Akava: Työllisyystoimia on tehtävä nyt

Akava painottaa, että monia ehdotuksia työllisyyden nostamiseksi on olemassa ja ne pitää ottaa käyttöön mahdollisimman nopeasti. Lisäksi on tarkasteltava pidemmällä aikavälillä työllisyyden kehittämisen kokonaisuutta. Akavan tavoitteena on 75 prosentin ylittävän työllisyysasteen saavuttaminen.

– Valtiovarainministeriön laskelman mukaan työllisyysasteen kasvu yhdellä prosenttiyksiköllä laskee kestävyysvajetta 0,4 prosenttiyksikköä. Nykyisellä kestävyysvajeen tasolla tämä tarkoittaa noin miljardia euroa. Tämä suhteuttaa työministerin asettamien työllisyystyöryhmien tavoitteen ja työn merkitystä. Tässä tilanteessa meillä ei ole varaa jättää yhtään kiveä kääntämättä, toteaa Akavan työelämäasioiden päällikkö Lotta Savinko.

– Työllisyysasteen nostamiseksi keskeistä on parantaa perusasteen koulutuksen varassa olevien työllisyyttä ja asemaa esimerkiksi luomalla avoimen ammattikoulutuksen malli sekä rakentamalla vastuuhenkilöjärjestelmä tukemaan nuoria, joilla on kohonnut syrjäytymisriski.

– Perusasteen koulutuksen varassa olevien työllisyysaste (15–64-vuotiaat) oli vuonna 2017 vain 41 prosenttia, kun korkeakoulutetuilla se oli 85 prosenttia. Työllisyysasteen kasvulla luodaan uutta osaamista ja resursseja osaamisen vahvistamiseen.

– Työttömyysturva pitää uudistaa niin, että se kannustaa ja tukee työttömiä työllistymisessä mahdollisimman hyvin, Savinko painottaa.

Ehdotuksia työllisyyden nostamiseksi pitää ottaa käyttöön mahdollisimman nopeasti. Akava korostaa työperäisen maahanmuuton vauhdittamista esimerkiksi luopumalla saatavuusharkinnasta ja takaamalla nopea pääsy kielikoulutukseen. Lisäksi pitää luoda erityisasiantuntijoille oma maahantuloväylä.

– Akava ehdottaa, että korkeakoulutetuille on saatavilla TE-toimistojen palveluja korkeakoulujen kampuksilla. Työvoimapalveluiden kehittämisessä on huomioitava erityisesti yli 50-vuotiaat työttömät.

Akava on mukana työministerin alaisuudessa toimivien työryhmien työssä, jossa haetaan keinoja 30 000 uuden työpaikan syntymiseksi elokuun 2020 budjettiriiheen mennessä. Hallitusohjelman keskeinen tavoite on työllisyysasteen nostaminen 75 prosenttiin.

Tutustu Akavan ehdotuksiin osoitteessa www.akava.fi/tyollisyysehdotukset

Akava: Jälleenrakennusvaiheen toimenpiteiden pitää kantaa pitkälle tulevaisuuteen28.5.2020 10:00:04 EESTTiedote

Akava korostaa jälleenrakennusvaiheen lyhyen ja pidemmän aikavälin toimenpide-ehdotuksissaan työllisyyden ja talouden vahvistamista sekä terveyspalveluja ja syrjäytymisen ehkäisyä. Jotta työllisyys ja talous saadaan elpymään, tarvitaan merkittäviä panostuksia osaamisen vahvistamiseen sekä TKI-investointeihin. Terveyspalveluissa on pyrittävä palaamaan normaalitilanteeseen, jotta hoitovelka ei kasva kestämättömälle tasolle. Kriisin jälkihoidossa on tarjottavat riittävät sosiaalipalvelut apua tarvitseville.

Akava: Koronakriisi korostaa osaamistason merkitystä20.5.2020 12:52:27 EESTTiedote

Akava esittää toimenpideohjelmaa pelkän perusasteen varassa olevien osaamistason nostamiseksi ja koulutuksellisen tasa-arvon varmistamiseksi. Tuoreet arviot koronakriisin työllisyysvaikutuksista näyttävät irtisanomisten ja lomautusten osuneen aloihin, joilla työskentelee paljon pelkän perusasteen koulutuksen saaneita. Heidän syrjäytymistään työelämän muutostilanteissa pitää ehkäistä koulutuspoliittisin toimin työllisyys- ja sosiaalipoliittisten toimien ohella.

Akava: Koronasta irtautuminen edellyttää työlainsäädännön väliaikaisten muutosten jatkamista7.5.2020 07:00:08 EESTTiedote

Akava ehdottaa, että työlainsäädännön määräaikaisten muutosten voimassaoloa jatketaan. Tämä olisi tärkeää, jotta pääsemme kriisistä ulos määräaikaisin sopeutumistoimin ja välttyisimme suurtyöttömyydeltä. Akava on muiden palkansaajakeskusjärjestöjen kanssa esittänyt aiemmin, että koronakriisin vuoksi työttömäksi jääneiden työttömyysturvan enimmäismaksuajan laskenta keskeytetään toistaiseksi.