Akava: Osaamisseteli vauhdittamaan elinikäistä oppimista

Akavan mukaan tavoitteellisesta osaamisen uudistamisesta on tehtävä yksi työelämän peruspilareista. Akava ehdottaa ensimmäisenä askeleena osaamisseteliä, joka olisi uusi toimintamalli työnantajan, työntekijän sekä valtion kesken.

Osaamisen kehittämisen tulee palvella nykyistä paremmin sekä työntekijän että työnantajan tarpeita. Näin vahvistetaan työllisyyttä pitkällä aikavälillä.

— Suomen pitää nousta edelläkävijäksi työuran aikaisen osaamisen uudistamisessa. Meidän tulee luoda uusi rakenne ja rahoitus elinikäisen oppimisen toteuttamiseen. Vanhoilla keinoilla emme onnistu säilyttämään tarvittavaa osaamistasoa globaalissa kilpailussa, toteaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Akavan johtavan asiantuntijan Ida Mielityisen mukaan koulutusjärjestelmän kehittämisessä on otettava huomioon työuran aikana tapahtuva oppiminen.

— Jotta saamme pidettyä työelämässä olevien osaamisen ajan tasalla se edellyttää merkittäviä muutoksia koulutusorganisaatioiden toimintakulttuureissa ja rahoituksessa.  Koulutukseen sekä työelämään liittyvää lainsäädäntöä on myös uudistettava. Muutoksen läpiviemiseen liittyvät olennaisesti myös asenteet, sanoo Mielityinen.

Osaamissetelistä konkreettinen työkalu

Akava ehdottaa osaamissetelin käyttöönottoa elinikäisen oppimisen tueksi. Osaamissetelin lähtökohta on, että työntekijät, työnantajat ja koulutusjärjestelmä kantavat yhdessä vastuun työntekijän osaamisen säännöllisestä kehittämisestä.

— Jokaisen työntekijän etu työmarkkinoilla on ajantasainen osaaminen. Se liittyy olennaisesti työkykyyn, palkkakehitykseen sekä työllistyvyyteen pidemmällä tähtäimellä, jatkaa Mielityinen.

Fjäderin mukaan elinikäinen oppiminen sopisi erinomaisesti myös Suomen EU-puheenjohtajuuskauden ykkösteemaksi.

Infograafi aiheesta löytyy osoitteesta: www.akava.fi/osaamisseteli

Akava: Katse työ- ja toimintakyvyn tukemiseen22.2.2019 09:12:41Tiedote

Akavan uudistetun terveyspoliittisen ohjelman keskeisenä tavoitteena on väestön terveyden ja työkyvyn edistäminen. Akava korostaa, että sosiaali- ja terveyspolitiikan painopiste pitää siirtää terveyttä edistävään ja kuntouttavaan toimintaan. Väestön voimavaroja pitää vahvistaa ja panostaa syrjäytymisen ehkäisyyn. Akava esittää, että työ- ja toimintakyvyn tukeminen nostetaan seuraavien hallituskausien keskeiseksi strategiseksi tavoitteeksi.

Akava Works -selvitys: Ammattikorkeakoulututkinnosta hyötyä työmarkkinoilla21.2.2019 09:00:30Tiedote

Akava Worksin tuore selvitys ammattikorkeakoulutuksen vaikutuksesta menestykseen työmarkkinoilla osoittaa, että opinnoista on hyötyä palkkakehityksessä ja työllistymisessä. Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun professorit Petri Böckerman ja Mika Haapanen tekivät selvityksen Akava Worksin toimeksiannosta. Menestymistä työmarkkinoilla arvioitiin sekä valmistumisen jälkeisellä työllisyydellä että ansiotasolla.

Akava: Tohtorien työllistyminen monipuolistuu, mutta uraohjaukselle on kysyntää13.2.2019 08:00:30Tiedote

Akava ja Tieteentekijöiden liitto korostavat, että tohtorien osaamista on hyödynnettävä laajasti yhteiskunnassa. Tohtorikoulutettujen työllistymismahdollisuuksia pitää määrätietoisesti kehittää nykyistä monipuolisemmaksi. Esimerkiksi yhä useammalla yrityksessä tutkimus- ja kehittämistyötä tekevällä tulisi olla tutkijan koulutus sekä yhteydet yliopistoihin ja tieteellisiin, kansainvälisiin verkostoihin. Lisäksi tieteentekemisen edellytyksiä on parannettava.

Akava: Työterveyshuoltoon pätevöitymisen kustannukset pois opiskelijan vastuulta11.2.2019 13:04:30Tiedote

Akava esittää yhdessä Suomen Fysioterapeuttien, Suomen Psykologiliiton ja Suomen Työterveyshoitajaliiton kanssa, että työterveyshuollon pätevöitymiskoulutuksen kustannusten maksurasitus siirretään opintojen suorittajalta yhteiskunnan vastuulle. Akava Worksin kyselyyn vastanneista työterveyshuollon ammattihenkilöistä ja asiantuntijoista noin joka kolmas oli maksanut työterveyshuoltoon pätevöittävän opintokokonaisuutensa itse.