Akava: Suomelle on luotava osaamisstrategia

Akava ehdottaa, että Suomelle luodaan osaamisstrategia, joka toteutetaan seuraavalla hallituskaudella, sillä nykyinen osaaminen ei turvaa työtä kaikille.

Suomen hyvinvoinnin takaa mahdollisimman korkea työllisyysaste. Tavoitteeksi pitää asettaa vähintään 75 prosentin työllisyysaste. Korkeakoulutettujen työllisyysaste on 83 prosenttia ja ammatillisen tutkinnon suorittaneiden 72 prosenttia, mutta perusasteen varassa olevien työllisyysaste on vain 43 prosenttia.

Perusasteen koulutuksen varassa olevia 20–29-vuotiaita nuoria on 115 000. Heistä työvoiman ulkopuolella on 46 prosenttia.

– Nuorten jääminen työmarkkinoiden ulkopuolelle on vaikea ongelma sekä yksilölle että yhteiskunnalle. Meidän pitää löytää tehokkaampia keinoja saada nämäkin nuoret työelämään mukaan. Osaamisen puute uhkaa syrjäyttää heidät kokonaan työmarkkinoilta ja ajaa sitä kautta köyhyyteen. Suomessa ei ole varaa hyväksyä työttömyyttä, joka johtuu osaamisen puutteesta, jatkaa Fjäder.

Akava vaatii, että seuraavaan hallitusohjelman pitää sisällyttää seuraavat toimenpiteet.

Oppivelvollisuusiän nostaminen
Oppivelvollisuusiän nostaminen on toteutettava niin, että se tuo kaikille nuorille tarvittavan tuen ja avun, jotta perusopetuksen osaamistavoitteet saavutetaan. Tilannetta ei korjata kokeiluilla, vaan järjestelmiä on uudistettava perusteitaan myöten. Perusasteen varassa olevien työllisyystilanne ei ole parantunut viimeisen kymmenen vuoden aikana.

– Ongelma ei ole pelkästään resurssien puute vaan se, että käytettävissä olevilla resursseilla ei saada tarpeeksi tuloksia aikaan osaamisen ja työllisyyden näkökulmasta. Yhtenä keinona tulee kytkeä rahoitukseen suuremmat kannusteet kunnille, oppilaitoksille ja tuleville maakunnille, jatkaa Fjäder.

Elinikäisen oppimisen uusi rahoitusmalli
Suomessa ei ole toimivaa elinikäisen oppimisen mallia, jonka avulla jokaisen osaaminen pidetään ajan tasalla. Elinikäisellä oppimisella on valtava merkitys työllisyydelle ja tuottavuudelle.

Akavan esittämä osaamisseteli on työkalu työntekijän osaamisen uudistamiseen ja sen rahoittamiseen.

– Osaamisen puuttumisesta johtuva työttömyys pitää ratkaista uusilla keinoilla, korostaa Fjäder.

Tutustu Akavan osaamisohjelmaan www.akava.fi/osaamisstrategia

Akava: Katse työ- ja toimintakyvyn tukemiseen22.2.2019 09:12:41Tiedote

Akavan uudistetun terveyspoliittisen ohjelman keskeisenä tavoitteena on väestön terveyden ja työkyvyn edistäminen. Akava korostaa, että sosiaali- ja terveyspolitiikan painopiste pitää siirtää terveyttä edistävään ja kuntouttavaan toimintaan. Väestön voimavaroja pitää vahvistaa ja panostaa syrjäytymisen ehkäisyyn. Akava esittää, että työ- ja toimintakyvyn tukeminen nostetaan seuraavien hallituskausien keskeiseksi strategiseksi tavoitteeksi.

Akava Works -selvitys: Ammattikorkeakoulututkinnosta hyötyä työmarkkinoilla21.2.2019 09:00:30Tiedote

Akava Worksin tuore selvitys ammattikorkeakoulutuksen vaikutuksesta menestykseen työmarkkinoilla osoittaa, että opinnoista on hyötyä palkkakehityksessä ja työllistymisessä. Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun professorit Petri Böckerman ja Mika Haapanen tekivät selvityksen Akava Worksin toimeksiannosta. Menestymistä työmarkkinoilla arvioitiin sekä valmistumisen jälkeisellä työllisyydellä että ansiotasolla.

Akava: Tohtorien työllistyminen monipuolistuu, mutta uraohjaukselle on kysyntää13.2.2019 08:00:30Tiedote

Akava ja Tieteentekijöiden liitto korostavat, että tohtorien osaamista on hyödynnettävä laajasti yhteiskunnassa. Tohtorikoulutettujen työllistymismahdollisuuksia pitää määrätietoisesti kehittää nykyistä monipuolisemmaksi. Esimerkiksi yhä useammalla yrityksessä tutkimus- ja kehittämistyötä tekevällä tulisi olla tutkijan koulutus sekä yhteydet yliopistoihin ja tieteellisiin, kansainvälisiin verkostoihin. Lisäksi tieteentekemisen edellytyksiä on parannettava.

Akava: Työterveyshuoltoon pätevöitymisen kustannukset pois opiskelijan vastuulta11.2.2019 13:04:30Tiedote

Akava esittää yhdessä Suomen Fysioterapeuttien, Suomen Psykologiliiton ja Suomen Työterveyshoitajaliiton kanssa, että työterveyshuollon pätevöitymiskoulutuksen kustannusten maksurasitus siirretään opintojen suorittajalta yhteiskunnan vastuulle. Akava Worksin kyselyyn vastanneista työterveyshuollon ammattihenkilöistä ja asiantuntijoista noin joka kolmas oli maksanut työterveyshuoltoon pätevöittävän opintokokonaisuutensa itse.