Akava: Työntekijän irtisanomissuoja heikkenemässä alle 20 henkilöä työllistävissä yrityksissä

Hallituksen tekemä työsopimuslain muutosesitys työllistymiskynnyksen alentamisesta alle 20 hengen yrityksissä lähti lausuntokierrokselle tänään. Esitys heikentää työntekijän irtisanomissuojaa.

Hallituksen päätös viedä eteenpäin kyseistä muutosta ei ole perusteltua, koska vaikutukset työllisyyteen ovat vähäiset. Nykyinen lainsäädäntö irtisanomisten osalta on mielestäni riittävä. Lisäksi riskinä on, että kynnys yritysten kasvulle nousee. Yrityskoko on esityksessä määritelty aivan liian korkealle. Toivon, että lausuntokierrokselle lähtenyt lakiesitys vedetään pois valmistelusta, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Hallitus ilmoitti tänään myös lopettavansa alle 30-vuotiaiden nuorten määräaikaisuuden perusteita koskevan muutosesityksen valmistelun, josta päätettiin keväällä kehysriihessä.

Olemme tyytyväisiä hallituksen päätökseen lopettaa muutoksen valmistelu. Akava haluaa tukea nuorten työmarkkina-aseman vahvistamista ja työllistymistä kaikin mahdollisin tavoin. Nyt poisvedetty esitys olisi ollut väärä keino, sanoo Akavan työelämäasioiden päällikkö Lotta Savinko.

On hienoa, että hallitus kuunteli Akavaa, johon kuuluu 116 000 opiskelijajäsentä, sanoo Fjäder.

Akavan hallitus käsittelee kokouksessaan 14.8. edellä mainittua lakiesitystä sekä aktiivimallia.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.

Akava: Nykyisen ansiosidonnaisen työttömyysturvan järjestämisen vaihtoehdot olisivat kalliita30.11.2018 10:57Tiedote

Akava puolustaa nykyistä ansiosidonnaisen työttömyysturvan järjestämistapaa. Se kannustaa jokaista palkansaajaa hankkimaan itselleen ansioihin perustuvan turvan työttömyyden varalle. Selvitysmies Mauri Kotamäki pohti raportissaan ”Kohti vakuuttavampaa ansioturvaa” kolmea vaihtoehtoa yleisen ansiosidonnaisen työttömyysturvan toteuttamiseksi. Hän luovutti sosiaali- ja terveysministeriön toimeksiannosta laatimansa raportin ministeri Pirkko Mattilalle tänään.