Akava selvitti: Lähes puolet 18–35-vuotiaista pitää ulkomaille muuttoa todennäköisenä

Suomalaiset nuoret aikuiset pitävät työelämän kansainvälistymistä myönteisenä asiana, kertoo Akavan tuore selvitys. Akavan Aula Researchilla teettämän kyselyn mukaan 18–35-vuotiaat ovat valmiita muuttamaan ulkomaille menestyäkseen paremmin työurallaan. Kyselyssä 44 prosenttia vastaajista pitää ulkomaille muuttoa itselleen todennäköisenä vaihtoehtona. Nämä vastaajat uskovat muuton parantavan heidän työmarkkina-arvoaan ja tuovan parempia urakehitysmahdollisuuksia. Sama määrä vastaajia pitää tärkeänä, että työympäristö on kansainvälinen.

– Kansainvälisyys on monelle korkeakoulutetuille nuorelle jo nykyisin itsestään selvä osa työelämää ja tärkeä keino kehittää omaa osaamista. Hyvin harva ulkomaille muuttoa pohtiva perustelee muuttoa pakolla, eli esimerkiksi oman tai puolison vaikeuksilla työllistyä Suomessa. Erityisesti miehet ja ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet näkevät ulkomaille muuton mahdollisuutena, sanoo Akavan asiantuntija Miika Sahamies.

Kansainvälisyys näkyy siinä, miten nuorten korkeakoulutettujen joukko kehittäisi tulevaisuuden Suomea. Vastaajista kirkas enemmistö (71 prosenttia) pitää Suomen EU-jäsenyyttä tärkeänä. Kriittisesti EU-jäsenyyteen suhtautuu vain 18 prosenttia vastaajista ja 11 prosenttia ei osannut sanoa kantaansa.

– Euroopan unioni on suomalaisten kansainvälisyyden näkökulmasta korvaamaton. Esimerkiksi noin 50 prosenttia Suomen korkea-asteen ja ammatillisten oppilaitosten vaihto-ohjelmista ja kansainvälisestä yhteistyöstä rahoitetaan EU:n Erasmus+ -ohjelmalla. Yli 235 000 suomalaista on hyödyntänyt ohjelmaa sen reilun 30 vuoden aikana. Voidaan ajatella, että opiskeluaikana kerrytetty kansainvälinen osaaminen näkyy työelämässä jo nyt, ja entistä vahvemmin tulevaisuudessa, pohtii Sahamies.

Kansainvälistymiskehitys kulkee moniin suuntiin. Suomalaiset voivat tuoda kansainvälistä osaamista mukanaan kotimaahan palatessaan, mutta tarvitsemme lisäksi kansainvälistä työvoimaa Suomeen. Enemmistö (55 prosenttia) kyselyyn vastanneista nuorista korkeakoulutetuista uskoo, että suomalainen työelämä vaatii tulevaisuudessa aiempaa enemmän kansainvälistä työvoimaa.

– Aidosti avoin työelämä edellyttää reiluja pelisääntöjä ja niiden noudattamista. Työn tekemisellä tulee olla kaikille oikeudenmukaiset ehdot, tapahtuipa se sitten Suomessa tai ulkomailla, lisää Sahamies.

Akava selvitti tammi–helmikuun aikana toteutetussa laajassa kyselytutkimuksessa nuorten aikuisten ajatuksia suomalaisesta työelämästä ja siitä, miten nuorten arvot, asenteet ja uskomukset muokkaavat yhteiskuntaa. Kyselyn toteutti Aula Research ja siihen osallistui noin 1000 vastaajaa. Selvitys on Akava Works -konseptin avaus.

Ohessa linkki Akava Works -artikkeliin aiheesta

Kansainvälisyys on monelle millenniaalille itsestäänselvyys

Korkeakoulutetut aikovat sijoittaa myös vuonna 2019 - Danske Bankin ja Akavan yhteistyö avaa sadoille tuhansille edullisemmat sijoituspalvelut15.1.2019 08:10Tiedote

Danske Bank laajentaa yhteistyötä akavalaisten liittojen kanssa sijoituspalveluihin. Yhteistyö avaa sadoille tuhansille suomalaisille helpon ja edullisen tavan sijoittaa riippumatta siitä minkä pankin asiakkaita he ovat. Korkeakoulutetuista sijoittaa suurempi osa kuin kaikista suomalaisista. Aktiivisuus jatkuu myös vuonna 2019, kertoo tuore kyselytutkimus.

Palkansaajakeskusjärjestöt: Katowicessa sovitut ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen pelisäännöt rakentavat oikeudenmukaista siirtymää17.12.2018 12:01Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hyvänä YK:n ilmastokokouksessa Katowicessa saavutettua sopua Pariisin sopimuksen pelisäännöiksi, vaikka päästövähennysten kirittämiseen on vielä tämänkin sopimuksen jälkeen palattava. Kokouksessa sovittiin Pariisin ilmastosopimuksen sääntökirjasta, jossa määritellään pelisäännöt kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sen seurannalle sekä raportoinnille.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.