Akava: Tieteen rahoitusta ei pidä heikentää

Akava on pettynyt maan hallituksen aikeisiin leikata tieteen ja tutkimuksen rahoitusta vuosina 2022 ja 2023. Leikkaukset ovat rajussa ristiriidassa voimassa olevan hallitusohjelman tavoitteiden sekä hallituksen TKI-tiekartan kanssa, Akava korostaa.

Hallitus päätti puoliväliriihessä opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalaa koskevasta 35 miljoonan euron sopeutuksesta. Tämän lisäksi Veikkauksen rahapelitoiminnan tuottojen riittämätön kompensaatio on aiheuttamassa heikennyksiä tieteen rahoitukseen.

– Hallitus on sitoutunut nostamaan tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan rahoitusta kokonaisuutena neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta. Tavoite on kirjattu myös hallitusohjelmaan, huomauttaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

– Tieteen ja tutkimuksen rahoitusta ei saa heikentää. Rahoituksen pitäisi päinvastoin kasvaa voimakkaasti, jotta Suomi voi nousta koronan aiheuttamasta taantumasta ja saavuttaa rahoituksessa neljän prosentin tavoitteen. Nyt hallitus antaa väärän signaalin rahoituksen leikkausaikeillaan. Korkeatasoinen tutkimus on menestyksekkään TKI-toiminnan perusedellytys, eikä sen resursseja pidä missään nimessä heikentää, Fjäder toteaa.

– Meidän pitää pystyä kasvattamaan taloutta ja tärkein osa-alue on juuri TKI-panostukset. Prosenttiyksikön nousu työllisyysasteessa vahvistaa julkista taloutta 900 miljoonalla eurolla. Julkisen sektorin osuus TKI-investointien kasvattamisesta neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta voitaisiin rahoittaa nostamalla työllisyysastetta kahdella prosenttiyksiköllä. Tämän lisäksi yritysten tulisi tehdä oma osuutensa, Fjäder sanoo.

Hallitus ilmoitti kehysriihen jälkeen, että koulutus ja opintososiaaliset etuudet jätetään sopeutusten ulkopuolelle. Tieteessä leikkauslistalle kuitenkin jäävät muun muassa Suomen Akatemian myöntövaltuudet.

– Korkeaa osaamista ja vapaata tiedettä pitää vaalia kaikin mahdollisin keinoin. Jäämme auttamatta jälkeen muista, jos leikkaamme niiden resursseja. Mielestämme Suomen pitää olla kilpailukykyinen ja houkutteleva. Nyt kaivataan konkreettisia rahoituspäätöksiä pitkälle aikavälille, Fjäder jatkaa.

Akava Works -talousennuste: Suomen talous nousee nopeasti koronarajoitusten keventyessä9.6.2021 10:00:30 EEST | Tiedote

Akava Works -talousennusteen mukaan Suomen kokonaistuotanto kasvaa 2,6 prosenttia vuonna 2021 ja 3,0 prosenttia vuonna 2022. Yksityinen kulutus on tärkein kasvun vauhdittaja. Työttömyyden vähentyminen on ollut viime kuukausina verkkaista. Rajoitusten purkaminen auttaa palvelualoja palaamaan aiempaan liiketoiminnan määrään, mikä vähentää lomautettujen ja työttömien määrää. Maailmantalouden elpyminen vetää viennin ja yksityiset investoinnit Suomessa nousuun.

Akava keskittää ja vahvistaa tiedontuotantoaan9.6.2021 08:15:31 EEST | Tiedote

Akavan tiedontuotannon Akava Worksin resursseja vahvistetaan. Akava Works tekee jatkossa laajemmin selvityksiä sekä omana tuotantona että toimeksiantoina ulkopuolisille kumppaneille ja osallistuu myös yhteistyöhankkeisiin. Akava eroaa Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) kannatusyhdistyksen jäsenyydestä siirtääkseen resursseja omaan tiedontuotantoonsa, päätti Akavan hallitus kokouksessaan 8. kesäkuuta 2021.

Akava: Osaamisen ja koulutustason nostaminen vaatii vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta18.5.2021 13:39:58 EEST | Tiedote

Akava vaatii hallitukselta sitoutumista tavoitteeseen nostaa suomalaisten osaamis- ja koulutustasoa, jonka mukaan vuonna 2030 vähintään puolet nuorista ikäluokista suorittaa korkeakoulututkinnon. Se edellyttää vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta. Akava painottaa tuoreessa osaamisohjelmassaan koulutustason nostamista, riittävien resurssien varmistamista, jatkuvan oppimisen tärkeyttä sekä koulutusjärjestelmän kansainvälisyyttä.

SAK, Akava ja STTK: Suomen on syytä tukea EU:n elvytyspakettia6.5.2021 11:00:06 EEST | Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK korostavat, että EU:n elvytyspaketin kaataminen Suomessa voisi johtaa vakaviin seurauksiin. Paketin hylkäämisestä seuraisi todennäköisesti markkinamyllerrys, joka johtaisi työpaikkojen katoamiseen ja lamauttaisi tärkeintä vientialuettamme eli unionin sisämarkkinoita. Jo itse paketin syntyminen rauhoitti markkinoita ja on luonut toivoa koronan runtelemaan maanosaan, järjestöt huomauttavat.