannustavampi vaihtoehto kuin tukien varassa eläminen. Sosiaaliturvan pitää olla osallistavampi kuin nykyisin. Myös työllisyyden tukemisen näkökulmasta ansiosidonnaiset etuudet ovat toimiva malli, sillä ne kannustavat työn tekemiseen ja turvan kartuttamiseen, toteaa puheenjohtaja Sture Fjäder.

SAK, Akava ja STTK: Aikuiskoulutustuelle ei onnistuttu luomaan korvaavaa mallia11.4.2024 16:34:25 EEST | Tiedote

Palkansaajajärjestöt SAK, Akava ja STTK jättivät eriävän mielipiteen työuran aikaista jatkuvaa oppimista kehittävän työryhmän loppuraporttiin, joka julkaistiin tänään 11. huhtikuuta. Järjestöt eivät kannata opintotukeen tai lainaan perustuvaa mallia aikuiskoulutustuen tilalle. Aikuiskoulutustuen lakkauttamisen ja mahdollisten uusien etuusmallien käyttöönoton väliin on muodostumassa katkos, joka vaarantaa osaavan työvoiman saatavuuden monilla yhteiskunnan kriittisillä aloilla. Järjestöjen tekemiä esityksiä ei ole hyväksytty työryhmän ehdotuksiksi.

Akava: Luottamus talouteen ja työmarkkinoihin pitää palauttaa kehysriiheen mennessä9.4.2024 12:53:05 EEST | Tiedote

Akava korostaa, että maan hallituksen pitää nopeasti pyrkiä purkamaan työmarkkinoiden kriisi ja palauttamaan luottamus, jotta työmarkkinoiden kriisi ei heikennä kasvun edellytyksiä. Tämä edellyttää tietenkin myös työmarkkinaosapuolilta vastaantuloa. Uudet sopeutustoimet voivat kärjistää työmarkkinatilannetta uudelleen. Työeläkkeiden kolmikantaista valmistelua pitää jatkaa kuten hallitusohjelmaan on kirjattu, Akava huomauttaa.

Akava: Työkyky ja työssä jaksaminen on miljardiluokan yhteiskunnallinen kysymys8.4.2024 08:00:04 EEST | Tiedote

Akava vaatii, että maan hallitus panostaa vaikuttaviin toimiin, joilla tuetaan ja ylläpidetään pitkäjänteisesti työikäisten työkykyä. Hallitusohjelmassa on tavoite vähentää puolella työpahoinvoinnin ja -uupumuksen aiheuttamat sairauspoissaolot viiden vuoden aikana, mikä on Akavallekin tärkeä tavoite. Toimet tavoitteen saavuttamiseksi ovat kuitenkin jääneet puuttumaan, ja työkyvyn tukemisen sijaan hallitus pyrkii suitsimaan sairauspoissaoloja ensimmäisen sairauspäivän palkattomuudella.