Akava, Upseeriliitto ja Päällystöliitto: Sotilaiden työssäjaksamisen ongelmat korjattava Puolustusvoimissa

Akava, Upseeriliitto ja Päällystöliitto nostavat esille tuoreen kyselyn tulokset, jotka kertovat palautumisen riittämättömyydestä Puolustusvoimien henkilökunnan joukossa. Upseeriliiton ja Päällystöliiton jäsenkyselyn tulokset osoittavat, että mahdollisuudet palautua erityisesti sotilaallisen harjoituksen tai meripalvelun jälkeen ovat puutteelliset ja pitkät työsidonnaisuusjaksot ovat kuormittavia.

Lähes 96 prosenttia kyselyyn vastanneista ilmoitti työskentelevänsä sotilaallisessa harjoituksessa 12 tuntia tai sen yli vuorokaudessa, ja 16 tuntia tai ylitse ilmoitti työskentelevänsä 67 prosenttia vastanneista.

– Jos palautumisen ongelmia ei saada ratkaistua, on syytä olla huolissaan, onko puolustuskyky ja toimintavalmius kriisin kohdatessa riittävällä tasolla. Tulokset pitää ottaa vakavasti ja hakea ratkaisuja, joilla henkilöstön jaksaminen varmistetaan. Myös Puolustusvoimissa on oltava nykyaikaiset työaikakäytännöt ja puolustusvoimien työaikalaki on uudistettava pikaisesti, sanoo Upseeriliiton puheenjohtaja Ville Viita.

– Sotilaallisessa harjoituksessa harjoitellaan rauhan aikana poikkeuksellisissa olosuhteissa sodan- tai kriisiajan tehtäviä. Univelkaa ja fyysistä väsymystä kertyy väistämättä ja tämä kuuluu sotilaiden työhön. Harjoitusten jälkeen pitää kuitenkin olla todellinen mahdollisuus palautua, toteaa Päällystöliiton puheenjohtaja Jyrki Lukkarinen.

– Sotilaallisen harjoituksen työaikamerkintä on vain 8 tuntia, joten tuntikertymä ei vastaa todellisuutta eikä synny palautumiseen tarvittavaa vapaata. Vastaajista enemmistö (61 prosenttia) oli sitä mieltä, että sotilaallisesta harjoituksesta palautumiseen menee 24 tuntia tai jopa enemmän. Palautumismahdollisuuden puute on huolestuttavaa, sillä se vaikeuttaa työn ja muun elämän yhteensovittamista sekä vaikuttaa kielteisesti uneen ja vireyteen, Lukkarinen huomauttaa.

Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder muistuttaa, että eduskunta on osoittanut poliittista tahtoa sotilaiden jaksamisen parantamiseksi. Asia on kirjattu hallitusohjelmaan ja siihen on ottanut kantaa sekä työelämä- ja tasa-arvovaliokunta että puolustusvaliokunta. Avainasemassa on nykyisen, selkeästi vanhentuneen työaikalain uudistaminen.

– Sotilaiden työaikasuojelu, jaksamisen tukeminen, riittävä palautuminen ja levon sekä työ- ja perhe-elämän yhteensovittaminen eivät toteudu tällä hetkellä. Akavan näkemys ja tavoite on, että Puolustusvoimien henkilöstöllä pitää olla ajantasainen, jaksamista  edistävä työaikasuojelu, josta säädetään laissa. Sotilaat ovat nyt muita henkilöstöryhmiä heikommassa asemassa. Se on korjattava, Fjäder korostaa.

Kyselyyn vastasi lähes yli 2 200 henkilöä. Kokonaisvastausprosentti oli noin 52 prosenttia Upseeriliiton ja Päällystöliiton jäsenistöstä.

Lisätietoja kyselyn tuloksista Upseeriliiton ja Päällystöliiton jäsenkyselyn yhteenveto

Puheenjohtaja Ville Viita, Upseeriliitto, puh. 044 501 0378

Puheenjohtaja Jyrki Lukkarinen, Päällystöliitto, puh. 040 301 9291

Puheenjohtaja Sture Fjäder, Akava, puh. 0400 609 717

Akava: Osaamisen ja koulutustason nostaminen vaatii vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta18.5.2021 13:39:58 EEST | Tiedote

Akava vaatii hallitukselta sitoutumista tavoitteeseen nostaa suomalaisten osaamis- ja koulutustasoa, jonka mukaan vuonna 2030 vähintään puolet nuorista ikäluokista suorittaa korkeakoulututkinnon. Se edellyttää vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta. Akava painottaa tuoreessa osaamisohjelmassaan koulutustason nostamista, riittävien resurssien varmistamista, jatkuvan oppimisen tärkeyttä sekä koulutusjärjestelmän kansainvälisyyttä.

SAK, Akava ja STTK: Suomen on syytä tukea EU:n elvytyspakettia6.5.2021 11:00:06 EEST | Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK korostavat, että EU:n elvytyspaketin kaataminen Suomessa voisi johtaa vakaviin seurauksiin. Paketin hylkäämisestä seuraisi todennäköisesti markkinamyllerrys, joka johtaisi työpaikkojen katoamiseen ja lamauttaisi tärkeintä vientialuettamme eli unionin sisämarkkinoita. Jo itse paketin syntyminen rauhoitti markkinoita ja on luonut toivoa koronan runtelemaan maanosaan, järjestöt huomauttavat.

Akava: Kehysriihessä ei katsottu riittävästi tulevaisuuteen29.4.2021 21:54:43 EEST | Tiedote

Akavan mielestä hallituksen kehysriihessä ei tehty riittävästi päätöksiä Suomen talouden kestävyyden parantamiseksi. Työllisyystoimet jäivät liian vähäisiksi, jotta työllisyysastetavoite voitaisiin saavuttaa. Parlamentaarisen työryhmän perustaminen TKI-panostusten lisäämiseksi on hyvä askel sitoutumisessa neljän prosentin BKT-osuuteen. Akava katsoo, että kotitalousvähennyksen määrän korottaminen ja käyttöalueen laajentaminen ovat myönteisiä päätöksiä.

Työterveyshuoltoon pätevöitymisen kustannukset osaksi koulutusjärjestelmän kustannuksia19.4.2021 12:01:09 EEST | Tiedote

Allekirjoittaneet järjestöt esittävät yhdessä, että työterveyshuoltoon pätevöittävän koulutuksen kustannusten maksurasitus tulee siirtää työnantajalta ja opintojen suorittajalta osaksi koulutusjärjestelmän kustannuksia. Työterveyshuoltolaki edellyttää työterveyshuollon ammattihenkilöiltä ja asiantuntijalta vähintään 15 opintopisteen laajuista työterveyshuoltoon pätevöittävää koulutusta kahden vuoden kuluessa siitä, kun hän siirtyy työterveyshuollon tehtäviin.

Opiskelija- ja nuorisojärjestöt vaativat: Työuupuneen toimeentulo on turvattava sairausloman aikana myös ilman mielenterveysdiagnoosia19.4.2021 10:10:55 EEST | Tiedote

Työuupumus ja mielenterveyden oireilu yleistyvät yhä niin että niistä voidaan puhua lähes kansantautina. Työuupumuksesta toipuminen ja paluu työelämään on pitkä ja vaikea prosessi. Toimeentulon turvaaminen aiheuttaa monilla huolia toipumisen aikana. Ehdotamme sairauspäivärahakäytäntöihin muutosta, jolla turvataan toimeentulo työuupumuksesta aiheutuvan sairausloman aikana.