Akava: Tieteen rahoitusta ei pidä heikentää

Akava on pettynyt maan hallituksen aikeisiin leikata tieteen ja tutkimuksen rahoitusta vuosina 2022 ja 2023. Leikkaukset ovat rajussa ristiriidassa voimassa olevan hallitusohjelman tavoitteiden sekä hallituksen TKI-tiekartan kanssa, Akava korostaa.

Hallitus päätti puoliväliriihessä opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalaa koskevasta 35 miljoonan euron sopeutuksesta. Tämän lisäksi Veikkauksen rahapelitoiminnan tuottojen riittämätön kompensaatio on aiheuttamassa heikennyksiä tieteen rahoitukseen.

– Hallitus on sitoutunut nostamaan tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan rahoitusta kokonaisuutena neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta. Tavoite on kirjattu myös hallitusohjelmaan, huomauttaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

– Tieteen ja tutkimuksen rahoitusta ei saa heikentää. Rahoituksen pitäisi päinvastoin kasvaa voimakkaasti, jotta Suomi voi nousta koronan aiheuttamasta taantumasta ja saavuttaa rahoituksessa neljän prosentin tavoitteen. Nyt hallitus antaa väärän signaalin rahoituksen leikkausaikeillaan. Korkeatasoinen tutkimus on menestyksekkään TKI-toiminnan perusedellytys, eikä sen resursseja pidä missään nimessä heikentää, Fjäder toteaa.

– Meidän pitää pystyä kasvattamaan taloutta ja tärkein osa-alue on juuri TKI-panostukset. Prosenttiyksikön nousu työllisyysasteessa vahvistaa julkista taloutta 900 miljoonalla eurolla. Julkisen sektorin osuus TKI-investointien kasvattamisesta neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta voitaisiin rahoittaa nostamalla työllisyysastetta kahdella prosenttiyksiköllä. Tämän lisäksi yritysten tulisi tehdä oma osuutensa, Fjäder sanoo.

Hallitus ilmoitti kehysriihen jälkeen, että koulutus ja opintososiaaliset etuudet jätetään sopeutusten ulkopuolelle. Tieteessä leikkauslistalle kuitenkin jäävät muun muassa Suomen Akatemian myöntövaltuudet.

– Korkeaa osaamista ja vapaata tiedettä pitää vaalia kaikin mahdollisin keinoin. Jäämme auttamatta jälkeen muista, jos leikkaamme niiden resursseja. Mielestämme Suomen pitää olla kilpailukykyinen ja houkutteleva. Nyt kaivataan konkreettisia rahoituspäätöksiä pitkälle aikavälille, Fjäder jatkaa.

SAK, Akava ja STTK: Suomen on syytä tukea EU:n elvytyspakettia6.5.2021 11:00:06 EEST | Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK korostavat, että EU:n elvytyspaketin kaataminen Suomessa voisi johtaa vakaviin seurauksiin. Paketin hylkäämisestä seuraisi todennäköisesti markkinamyllerrys, joka johtaisi työpaikkojen katoamiseen ja lamauttaisi tärkeintä vientialuettamme eli unionin sisämarkkinoita. Jo itse paketin syntyminen rauhoitti markkinoita ja on luonut toivoa koronan runtelemaan maanosaan, järjestöt huomauttavat.

Akava: Kehysriihessä ei katsottu riittävästi tulevaisuuteen29.4.2021 21:54:43 EEST | Tiedote

Akavan mielestä hallituksen kehysriihessä ei tehty riittävästi päätöksiä Suomen talouden kestävyyden parantamiseksi. Työllisyystoimet jäivät liian vähäisiksi, jotta työllisyysastetavoite voitaisiin saavuttaa. Parlamentaarisen työryhmän perustaminen TKI-panostusten lisäämiseksi on hyvä askel sitoutumisessa neljän prosentin BKT-osuuteen. Akava katsoo, että kotitalousvähennyksen määrän korottaminen ja käyttöalueen laajentaminen ovat myönteisiä päätöksiä.

Työterveyshuoltoon pätevöitymisen kustannukset osaksi koulutusjärjestelmän kustannuksia19.4.2021 12:01:09 EEST | Tiedote

Allekirjoittaneet järjestöt esittävät yhdessä, että työterveyshuoltoon pätevöittävän koulutuksen kustannusten maksurasitus tulee siirtää työnantajalta ja opintojen suorittajalta osaksi koulutusjärjestelmän kustannuksia. Työterveyshuoltolaki edellyttää työterveyshuollon ammattihenkilöiltä ja asiantuntijalta vähintään 15 opintopisteen laajuista työterveyshuoltoon pätevöittävää koulutusta kahden vuoden kuluessa siitä, kun hän siirtyy työterveyshuollon tehtäviin.

Opiskelija- ja nuorisojärjestöt vaativat: Työuupuneen toimeentulo on turvattava sairausloman aikana myös ilman mielenterveysdiagnoosia19.4.2021 10:10:55 EEST | Tiedote

Työuupumus ja mielenterveyden oireilu yleistyvät yhä niin että niistä voidaan puhua lähes kansantautina. Työuupumuksesta toipuminen ja paluu työelämään on pitkä ja vaikea prosessi. Toimeentulon turvaaminen aiheuttaa monilla huolia toipumisen aikana. Ehdotamme sairauspäivärahakäytäntöihin muutosta, jolla turvataan toimeentulo työuupumuksesta aiheutuvan sairausloman aikana.

Akava, Upseeriliitto ja Päällystöliitto: Sotilaiden työssäjaksamisen ongelmat korjattava Puolustusvoimissa16.4.2021 06:32:25 EEST | Tiedote

Akava, Upseeriliitto ja Päällystöliitto nostavat esille tuoreen kyselyn tulokset, jotka kertovat palautumisen riittämättömyydestä Puolustusvoimien henkilökunnan joukossa. Upseeriliiton ja Päällystöliiton jäsenkyselyn tulokset osoittavat, että mahdollisuudet palautua erityisesti sotilaallisen harjoituksen tai meripalvelun jälkeen ovat puutteelliset ja pitkät työsidonnaisuusjaksot ovat kuormittavia.