Akava: Työsopimuslakia ei pidä uudistaa yrityksen koon perusteella

Akava vaatii maan hallitusta lopettamaan työsopimuslain muutosesityksen valmistelun, joka heikentäisi työsuhdeturvaa alle 20 henkilöä työllistävissä yrityksissä. Yritysten kasvua ei pidä rajoittaa rajaamalla sääntelyä työntekijöiden määrän mukaan.

Kehysriihen yksi päätös oli, että valmistellaan työsopimuslain muutos irtisanomisperusteita koskevaan sääntelyyn. Tämän tarkoituksena on keventää yksilöllisen irtisanomisen kriteereitä alle 20 henkeä työllistävissä yrityksissä, jotta niillä olisi matalampi kynnys työllistää uusia työntekijä. Lainsäädännön arviointineuvosto on päättänyt ottaa pienten työpaikkojen työsuhdeturvaa heikentävän lakiehdotuksen käsittelyyn.

Muutosta ei ole perusteltua viedä eteenpäin, koska sen vaikutukset työllisyyteen jäävät vähäisiksi. Esityksellä on arvioitu olevan vaikutuksia työllistämiseen, sillä rekrytoinnit ja samalla irtisanomiset lisääntyisivät, mutta vaikutukset työllisyysasteeseen jäävät lähes olemattomiksi.

Epävarmuus alle 20 henkeä työllistävillä työpaikoilla kasvaisi. Tilanne olisi kohtuuton työntekijöille, joiden keinot puolustautua laittomia irtisanomisia ja tätä kautta esimerkiksi 90 päivän karenssia vastaan heikkenisivät.

– Jos muutos toteutetaan, se rajoittaa yritysten kasvua. Lakiesitys pitää Akavan mielestä vetää pois valmistelusta, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

– Työllisyysasteen nostaminen on tärkeä yhteinen tavoite, mutta sitä ei pidä käyttää keppihevosena, jolla luodaan epävarmuutta. Työllisyyttä tällä keinolla tuskin saadaan nousuun, mikä oli selkeä johtopäätös asiantuntijoiden arvioissa. Sirpaleinen työlainsäädännön muuttaminen ei ole järkevä tapa kehittää suomalaista työelämää, sanoo työelämäasioiden päällikkö Lotta Savinko.

Korkeakoulutetut aikovat sijoittaa myös vuonna 2019 - Danske Bankin ja Akavan yhteistyö avaa sadoille tuhansille edullisemmat sijoituspalvelut15.1.2019 08:10Tiedote

Danske Bank laajentaa yhteistyötä akavalaisten liittojen kanssa sijoituspalveluihin. Yhteistyö avaa sadoille tuhansille suomalaisille helpon ja edullisen tavan sijoittaa riippumatta siitä minkä pankin asiakkaita he ovat. Korkeakoulutetuista sijoittaa suurempi osa kuin kaikista suomalaisista. Aktiivisuus jatkuu myös vuonna 2019, kertoo tuore kyselytutkimus.

Palkansaajakeskusjärjestöt: Katowicessa sovitut ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen pelisäännöt rakentavat oikeudenmukaista siirtymää17.12.2018 12:01Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hyvänä YK:n ilmastokokouksessa Katowicessa saavutettua sopua Pariisin sopimuksen pelisäännöiksi, vaikka päästövähennysten kirittämiseen on vielä tämänkin sopimuksen jälkeen palattava. Kokouksessa sovittiin Pariisin ilmastosopimuksen sääntökirjasta, jossa määritellään pelisäännöt kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sen seurannalle sekä raportoinnille.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.