Akava: Sosiaaliturvaa uudistettava lisäämällä ennaltaehkäisyä ja kannustavuutta

Akava katsoo, että sosiaaliturvauudistus on yksi merkittävimmistä tällä hallituskaudella aloitettavista uudistuksista. Akava pitää hyvänä, että sosiaaliturvauudistus toteutetaan tutkittuun tietoon perustuen, vaiheittain ja useassa osassa.

Hallitusohjelmaan kirjattu sosiaaliturvan kokonaisuudistus alkaa keväällä 2020. Uudistusta valmistelua varten perustetaan parlamentaarinen komitea, jonka toimikausi kestää kevääseen 2027 saakka.

Akavan tavoitteet sosiaaliturvauudistukselle ovat:

1. Syrjäytymisen ennaltaehkäisy ennakoivilla investoinneilla
  2. Kannustavampi ja osallistavampi sosiaaliturva
  3. Selkeämpi etuusjärjestelmä ihmisen näkökulmasta
  4. Osallisuutta, työllisyyttä ja työllistymistä tukevat palvelut

Sosiaaliturvan tulee taata riittävä toimeentulo työnteon katkoksissa sekä edistää nopeaa työhön paluuta ja kannustaa aktiivisuuteen yhdessä työvoimapalveluiden ja koulutuspalveluiden sekä sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen kanssa.

– Sosiaaliturvaa pitää kehittää niin, että se tukee työkykyä, kannustaa työllistymään ja tekemään lisää työtä. Etuuksista ja palveluista on rakennettava nykyistä toimivampi kokonaisuus, johtava asiantuntija Katri Ojala Akavasta painottaa.

Keskeisiä ongelmakohtia sosiaaliturvan kannustavuuden kannalta ovat erityisesti toimeentulotukeen ja asumisen tukemiseen liittyvät haasteet.

– On hyvä, että sosiaaliturvauudistuksessa keskitytään näihin kahteen merkittävään kokonaisuuteen. Sosiaaliturvauudistuksen tueksi tarvitaan myös laaja-alaisia toimenpiteitä asuntopolitiikassa, erityisesti pääkaupunkiseudulla, Ojala sanoo.

– Akava painottaa osaamisen merkitystä köyhyyden, eriarvoisuuden ja syrjäytymisen torjumisessa. Osaaminen edistää kestävää työllistymistä. Ylisukupolvisen syrjäytymisen katkaiseminen on pitkällä aikavälillä taloudellisestikin erittäin merkityksellistä, Ojala korostaa.

– Akavan tavoitteena on hyvinvointiyhteiskunta, jossa tarve turvautua sosiaalietuuksiin vähenee ennaltaehkäisevien investointien ja palveluiden avulla. Sosiaaliturvan pitää tukea työllisyyttä, työkykyä, osallisuutta ja hyvinvointia huomioon ottaen julkisen talouden tasapaino, Ojala toteaa.

Lue artikkeli sosiaaliturvauudistuksesta: Suuri sosiaaliturvauudistus siintää horisontissa – mitä on luvassa?

Tutustu Akavan sosiaaliturvauudistuslinjauksiin

Akava: Jälleenrakennusvaiheen toimenpiteiden pitää kantaa pitkälle tulevaisuuteen28.5.2020 10:00:04 EESTTiedote

Akava korostaa jälleenrakennusvaiheen lyhyen ja pidemmän aikavälin toimenpide-ehdotuksissaan työllisyyden ja talouden vahvistamista sekä terveyspalveluja ja syrjäytymisen ehkäisyä. Jotta työllisyys ja talous saadaan elpymään, tarvitaan merkittäviä panostuksia osaamisen vahvistamiseen sekä TKI-investointeihin. Terveyspalveluissa on pyrittävä palaamaan normaalitilanteeseen, jotta hoitovelka ei kasva kestämättömälle tasolle. Kriisin jälkihoidossa on tarjottavat riittävät sosiaalipalvelut apua tarvitseville.

Akava: Koronakriisi korostaa osaamistason merkitystä20.5.2020 12:52:27 EESTTiedote

Akava esittää toimenpideohjelmaa pelkän perusasteen varassa olevien osaamistason nostamiseksi ja koulutuksellisen tasa-arvon varmistamiseksi. Tuoreet arviot koronakriisin työllisyysvaikutuksista näyttävät irtisanomisten ja lomautusten osuneen aloihin, joilla työskentelee paljon pelkän perusasteen koulutuksen saaneita. Heidän syrjäytymistään työelämän muutostilanteissa pitää ehkäistä koulutuspoliittisin toimin työllisyys- ja sosiaalipoliittisten toimien ohella.

Akava: Koronasta irtautuminen edellyttää työlainsäädännön väliaikaisten muutosten jatkamista7.5.2020 07:00:08 EESTTiedote

Akava ehdottaa, että työlainsäädännön määräaikaisten muutosten voimassaoloa jatketaan. Tämä olisi tärkeää, jotta pääsemme kriisistä ulos määräaikaisin sopeutumistoimin ja välttyisimme suurtyöttömyydeltä. Akava on muiden palkansaajakeskusjärjestöjen kanssa esittänyt aiemmin, että koronakriisin vuoksi työttömäksi jääneiden työttömyysturvan enimmäismaksuajan laskenta keskeytetään toistaiseksi.