Akava: Samat työelämän pelisäännöt kaikille ikäryhmille

Akava korostaa, että työelämän pelisääntöjen tulee olla yhtenäiset kaikille ikäryhmille. Akavan mielestä kehysriihen esitys helpottaa työttömien nuorten palkkaamista määräaikaiseen työsuhteeseen on väärä toimenpide. Nuorten työmarkkina-asemaa on vahvistettava, ei heikennettävä.

Alle 30-v korkeakoulutetut palkansaajat, määräaikaisuuksien osuus 2008-2016

– Akavan tuoreen selvityksen perusteella ikä on nuorilla korkeakoulutetuilla yleisimmin koettu syrjintäperuste. Joka kuudes 18–35-vuotiaista on kokenut edellisen vuoden aikana syrjintää työelämässä. Kehysriihen päätös nuorten määräaikaisuuksien helpottamisesta vie nuorilta uskon tulevaisuuteen ja oikeudenmukaisuuteen., toteaa Akavan opiskelijoiden puheenjohtaja Henna Pursiainen.

Hän pitää silppu- ja pätkätyön lisäämistä huonona suuntana, sillä määräaikaiset työsuhteet ovat jo nykyisin hyvin yleisiä nuorilla. Työelämässä olevista korkeakoulutetuista alle 30-vuotiaista naisista 39 prosenttia, miehistä 32 prosenttia oli vuonna 2016 määräaikaisissa työsuhteissa.

– Työelämässä osaamisen pitää ratkaista, ei iän. Nyt hallituksen viestinä on se, että nuorten asemaa työmarkkinoilla voidaan heikentää puuttumatta muiden ikäluokkien pelisääntöihin. Esitys on lähtökohtaisesti eriarvoistava ja sen perustuslaillinen tulkinta pitää selvittää, sanoo Pursiainen.

Akava huomauttaa, että työllistämisen kynnystä on jo madallettu pidentämällä koeajan mahdollinen pituus kolmesta kuukaudesta kuuteen kuukauteen. Kehysriihessä esitettiin lisäksi irtisanomissuojan heikentämistä alle 20 henkeä työllistävissä yrityksissä.

– Työllisyysasteen nosto on tärkeä yhteinen tavoite. Siihen ei pidä pyrkiä näillä kehysriihessä esitetyillä tavoilla. On väärin nostaa nuoret tikun nokkaan. Työelämälainsäädännöstä ei saa tulla poliittisen pelin välinettä. Nyt esitys on tehty vastaantulona Suomen Yrittäjille osana työaikalain kokonaisuudistusta, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Kehysriihessä päätettiin työsopimuslain muutoksesta, joka sallisi tehdä alle 30-vuotiaan vähintään 3 kuukautta yhtäjaksoisesti työttömänä työnhakijana olevan kanssa määräaikaisen työsopimuksen ilman muutoin säädettyä perusteltua syytä.

Eduskunnassa on käynnissä lähetekeskustelu julkisen talouden suunnitelmasta, jossa keskustellaan myös kehysriihen linjauksista.

Alle 30-v korkeakoulutetut palkansaajat, määräaikaisuuksien osuus 2008-2016

Akava Works teettää Aalto-yliopiston taloustieteen työryhmällä selvityksen työsopimusten kilpailukielloista25.4.2018 13:33Tiedote

Akava on nostanut esiin, että voimakkaasti yleistyneet kilpailukieltosopimukset jäykistävät tarpeettomasti työmarkkinoita. Akava teettää taloustieteellisen selvityksen työsopimusten kilpailukielloista Aalto-yliopiston taloustieteen työryhmällä. Selvitys kartoittaa, millaisia vaikutuksia kilpailukieltojen yleistymisellä on yrityksiin, työntekijöihin ja työmarkkinoihin sekä laajemmin yhteiskunnan hyvinvointiin.

Akava selvitti: Lähes 60 prosenttia 18–35 vuotiaista pitää tasa-arvon lisääntymistä tavoiteltavana kehityssuuntana16.4.2018 14:02Tiedote

Akavan selvitys kertoo, että suurin osa nuorista korkeakoulutetuista pitää eriarvoisuuden vähenemistä ja sukupuolten välisen tasa-arvon paranemista tavoiteltavina kehityssuuntina suomalaisessa yhteiskunnassa. Vain hyvinvointiyhteiskunnan säilyttäminen ja ympäristön tilan paraneminen katsotaan tärkeämmiksi. Vähäisemmälle painoarvolle jäävät muun muassa elintason nousu ja vapaa-ajan lisääntyminen.

Akava: Hallitus panosti kehysriihessä oikeisiin asioihin, työllisyyteen ja osaamiseen11.4.2018 20:12Tiedote

Hallituksen kehysriihipäätökset ansaitsevat kiitosta, sillä ne tähtäävät työllisyysasteen parantamiseen ja osaamisen lisäämiseen. Akava pitää painopistettä oikeana, kun haetaan konkreettisia polkuja ihmisten saamiseksi työhön. Budjettiriiheen mennessä pitää kuitenkin valmistella lisää uusia toimenpiteitä, joilla parannetaan työn tekemisen edellytyksiä ja työllistävää kasvua.

Akava selvitti: Lähes puolet 18–35-vuotiaista pitää ulkomaille muuttoa todennäköisenä6.4.2018 12:35Tiedote

Suomalaiset nuoret aikuiset pitävät työelämän kansainvälistymistä myönteisenä asiana, kertoo Akavan tuore selvitys. Akavan Aula Researchilla teettämän kyselyn mukaan 18–35-vuotiaat ovat valmiita muuttamaan ulkomaille menestyäkseen paremmin työurallaan. Kyselyssä 44 prosenttia vastaajista pitää ulkomaille muuttoa itselleen todennäköisenä vaihtoehtona. Nämä vastaajat uskovat muuton parantavan heidän työmarkkina-arvoaan ja tuovan parempia urakehitysmahdollisuuksia. Sama määrä vastaajia pitää tärkeänä, että työympäristö on kansainvälinen.