Akava: Suomeen tarvitaan monimuotoisen työn ohjelma

Akava ehdottaa, että Suomessa laaditaan monimuotoisen työn strateginen ohjelma, joka vastaa muuttuneen työelämän vaatimiin muutoksiin ja niihin valmistautumiseen työelämässä.

Monimuotoisen työn muutokset liittyvät teknologian kehitykseen ja kansainvälistymiseen, jotka muuttavat työtä, työmarkkinoiden rakennetta, työnteon tapoja, työaikoja, työn tekemisen paikkaa ja työyhteisöjä.

Akavan hallitus on hyväksynyt monimuotoisen työn ohjelman, joka on osa Akavan laajempaa työelämän monimuotoisuutta kartoittavaa hanketta. Ohjelmassa tarkastellaan koko elämänkaaren ja työuran läpileikkaavia teemoja, kuten osaamisen kehittämistä, toimeentuloa, turvaa, työhyvinvointia sekä työmarkkinoihin liittyviä kysymyksiä.

– Akavan tavoitteena on työelämä, jossa työntekijä menestyy ja voi hyvin. Haluamme kehittää työelämää ja koulutusta, niiden sisältöä ja rakenteita sekä lainsäädäntöä vastaamaan monimuotoistuvan työn haasteisiin, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Nuoret ovat avoimia moninaisille työllistymisen muodoille

Akavan Aula Researchilla teettämän kyselyn mukaan 18–35-vuotiaat ovat vanhempiin ikäryhmiin verrattuna avoimempia erilaisille työllistymisen tavoille. Noin 40 prosenttia vastaajista toivoo työllistyvänsä muutoin kuin ainoastaan palkansaajana tai heille työllistymisen tavalla ei ole väliä.

– Työn muutoksessa näkyvä trendi itsensätyöllistämisen kasvusta heijastuu nuorten toiveisiin ja odotuksiin. Palkkatyön vallitseva asema toki tuntuu pitävän kärkisijaa, mutta muutkin työn tekemisen tavat nähdään mahdollisina, kertoo Akavan asiantuntija Anu Tuovinen.

Nuoret aikuiset ovat vanhemman ikäryhmän tapaan turvallisuushakuisia: 18–35-vuotiaista suurin osa (56 prosenttia) haluaa tulevaisuudessa työllistyä palkansaajana. Nuoremmat ovat kuitenkin avoimia myös muille työllistymistavoille: korkeasti koulutetuista 18–35-vuotiaista 8 prosenttia toivoisi työllistyvänsä yrittäjänä ja 14 % samanaikaisesti palkansaajana ja yrittäjänä. Melkein joka viidennes (19 %) näkee, ettei työllistymisen tavalla ole väliä.

Tuovisen mukaan tulos korostaa tarvetta pohtia uudelleen työelämässä, niin lainsäädännössä kuin asenteissa, vallitsevaa vahvaa jakoa palkansaajien ja yrittäjien välillä.

– Kannatamme, että siirtymisiä palkansaajan, itsensä työllistämisen ja yrittäjyyden välillä sujuvoitetaan. Tavoitteena on myös yrittäjä-määritelmien yhtenäistäminen lainsäädännössä, Fjäder sanoo.

Ohjelma on liitetiedostona ja luettavissa osoitteessa www.akava.fi/monimuotoinentyo

LIITE: Monimuotoisen työn ohjelma

Akava: Tohtorien työllistyminen monipuolistuu, mutta uraohjaukselle on kysyntää13.2.2019 08:00:30Tiedote

Akava ja Tieteentekijöiden liitto korostavat, että tohtorien osaamista on hyödynnettävä laajasti yhteiskunnassa. Tohtorikoulutettujen työllistymismahdollisuuksia pitää määrätietoisesti kehittää nykyistä monipuolisemmaksi. Esimerkiksi yhä useammalla yrityksessä tutkimus- ja kehittämistyötä tekevällä tulisi olla tutkijan koulutus sekä yhteydet yliopistoihin ja tieteellisiin, kansainvälisiin verkostoihin. Lisäksi tieteentekemisen edellytyksiä on parannettava.

Akava: Työterveyshuoltoon pätevöitymisen kustannukset pois opiskelijan vastuulta11.2.2019 13:04:30Tiedote

Akava esittää yhdessä Suomen Fysioterapeuttien, Suomen Psykologiliiton ja Suomen Työterveyshoitajaliiton kanssa, että työterveyshuollon pätevöitymiskoulutuksen kustannusten maksurasitus siirretään opintojen suorittajalta yhteiskunnan vastuulle. Akava Worksin kyselyyn vastanneista työterveyshuollon ammattihenkilöistä ja asiantuntijoista noin joka kolmas oli maksanut työterveyshuoltoon pätevöittävän opintokokonaisuutensa itse.

Työmarkkinakeskusjärjestöt Jyväskylässä: Osaaminen takaa Suomen menestyksen24.1.2019 17:00:00Tiedote

Työmarkkinakeskusjärjestöjen (EK, KT, SAK, Akava ja STTK) mielestä seuraavan hallituksen on nostettava osaaminen ja koulutus kärkiteemoiksi. Osaava työvoima on Suomen menestyksen paras takuu. Aihetta käsitellään Jyväskylässä järjestettävässä Ääni työlle -kiertueen tilaisuudessa, jossa aiheena on osaava työvoima ja koulutus. Kiertue vierailee alkuvuoden aikana yhdellätoista paikkakunnalla.