Akava: Työsopimuslakia ei pidä uudistaa yrityksen koon perusteella

Akava vaatii maan hallitusta lopettamaan työsopimuslain muutosesityksen valmistelun, joka heikentäisi työsuhdeturvaa alle 20 henkilöä työllistävissä yrityksissä. Yritysten kasvua ei pidä rajoittaa rajaamalla sääntelyä työntekijöiden määrän mukaan.

Kehysriihen yksi päätös oli, että valmistellaan työsopimuslain muutos irtisanomisperusteita koskevaan sääntelyyn. Tämän tarkoituksena on keventää yksilöllisen irtisanomisen kriteereitä alle 20 henkeä työllistävissä yrityksissä, jotta niillä olisi matalampi kynnys työllistää uusia työntekijä. Lainsäädännön arviointineuvosto on päättänyt ottaa pienten työpaikkojen työsuhdeturvaa heikentävän lakiehdotuksen käsittelyyn.

Muutosta ei ole perusteltua viedä eteenpäin, koska sen vaikutukset työllisyyteen jäävät vähäisiksi. Esityksellä on arvioitu olevan vaikutuksia työllistämiseen, sillä rekrytoinnit ja samalla irtisanomiset lisääntyisivät, mutta vaikutukset työllisyysasteeseen jäävät lähes olemattomiksi.

Epävarmuus alle 20 henkeä työllistävillä työpaikoilla kasvaisi. Tilanne olisi kohtuuton työntekijöille, joiden keinot puolustautua laittomia irtisanomisia ja tätä kautta esimerkiksi 90 päivän karenssia vastaan heikkenisivät.

– Jos muutos toteutetaan, se rajoittaa yritysten kasvua. Lakiesitys pitää Akavan mielestä vetää pois valmistelusta, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

– Työllisyysasteen nostaminen on tärkeä yhteinen tavoite, mutta sitä ei pidä käyttää keppihevosena, jolla luodaan epävarmuutta. Työllisyyttä tällä keinolla tuskin saadaan nousuun, mikä oli selkeä johtopäätös asiantuntijoiden arvioissa. Sirpaleinen työlainsäädännön muuttaminen ei ole järkevä tapa kehittää suomalaista työelämää, sanoo työelämäasioiden päällikkö Lotta Savinko.

Palkansaaja- ja korkeakoulujärjestöt esittävät Henna Pursiaista Allianssin varapuheenjohtajaksi2.11.2018 13:17Tiedote

Akava, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK, Toimihenkilökeskusjärjestö STTK, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ, Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL), Suomen opiskelijakuntien liitto SAMOK ja Opiskelijoiden Liikuntaliitto kannattavat valtiotieteiden opiskelija Henna Pursiaista Suomen nuorisoyhteistyö – Allianssin varapuheenjohtajaksi seuraavalle toimikaudelle.