Akava selvitti: Lähes puolet 18–35-vuotiaista pitää ulkomaille muuttoa todennäköisenä

Suomalaiset nuoret aikuiset pitävät työelämän kansainvälistymistä myönteisenä asiana, kertoo Akavan tuore selvitys. Akavan Aula Researchilla teettämän kyselyn mukaan 18–35-vuotiaat ovat valmiita muuttamaan ulkomaille menestyäkseen paremmin työurallaan. Kyselyssä 44 prosenttia vastaajista pitää ulkomaille muuttoa itselleen todennäköisenä vaihtoehtona. Nämä vastaajat uskovat muuton parantavan heidän työmarkkina-arvoaan ja tuovan parempia urakehitysmahdollisuuksia. Sama määrä vastaajia pitää tärkeänä, että työympäristö on kansainvälinen.

– Kansainvälisyys on monelle korkeakoulutetuille nuorelle jo nykyisin itsestään selvä osa työelämää ja tärkeä keino kehittää omaa osaamista. Hyvin harva ulkomaille muuttoa pohtiva perustelee muuttoa pakolla, eli esimerkiksi oman tai puolison vaikeuksilla työllistyä Suomessa. Erityisesti miehet ja ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet näkevät ulkomaille muuton mahdollisuutena, sanoo Akavan asiantuntija Miika Sahamies.

Kansainvälisyys näkyy siinä, miten nuorten korkeakoulutettujen joukko kehittäisi tulevaisuuden Suomea. Vastaajista kirkas enemmistö (71 prosenttia) pitää Suomen EU-jäsenyyttä tärkeänä. Kriittisesti EU-jäsenyyteen suhtautuu vain 18 prosenttia vastaajista ja 11 prosenttia ei osannut sanoa kantaansa.

– Euroopan unioni on suomalaisten kansainvälisyyden näkökulmasta korvaamaton. Esimerkiksi noin 50 prosenttia Suomen korkea-asteen ja ammatillisten oppilaitosten vaihto-ohjelmista ja kansainvälisestä yhteistyöstä rahoitetaan EU:n Erasmus+ -ohjelmalla. Yli 235 000 suomalaista on hyödyntänyt ohjelmaa sen reilun 30 vuoden aikana. Voidaan ajatella, että opiskeluaikana kerrytetty kansainvälinen osaaminen näkyy työelämässä jo nyt, ja entistä vahvemmin tulevaisuudessa, pohtii Sahamies.

Kansainvälistymiskehitys kulkee moniin suuntiin. Suomalaiset voivat tuoda kansainvälistä osaamista mukanaan kotimaahan palatessaan, mutta tarvitsemme lisäksi kansainvälistä työvoimaa Suomeen. Enemmistö (55 prosenttia) kyselyyn vastanneista nuorista korkeakoulutetuista uskoo, että suomalainen työelämä vaatii tulevaisuudessa aiempaa enemmän kansainvälistä työvoimaa.

– Aidosti avoin työelämä edellyttää reiluja pelisääntöjä ja niiden noudattamista. Työn tekemisellä tulee olla kaikille oikeudenmukaiset ehdot, tapahtuipa se sitten Suomessa tai ulkomailla, lisää Sahamies.

Akava selvitti tammi–helmikuun aikana toteutetussa laajassa kyselytutkimuksessa nuorten aikuisten ajatuksia suomalaisesta työelämästä ja siitä, miten nuorten arvot, asenteet ja uskomukset muokkaavat yhteiskuntaa. Kyselyn toteutti Aula Research ja siihen osallistui noin 1000 vastaajaa. Selvitys on Akava Works -konseptin avaus.

Ohessa linkki Akava Works -artikkeliin aiheesta

Kansainvälisyys on monelle millenniaalille itsestäänselvyys

Akava Works teettää Aalto-yliopiston taloustieteen työryhmällä selvityksen työsopimusten kilpailukielloista25.4.2018 13:33Tiedote

Akava on nostanut esiin, että voimakkaasti yleistyneet kilpailukieltosopimukset jäykistävät tarpeettomasti työmarkkinoita. Akava teettää taloustieteellisen selvityksen työsopimusten kilpailukielloista Aalto-yliopiston taloustieteen työryhmällä. Selvitys kartoittaa, millaisia vaikutuksia kilpailukieltojen yleistymisellä on yrityksiin, työntekijöihin ja työmarkkinoihin sekä laajemmin yhteiskunnan hyvinvointiin.

Akava selvitti: Lähes 60 prosenttia 18–35 vuotiaista pitää tasa-arvon lisääntymistä tavoiteltavana kehityssuuntana16.4.2018 14:02Tiedote

Akavan selvitys kertoo, että suurin osa nuorista korkeakoulutetuista pitää eriarvoisuuden vähenemistä ja sukupuolten välisen tasa-arvon paranemista tavoiteltavina kehityssuuntina suomalaisessa yhteiskunnassa. Vain hyvinvointiyhteiskunnan säilyttäminen ja ympäristön tilan paraneminen katsotaan tärkeämmiksi. Vähäisemmälle painoarvolle jäävät muun muassa elintason nousu ja vapaa-ajan lisääntyminen.

Akava: Hallitus panosti kehysriihessä oikeisiin asioihin, työllisyyteen ja osaamiseen11.4.2018 20:12Tiedote

Hallituksen kehysriihipäätökset ansaitsevat kiitosta, sillä ne tähtäävät työllisyysasteen parantamiseen ja osaamisen lisäämiseen. Akava pitää painopistettä oikeana, kun haetaan konkreettisia polkuja ihmisten saamiseksi työhön. Budjettiriiheen mennessä pitää kuitenkin valmistella lisää uusia toimenpiteitä, joilla parannetaan työn tekemisen edellytyksiä ja työllistävää kasvua.