Akava painottaa perhevapaauudistuksessa työhön paluun turvaa

– Akavan tavoitteena on parantaa työelämän tasa-arvoa joustavoittamalla perhevapaiden käyttöä. Haluamme samalla vaikuttaa naisten työllisyysasteeseen. Perhevapaamallimme lisää työhön paluun kannustavuutta sekä huomioi erilaiset perhemuodot, toteaa vt. työelämäasioiden päällikkö Lotta Savinko.

Savinko esitteli tänään Akavan keskeisiä linjauksi sosiaali- ja terveysministeriön kuulemistilaisuudessa, joka aloitti työn perhevapaiden uudistamisessa.

Kannustava ja turvattu työhön paluu

Akavan mielestä työhön paluun kannustavuutta voidaan parantaa muun muassa pidentämällä perhevapaiden kestoa sekä taloudellisten kannustimien kautta. Perhevapaalta palaavilla tulisi olla korkeampi suoja.

– Perhevapaalta työhön paluussa on merkittäviä ongelmia ylempien toimihenkilöiden joukossa. Tämä koskee sekä miehiä että naisia. Tilanteen korjaaminen edellyttää muutoksia sekä työsopimuslakiin että lakiin naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta. Esitämme, että perhevapaalta palaaville työntekijöille tulee taata ns. korotettu irtisanomissuoja esimerkiksi kolmen kuukauden ajaksi vanhempainvapaan päättymisestä lukien, jos vanhempainvapaa on kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään kuusi kuukautta, Savinko sanoo.

Perhevapaiden käytöstä ja niihin liittyvistä joustoista ja pelisäännöistä tulisi Akavan mielestä sopia työpaikkakohtaisesti henkilöstö- tai tasa-arvosuunnitelman tai muun työpaikan suunnitelman osana.

Asenneilmapiiri ratkaisee
Nykyinen perhevapaajärjestelmä ei riittävästi kannusta jakamaan hoitovastuuta. Vanhempainvapaata käyttävät lähes yksinomaan äidit. Isät eivät juurikaan käytä mahdollisuuttaan jakaa vanhampainvapaa äidin kanssa.

– Asenteet muotoutuvat pitkällä aikavälillä. Yksi tärkeä askel ilmapiirin muuttumisessa työn ja perhe-elämän joustavampaan yhteensovittamiseen on perhevapaajärjestelmän muutos. Tällä uudistuksella voidaan vaikuttaa tasa-arvoon, perheiden arkeen, työllisyyteen sekä samapalkkaisuuden paranemiseen, Savinko korostaa.

Nyt aloitetulla perhevapaauudistuksella on nopea aikataulu. Tavoitteena on saada uudistus valmiiksi vuoden 2018 aikana ja ottaa uusi järjestelmä käyttöön vuoden 2019 alusta.

Lisätietoja Akavan perhevapaamallista www.akava.fi/perhevapaamalli
Akavan kannanotto perhevapaauudistuksen kuulemistilaisuudessa: https://www.akava.fi/uutishuone/lausunnot/uusimmat_lausunnot/akavan_kannanotto_perhevapaauudistuksen_kuulemistilaisuudessa.21851.news

Rautatieläisenkatu 6

Selvitystyö kilpailukielto- ja salassapitosopimusten käytöstä alkaa16.11.2017 11:27Tiedote

Akava pitää hyvänä työministeri Jari Lindströmin päätöstä asettaa selvityshenkilö Jukka Ahtela selvittämään työntekijöiden kilpailukielto- ja salassapitosopimusten käytäntöjä. Akava on nostanut esiin, että voimakkaasti yleistyneet kilpailukieltosopimukset jäykistävät tarpeettomasti työmarkkinoita. Salassapitosopimusten ongelmana on erityisesti olematon lainsäädännöllinen perusta. Sopimuksia käytetään myös hyvin yleisesti rinnakkain.