Akava: Omatoimisen työnhaun mallin tuomien velvoitteiden oltava suhteessa työllistymisedellytyksiin

Työ- ja elinkeinoministeriössä valmisteltu omatoimisen työnhaun malli on Akavan mielestä kehittynyt alkuperäisistä kaavailuista parempaan suuntaan. Esimerkiksi tapauskohtaista harkintaa ja joustavuutta on lisätty ja karenssijärjestelmää lievennetty. Myös työnhaun prosessi vaikuttaa järkevämmältä kuin ensimmäisessä esityksessä.

Valmistelussa olevan lakimuutosehdotuksen tavoitteena on velvoittaa työtöntä työnhakijaa nykyistä omatoimisemmin sekä hakemaan työtä että raportoimaan työnhaun toteutumisesta. Velvoitetta tehostettaisiin asteittain kiristyvän sanktioinnin eli työttömyysturvan karenssin uhalla.

Akavan mielestä lähivuosien tavoitteena pitää olla työllisyysasteen nostaminen vähintään 75 prosenttiin.

– Katsomme, että työttömiä työnhakijoita voidaan velvoittaa hakeutumaan aktiivisesti takaisin työmarkkinoille. Velvoitteiden pitää kuitenkin olla oikeassa suhteessa sekä työnhakijoiden työllistymisedellytyksiin että tarjolla oleviin palveluihin. Vaatimusten vastapainoksi pitää tarjota mahdollisuuksia sekä järkevät keinot vaatimuksiin vastaamiseksi. Pelkkä sanktioilla pelottelu ei varmastikaan johda toivottuihin tuloksiin, toteaa ekonomisti Heikki Taulu.

– Vuoden alusta voimaan tullut työttömyysturvan aktiivimalli ja valmisteilla oleva omatoimisen työnhaun malli voivat näyttäytyä työnhakijalle hankalasti hahmottuvana ja osin epäreiluna kokonaisuutena. Akava on esittänyt, että omatoiminen työnhaku hyväksyttäisiin työttömyysturvan aktiivimallissa työttömän aktiivisuudeksi, Taulu painottaa.

Akava: Uuden liikesalaisuuslain mukaan työntekijällä on oikeus kysyä neuvoa ammattiliitostaan ongelmatilanteissa28.6.2018 13:39Tiedote

Eduskunta on hyväksynyt uuden liikesalaisuuslain, johon on koottu liikesalaisuuksia koskevaa sääntelyä ja jolla toimeenpannaan Suomessa EU:n liikesalaisuusdirektiivi. Liikesalaisuuslaki laajentaa liikesalaisuuksien sääntelyn soveltamisalaa ja muuttaa liikesalaisuuksien salassapitovelvollisuutta. Akava pitää valitettavana, että uusi laki ei selkiytä työntekijän salassapitovelvollisuuden laajuutta tai kestoa.