Akava: Työelämän lainsäädännön valmistelu kolmikantaisesti on yhteinen etu

Akavan hallitus käsitteli kokouksessaan kolmikantaisesti valmisteltuja perusteluja työsopimuslain säännöksiin, jotka koskevat henkilöperusteisen irtisanomisen muutoksia.

Työmarkkinajärjestöjen ja ministeriön edustajista koostunut työryhmä kokoontui kolme kertaa käsittelemään ja muokkaamaan työsopimuslain muutoksen perusteluja.

– On hyvä, että työ saatiin nopeasti käyntiin maan hallituksen annettua ratkaisuehdotuksensa irtisanomislakiin liittyneessä kiistassa. Vaikka emme pidäkään muutosta perusteltuna, olemme tyytyväisiä siihen, että irtisanomista koskevan muutoksen perustelut tehtiin yhteistyössä kolmikantaisesti. Akavan hallitus on käsitellyt työryhmän esityksen työsopimuslain muutoksen perusteluista, sanoo puheenjohtaja Sture Fjäder.

– Työryhmän tapaamisissa keskusteltiin erityisesti siitä, millä tavoin työnantajan henkilöstömäärä vaikuttaa irtisanomisperustetta koskevassa kokonaisharkinnassa. Sen pohjalta on kirjoitettu perustelut, sanoo johtava asiantuntija Miia Kannisto.

– Kolmikantainen valmistelu työlainsäädännössä on toimiva malli. Useita viikkoja kestänyt riitatilanne ei ollut kenenkään etu. Työmarkkinajärjestöjen asiantuntemusta pitää hyödyntää valmistelutyössä myös jatkossa, Fjäder toteaa.

Korkeakoulutetut aikovat sijoittaa myös vuonna 2019 - Danske Bankin ja Akavan yhteistyö avaa sadoille tuhansille edullisemmat sijoituspalvelut15.1.2019 08:10Tiedote

Danske Bank laajentaa yhteistyötä akavalaisten liittojen kanssa sijoituspalveluihin. Yhteistyö avaa sadoille tuhansille suomalaisille helpon ja edullisen tavan sijoittaa riippumatta siitä minkä pankin asiakkaita he ovat. Korkeakoulutetuista sijoittaa suurempi osa kuin kaikista suomalaisista. Aktiivisuus jatkuu myös vuonna 2019, kertoo tuore kyselytutkimus.

Palkansaajakeskusjärjestöt: Katowicessa sovitut ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen pelisäännöt rakentavat oikeudenmukaista siirtymää17.12.2018 12:01Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hyvänä YK:n ilmastokokouksessa Katowicessa saavutettua sopua Pariisin sopimuksen pelisäännöiksi, vaikka päästövähennysten kirittämiseen on vielä tämänkin sopimuksen jälkeen palattava. Kokouksessa sovittiin Pariisin ilmastosopimuksen sääntökirjasta, jossa määritellään pelisäännöt kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sen seurannalle sekä raportoinnille.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.