Akava selvitti: Toimenpiteet ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi ovat korkeakoulutettujen mielestä myös työpaikkojen vastuulla

Akavalaisista 84 prosenttia on sitä mieltä, että ilmastonmuutosta hidastavat toimenpiteet ovat myös työpaikkojen vastuulla.

Akavalaisista 64 prosenttia kokee, että oman työpaikan tulisi tehdä enemmän ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Kantar TNS:llä touko-kesäkuussa 2019 teetetyssä kyselytutkimuksessa kartoitettiin akavalaisten suhtautumista ilmastonmuutokseen ja työpaikkojen toimenpiteisiin ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi.

Ilmastonmuutokseen vaikuttaminen ja ilmaston hyväksi tehtävä työ koetaan akavalaisten työpaikoilla tärkeäksi. Akavalaisista 63 prosenttia on sitä mieltä, että työnantajan ja henkilöstön edustajan pitäisi keskustella enemmän keinoista, jolla työpaikalla voisi vaikuttaa ilmastonmuutokseen.

Akava on korostanut, että ilmastopolitiikan toimenpiteiden suunnitteluun ja valmisteluun tulisi sitouttaa kansalaisia nykyistä enemmän.

- Osallistavan ilmastopolitiikan edistämiseksi erityisesti työpaikoilla on lisättävä työnantajien ja työntekijöiden välistä vuoropuhelua työpaikkojen toimenpiteistä päästöjen vähentämiseksi. Työpaikoilla on yhteistoiminnassa sovittava, millaisia ilmastotoimia työpaikoilla tehdään, toteaa Akavan yhteiskuntasuhteiden päällikkö Vesa Vuorenkoski.

Akavan korostaa, että työpaikoilla käytävän vuoropuhelun avulla voidaan löytää toimivia työpaikkatason käytäntöjä ilmastotyöhön. Osallistamisella ja yhteistyöllä työntekijöitä voidaan sitouttaa työpaikkatason ilmastotoimiin ja luoda entistä parempia edellytyksiä kestävien ratkaisujen löytämiseksi.

Akava teetti kyselytutkimuksen akavalaisten näkemyksistä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Lisää kyselyn tuloksia julkaistaan Akavan SuomiAreena-tilaisuudessa ja Akavan verkkosivuilla tiistaina 16.7.2019.

Tutustu myös Akavan ilmastolinjauksiin: akava.fi/ilmastolinjaukset

Akava: Ilmastonmuutoksen hillintään tarvitaan uusia innovaatioita ja yhteistyötä työpaikoilla16.7.2019 06:04:00 EESTTiedote

Akava ehdottaa ilmastolinjauksissaan, että Suomesta tehdään maailman ilmastoälykkäin maa ja johtava ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvien ratkaisujen kehittäjä. Akava korostaa myös osallistavaa ilmastopolitiikkaa ja osaamisen lisäämistä. Akavan tuoreen kyselyn tulokset osoittavat, että lähes puolet akavalaisista on sitä mieltä, että Suomen pitäisi vähentää päästöjään siihen katsomatta mitä muut maat tekevät.

Akava: Hallitusohjelman kirjaukset osaamisesta oikeansuuntaisia – tulevaisuuspanostukset jäävät riittämättömiksi3.6.2019 11:49:40 EESTTiedote

Akava pitää hyvänä, että tutkimus- kehitys- ja innovaatiopanostuksia lisätään. Akava kuitenkin katsoo, että hallitusohjelman kirjaukset eivät riitä korjaamaan täysin kahden edellisen hallituskauden aikana tehtyjä leikkauksia koulutukseen, osaamiseen, tutkimukseen ja innovaatioihin. Perhevapaauudistuksen toteuttaminen on tärkeää, mutta uudistus on Akavan mielestä jäämässä puolitiehen. Nykyisenkaltaisesta kotihoidontuesta olisi pitänyt luopua.