Akava: Opetus- ja kulttuuriministeriön korkeakouluvision vastattava työelämän tarpeisiin

Akavan mielestä korkeakoulujen on tarjottava nykyistä enemmän koulutusta työelämässä oleville asiantuntijoille. Opetus- ja kulttuuriministeriö valmistelee parhaillaan korkeakouluvisiota, jossa määritellään suomalaisen korkeakoulutuksen ja tutkimuksen kehittämistarpeet.

– Jatkossakin tarvitaan sekä ammatillisesti että tieteellisesti suuntautuneita korkeakoulututkintoja. Yliopistoja ja ammattikorkeakouluja varten tarvitaan omat, erilliset lait, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Opetus- ja kulttuuriministeriön korkeakouluvision on vastattava Fjäderin mukaan työelämässä olevien tarpeisiin.

– Elinikäisen oppimisen tukeminen on kirjattava laissa selvemmin korkeakoulujen tehtäväksi. Täydennyskoulutus on saatava strategiseksi ja toiminalliseksi osaksi korkeakoulujen työtä, Fjäder linjaa.

Hän pitää asiantuntijoiden osaamistason kehittymistä Suomen kilpailukyvyn ja tuottavuuden edellytyksenä. Lisäksi se on tärkeä keino ehkäistä työttömyyttä.

– Tarvitsemme uudenlaisia toimintamalleja ja koulutusratkaisuja, koska työmarkkinat ja osaamistarpeet muuttuvat nopealla tahdilla. Nykyinen korkeakoulutus ei tarjoa riittävästi välineitä työssä olevien asiantuntijoiden osaamisen kehittymiseen, Fjäder toteaa.

Uudistukset ja koulutusleikkaukset ovat myllertäneet korkeakoulukenttää jo vuosia. Akava korostaa omassa korkeakouluvisiossaan, että vahva johtajuus on nähtävänä korkeakouluissa ennen kaikkea hyvänä henkilöstöjohtamisena.

Akava katsoo jo visiotyön jälkeiseen vaiheeseen.

– Haluamme kehittää rahoitusta ja muuta korkeakoulujen ohjausta vision tavoitteiden suuntaisesti. Esimerkiksi korkeakouluilla on oltava resurssit ja kannusteet tarjota koulutusta työelämässä oleville asiantuntijoille. Samoin korkeakoulut tarvitsevat vauhtia hyödyntää digitaalisuuden tuomat mahdollisuudet, Fjäder sanoo.

Rautatieläisenkatu 6

Korkeakoulutettujen työttömien määrän lasku nopeaa, alueelliset vaihtelut merkittäviä1.2.2018 13:51Tiedote

Akavan tuore työttömyyskatsaus osoittaa, että korkeakoulutettujen työttömien määrä vähenee nopeasti kaikilla akavalaisilla koulutusaloilla. Korkeakoulutettuja työttömiä oli joulukuun 2017 lopussa yhteensä 41 171, eli 18 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Akava painottaa työvoimapalvelujen resurssoinnin tärkeyttä: kasvupalvelu-uudistuksen yhteydessä on tärkeää varmistaa, että kaikkialla Suomessa on saatavilla riittävät ja laadukkaat työvoimapalvelut korkeakoulutetuille. Ennen kaikkea työttömyyttä on torjuttava nykyistä ponnekkaammin kehittämällä osaamista työssä ollessa.

Työllisyyden kasvu luo positiivisen kierteen taloudessa31.1.2018 11:00Tiedote

Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan (Tukuseto) tuore palkanmuodostuksen seurantaraportti kertoo, että palkansaajien yhteenlaskettu ostovoima kasvoi noin 1,8 prosenttia vuonna 2017, mikä oli ennakoitua huomattavasti parempi kasvu. Palkansaajien yhteenlasketussa ostovoimassa otetaan huomioon työllisten palkansaajien palkan ostovoiman muutoksen lisäksi työllisyyden kehitys. Ostovoimaa tukivat työllisyyden kasvu ja kilpailukykysopimukseen liittyneet veronkevennykset, ja sitä heikensivät inflaation nopeutuminen, työntekijän sosiaaliturvamaksujen nousu sekä julkisen sektorin lomarahojen leikkaus.